۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۰۸۷۵۳

مروری بر کتاب خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران

خبرگزاری رسا ـ کتاب «خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
کتاب خواجه نظام‎الملک طوسي؛ گفتار در تداوم فرهنگي ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «خواجه نظامالملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» تألیف سیدجواد طباطبایی رساله کوتاهی درباره برخی از وجوه تاریخ اندیشه سیاسی ایران در دوره اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظامالملک طوسی است.

 

در واقع این کتاب نظریه بنیادین رساله درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران اسن که جریان عمده اندیشه سیاسی ایران در دوره اسلامی را دنبال میکند.

 

در صفحات اندک این رساله کوتاه، نگارنده کوشیده است، در ادامه پژوهشهایی که از دههها پیش آغاز کرده بود، مفهوم تداوم تاریخی و فرهنگی را به عنوان یکی از مفاهیم تاریخ ایرانزمین مطرح کند و از مجرای آن سوانح احوال خواجه و مقام سیاستنامه  او را در تاریخ اندیشه در ایران مورد بررسی قرار دهد.

 

در بخشی از این کتاب می­خوانیم؛ از بررسی تاریخ و تاریخ اندیشه در ایران میتوان دریافت که تاریخ ایران از دوره باستانی آن تا سده اخیر از ورای گسستهایی که در آغاز دورهی اسلامی و از آن پس با چیرگی ترکان بر ایران زمین و یورش مغولان تا فراهم آمدن مقدمات جنبش مشروطهخواهی ایجاد شد، تداوم خود را حفظ کرده و جوهر تاریخی و فرهنگی آن استوار و ثابت مانده است.

 

در بخشی دیگر از کتاب  آمده است؛ سیاستنامهنویسی، به عنوان جریانی از اندیشه سیاسی در ایران که در سپیدهدم دوره اسلامی ایرانزمین و در تداوم اندیشه سیاسی ایرانشهری تدوین شد، کهنترین، استوارترین و تنومندترین جریانی بود که در تاریخ اندیشهی سیاسی در ایران پدیدار شد و در نخستین سدههای دوره اسلامی با انتقال منابع دورهساسانی، تناورده شد و به تدریج، دو جریان دیگر یعنی فلسفهی سیاسی و شریعتنامهنویسی را در خود جذب و حل کرد. و از آنجا که تاکنون تاریخ سیاستنامهنویسی در ایران نوشته نشده است، اهمیت این جریان از تاریخ اندیشه سیاسی و معنای آن برای فهم تاریخ سیاسی، اندیشه سیاسی و ادب فارسی ایران دورهی اسلامی به درستی معلوم نیست و جای آن دارد که مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.  

 

این کتاب  در سه فصل دستهبندی شده است؛ فصل نخست «سوانح احوال خواجه نظامالملک و وضع زمانهی او»، فصل دوم «اندیشهی ایرانشهری و تداوم فرهنگ ایرانزمین» و فصل سوم «مقام سیاستنامه در تاریخ اندیشهی سیاسی ایران».

 

خواجه نظامالملک طوسی گفتار در تداوم فرهنگی ایران تالیف سیدجواد طباطبایی در 258 صفحه به بهای  هفده هزار تومان در سال 1392از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات