۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۰۸۸۰۳

امنیت در انتخابات افغانستان چالش مهم دولت

خبرگزاری رسا ـ گروه طالبان تهدید کرده که امنیت انتخابات را برهم خواهد زد و افزایش رویدادهای امنیتی در هفته‌های اخیر هم بیانگر تشدید فعالیت‌های این گروه است.
اشرف غني احمد زي و عبدالله عبدلله نامزدهاي افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: یک روز پس از سوءقصد ناکام به جان عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مقام‌های امنیتی بر افزایش هماهنگی امنیتی بین نامزدها و نیروهای امنیتی تاکید کردند.


دیروز (جمعه، 16 خرداد) آقای عبدالله هنگام خروج از یک همایش انتخاباتی در غرب کابل، با حمله دو خودروی مملو از مواد منفجره حامل دو مهاجم انتحاری مواجه شد، شش تن به شمول اعضای ستاد آقای عبدالله کشته شدند، اما به خودش آسیبی نرسید.


در نشستی که امروز برای هماهنگی مسایل امنیتی پیکارهای انتخاباتی و روز انتخابات در دفتر کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شد، عمر داوودزی وزیر کشور گفت: نیروهای امنیتی از برنامه‌های دیروز آقای عبدالله به طور کامل آگاه نبودند.


آقای داووزی گفت: پس از آن که مشخص شد انتخابات با شرکت دو نامزد به دور دوم می‌رود، تدابیر امنیتی هر دو نامزد افزایش یافت و معمولاً ستادهای آنها 48 ساعت پیش از برگزاری همایش‌های انتخاباتی، به نیروهای امنیتی اطلاع می‌دهند.


به گفته او، ولی در روز جمعه همایش‌های متعددی برگزار شد که نیروهای امنیتی به ویژه از برگزاری یکی از همایش‌هایی که آقای عبدالله در آن شرکت می‌کرد، اطلاع نداشتند.


آقای عبدالله دیروز در پایان یک همایش انتخاباتی در هتل آریانای کابل، با کاروان همراهش به سوی هتل اینترکانتیننتال به راه افتاد، اما هنوز از هتل نخست فاصله چندانی نگرفته بود که با حمله مهاجمان مواجه شد.


نشست امنیتی امروز در غیاب آقای عبدالله و با حضور اشرف غنی احمدزی رقیبش، عمر داوودزی وزیر کشور، رحمت‌الله نبیل سرپرست اداره امنیت ملی، شرمحمد کریمی رئیس ستاد ارتش، احمدیوسف نورستانی رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات برگزار شد.


آقای عبدالله امروز در همایش بزرگی از هوادارانش در ولایت کاپیسا در شمال کابل شرکت کرده و ناظران معتقدند که او با سخنرانی در این همایش، قصد داشته این پیام را بفرستد که حمله دیروز تاثیری بر مبارزات او نداشته است.


با این همه، نشست امروز در کمیسیون انتخابات بیانگر آن است که نهادهای امنیتی به دنبال حمله دیروز به آقای عبدالله، امنیت جان نامزدها، پیکارهای انتخاباتی و فعالیت‌های کمیسیون انتخابات را بیش از پیش جدی گرفته‌اند.


از سوی دیگر، گروه طالبان تهدید کرده که امنیت انتخابات را برهم خواهد زد و افزایش رویدادهای امنیتی در هفته‌های اخیر هم بیانگر تشدید فعالیت‌های این گروه است.


پیش از این اما در دور اول انتخابات در شانزدهم فروردین، این گروه نتوانست مانع برگزاری انتخابات شود و انتخابات در فضای نسبتا آرام برگزار شد. دولت گفته که شورشیان انتخابات 24 خرداد هم نمی‌توانند اخلال کنند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات