کتاب اصول اخلاقی حاکم بر رسانه از دیدگاه اسلام منتشر میشود
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد روحانی، مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه با اشاره به انتشار کتاب اصول اخلاقی حاکم بر رسانه از دیدگاه اسلام با تاکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران در آیندهای نزدیک، گفت: این اثر در زمینه موضوع پراهمیت رسانه تالیف شده که نویسنده در پنج فصل این کتاب به ارائه مطالب میپردازد.
وی خاطرنشان کرد: فصل نخست به کلیات و مفاهیم میپردازد، ضرورت و اهمیت بحث، پیشینه و مفهومشناسی این پژوهش و موضوعاتی از جمله تعریف رسانه، مفهوم رسانه و ماهیت رسانه در این فصل مطرح میشود.
مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه با بیان اینکه فصل دوم اثر مبانی نظری اخلاق رسانه است گفت: نویسنده در ابتدا مبانی نظری را از نظر مبانی هستیشناختی، انسانشناختی و مبانی معرفتشناختی و ارزششناختی طرح میکند و در نهایت در گفتار دوم جامعه و رسانه دینی را تبیین میکند.
وی تصریح کرد: فصل سوم اثر اصول حاکم بر سیمای جمهوری اسلامی ایران است که اصول مهمی در این زمینه است که به دو بخش اصول عام اخلاقی و اصول خاص اخلاق رسانه تقسیم میشود که نویسنده در قالب 12 اصل مطرح میکند.
روحانی موانع و راهکارهای نهادینهسازی اخلاقی در سیمای جمهوری اسلامی را از فصلهای دیگر این کتاب ذکر کرد و افزود: موانع اخلاق و رسانه و 18 مورد راهکارهای نهادینهسازی اخلاق از سیمای جمهوری اسلامی ایران در آن طرح میشود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی نویسنده ارائه دیدگاه اسلام در زمینه اصول اخلاق حرفهای رسانه است افزود: در چکیده این کتاب اشاره شده که جامعه دینی زمانی امکان تحقق دارد که مولفههایی مانند خدامحوری، هدفمداری، اخلاقمداری ،مسئولیتپذیری، تکلیفگرایی و حفظ حرمت و کرامت انسانی در آن تحقق پیدا کند.
مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه خاطرنشان کرد: این پژوهش در حقیقت شناسایی و تدوین اصول اخلاقی حاکم بر سیمای جمهوری اسلامی ایران است که از جمله آنها یافتن مقصود از اصول اخلاقی، خاستگاه آن در اسلام و بیان مبانی نظری اخلاق رسانه در نظام دینی است.
وی عنوان کرد: شناسایی چالشهای پیش رو و آسیبشناسی برخی از برنامههای سیمای جمهوری اسلامی و ارائه پیشنهادی برای نهادینهسازی اخلاق در سیمای جمهوری اسلامی در این کتاب صورت میگیرد و در انتها پاسخها و نقدهایی به برخی از برنامهها ارائه میشود.
کتاب «اصول اخلاقی حاکم بر رسانه از دیدگاه اسلام با تاکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران» در 424 صفحه تالیف شده و به قیمت 14 هزار تومان در آیندهای نزدیک منتشر میشود./997/د102/ق