۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۲۰۹۰۲۲
لبنان همچنان در خلأ سیاسی؛

ششمین جلسه پارلمان برای انتخاب رییس‌جمهور نیز بی‎نتیجه ماند

خبرگزاری رسا ـ ششمین جلسه پارلمان لبنان به منظور انتخاب رییس‌جمهور جدید این کشور نیز به سرنوشت جلسات گذشته دچار شد.
مجلس لبنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ششمین جلسه پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهور جدید این کشور به علت به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان، تشکیل نشد و «نبیه بری» رییس قوه قانونگذاری لبنان روز چهارشنبه 18 ژوئن را به عنوان موعد بعدی انتخاب جانشین میشل سلیمان تعیین کرد.

 

شمار نمایندگان حاضر در جلسه امروز 59 تن اعلام شده است. نمایندگان جریان 8 مارس از شرکت در جلسه امروز خودداری کردند.

 

بری که قبل از همگان وارد پارلمان شده بود با وزرای دارایی و بهداشت و همچنین با «سلام تمام» نخست وزیر کابینه کشورش دیدار کرد.

 

برای انتخاب رییس جمهور جدید لبنان، نامزد مورد نظر باید دو سوم آرای نمایندگان پارلمان یعنی دست‌کم 86 رای به دست آورد.

 

بر اساس این گزارش، این نخستین بار نیست که لبنان با خلأ ریاست جمهوری در تاریخ سیاسی خود رو به‌ رو شده است بلکه پیش از انتخاب میشل سلیمان به عنوان رییس جمهور این کشور مدتی را بدون رییس جمهور سپری کرده بود.

 

همچنین بر اساس نظام تقسیم قدرت در لبنان رییس جمهور باید از مسیحیان مارونی، نخست وزیر سنی و رییس پارلمان شیعه باشد.

 

بر اساس این گزارش، «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان علاوه بر جلسه امروز، تاکنون پنج موعد دیگر برای تشکیل جلسه انتخاب سکاندار جدید کاخ بعبدا تعیین کرده بود که جلسه نخستین جلسه در تاریخ چهارشنبه 23 آوریل (3 اردیبهشت) برگزار شد اما سمیر جعجع، نامزد جریان نزدیک به غرب یعنی «14 مارس»، نتوانست با آرای سفید «جریان 8 مارس» جریان نزدیک به مقاومت، رقابت کند و از رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان بازماند. جلسات دوم تا ششم پارلمان لبنان به علت به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشد.

 

پارلمان لبنان امروز نیز برای ششمین بار نتوانست پرونده انتخاب رییس جمهور جدید این کشور را به سرانجام برساند. به گفته تحلیلگران و ناظران سیاسی،‌ توافق برای انتخاب رییس جمهور لبنان فقط وابسته به توافق جریان‌های داخلی نبوده و طرف‌های خارجی نیز باید در این خصوص به نوعی توافق دست یابند./980/ب102/د

ارسال نظرات