۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۲۰۹۵۲۸

کتاب کاوشی بر اعتبار و متن زیارت ناحیه به زیور چاپ آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب کاوشی بر اعتبار و متن زیارت ناحیه نوشته مرتضی خوش نصیب به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام راهی بازار نشر شد.
کتاب کاوشي بر اعتبار و متن زيارت ناحيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انقلاب کربلا، یکی از حوادث تاریخی و جانگداز بود که در دهم محرم سال 61 هجری اتفاق افتاد، این حادثه که به رهبری حسین بن علیهماالسلام در برابر حکمروایی یزید بن معاویه به وقوع پیوست، تجلی‌گاه اوج عبودیت آدمی در برابر خداوند و نهایت عشق به حق تعالی، و پرچم‌دار عدالت‌طلبی و حق‌طلبی و آزادی‌خواهی در فراخنای تاریخ است و در عین حال حادثه عاشورا بدون شک، الهام‌بخش‌ترین و نیز دل‌خراش‌ترین رویداد در تاریخ اسلام به شمار می‌آید.

 

کتاب کاوشی بر اعتبار و متن زیارت ناحیه مشتمل بر بخش‌های «مفاهیم و کلیات، مصدر و اعتبار زیارت ناحیه و معارف زیارت ناحیه» است.

 

این کتاب درباره زیارت ناحیه مقدسه است که اول از لحاظ معارف حقه موجود در آن و دوم از جهت بررسی سند و اعتبار آن، مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است، در این کتاب ضمن تحلیل و بررسی قدیمی‌ترین مصادر و میزان اعتبار آن؛ مطالعه تطبیقی نسبتا جامعی در حوزه معارف الهی این متن با متون معتبر از جمله آیات و روایات صورت گرفته است، نویسنده در این کتاب کوشیده است دفاعی منطقی و پاسخی مستند به شبهات مربوط به آن ارائه کند.

 

در بخش اول عناوین «مفهوم زیارت و ناحیه، معرفی زیارت ناحیه، گزارشی از مضامین زیارت ناحیه، زیارت اولیای الهی، زیارت امام حسین علیه‌السلام و مهم‌ترین حکمت زیارت» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

رکن اساسی زیارت در این کتاب مورد مطالعه قرار گرفته و نویسنده آورده است: «حقیقت این است که اثرپذیری زائر از شخصیت زیارت‌شونده، در گرو آن است که زیارت همراه با معرفت باشد، معرفت به منزلت متعالی شخصیت زیارت‌شونده، در غیر این صورت، مشتی اعمال بی‌روح و از سر ناآگاهی که به ایجاد یا تقویت رابطه قلبی زیارت‌کننده با زیارت‌شونده و اهداف و آرمان‌های او نینجامد در حقیقت، زیارت نیست.»

 

موضوعات «مصادر زیارت ناحیه، اعتبارسنجی زیارت ناحیه» در بخش دوم و مباحث «پیوند با انبیا و اوصیا، فضایل امام حسین علیه‌السلام، مصایب امام حسین علیه‌السلام، جهان آفرینش در سوگ و عزاداری امام حسین علیه‌السلام» در بخش سوم آمده‌ است.

 

در رابطه با هشیاری سیاسی امام حسین علیه‌السلام، در این کتاب می‌خوانیم: «نکته‌ای که در زندگی سیاسی سیدالشهداء علیه‌السلام به وضوح خود را نشان می‌دهد هشیاری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به عنوان یک چهره فعال در عرصه سیاست است. او در پرتو هوش‌مندی سیاسی خود، شناخت زمان و جریان‌های سیاسی را مطمح نظر قرار می‌دهد. فرصت‌سنجی و زمان‌شناسی او در آغازکردن نهضت، از نشانه‌های بارز این هوش‌مندی است.»

 

علاقه‌مندان جهت تهیه و خرید این کتاب می‌توانند به آدرس: قم، بلوار نیایش، جنب مصلای‌قدس، پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام و یا به آدرس اینترنتی www.rbo.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 37740369-025  تماس حاصل نمایند.

 

لازم به ذکر است، کتاب کاوشی بر اعتبار و متن زیارت ناحیه نوشته مرتضی خوش نصیب در 279 صفحه و با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 11000 تومان به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام راهی بازار نشر شده است./992/ن601/ق

ارسال نظرات