۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۲۰۹۶۱۷

گزارش حج 1433 با انتشار کتابی ارائه شد

خبرگزاری رسا ـ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت گزارش حج سال 1433 هجری قمری را به قلم سیدمهدی علیزاده موسوی ارائه کرد.
گزارش حج 33

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب گزارش حج سال 1433 هجری قمری را با عنوان «حج 33» با هدف انعکاس ابعاد و زوایای مختلف حج در این سال، به قلم سیدمهدی علیزاده موسوی و با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد.

 

بعثه مقام معظم رهبری، مراسم هر ساله حج را به صورت اختصاصی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و در قالب گزارشی مشروح و مقرون به تبیین اوضاع و احوال زمان حج، شناسنامه‌ای برای حج هر سال تهیه می‌کند تا هم کارنامه حج آن سال به تصویر کشیده شود و هم با تبیین نوآوری‌ها، مشکلات و محدودیت‌های آن سال،‌ چراغی فراسوی راه آیندگان در انجام هر چه بهتر حج باشد.

 

این گزارش در 10 فصل با عنوان‌های آرمان‌ها و اهداف حج 1433 در کلام و پیام مقام معظم رهبری، اوضاع جهان اسلام و منطقه در آستانه حج 1433، فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های تبلیغاتی، دیپلماسی حج، دیدارها، نظارت و بازرسی، حج و رسانه، حج در آیینه آمار و ختامه مسک تنظیم شده است.

 

در پیش‌گفتار این اثر آمده است: حج، در میان مناسک دینی، فریضه‌ای است که ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری دارد، که در سایر آموزه‌های دینی کمتر دیده می‌شود. ابعاد مختلف عبادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حج بسیار گسترده و دارای ظرفیت‌های بسیاری در عالم اسلام است.

 

حضور میلیونی مسلمانان از بیش از 57 کشور اسلامی و کشورهای غیراسلامی، در یک زمان خاص و انجام آیین‌های عبادی پر رمز و راز حج از سوی دیگر، می‌تواند آثار بسیار گرانسنگی برای مسلمانان به همراه داشته باشد.

 

روش تحقیق این گزارش، موضوع محور است؛ به این معنا که فعالیت‌های انجام شده در ایام حج، با توجه به موضوع آنها طبقه‌بندی شده است. هرچند در مواردی که فعالیت‌ها، زمان‌مند بوده‌اند، به تاریخ یا مناسبت آنها اشاره شده است.

 

این گزارش براساس وظایف و عملکرد بعثه مقام معظم رهبری در حج تهیه و تدوین شده و بیشتر رویکرد آن فرهنگی، سیاسی و نظارتی است؛ بنابراین مسایل اجرایی حج، به صورت کلیات، برای تکمیل بحث، آورده شده است.

 

بخشی از گزارش حج 33 به واکاوی اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان اسلام، وضعیت سیاسی، دینی و اقتصادی عربستان و وضعیت مناسبت‌های میان ایران و عربستان پرداخته است که به عنوان پیش‌فرض تحقیق محسوب می‌شود.

 

با توجه به اینکه اهداف و سمت و سوی حج هر سال را باید در فرمایشات مقام معظم رهبری با کارگزاران حج و در پیام مهم ایشان به مسلمانان جهان جست‌وجو کرد، ابتدای این گزارش به تبیین اهداف و آرمان‌های حج در کلام و پیام مقام معظم رهبری اختصاص دارد و بخشی از آن نیز آمار حج را ارائه می‌کند.

 

در این گزارش فعالیت‌هایی که صبغه فرهنگی دارند در دو فصل فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های تبلیغاتی آمده‌اند که معیار در تقسیم‌بندی نیز براساس تفکیک وظایفی است که توسط بعثه انجام شده است.

 

بخشی از این تحقیق با توجه به کارکردهای مهم بعثه مقام معظم رهبری در ایام حج که نظارت بر انجام درست فعالیت‌های کارگزارن حج است، به شیوه نظارت بعثه بر حسن انجام کارهای دستگاه‌های درگیر در حج، می‌پردازد و بخشی نیز اختصاص به بیان رویدادها و اتفاقات دارد.

 

در پایان، برخی تصاویر از برنامه‌های متنوع و گوناگون بعثه مقام معظم رهبری آورده شده است که گوشه‌ای از مستندات این تحقیق را تشکیل می‌دهد.

 

منابع گزارش‌ها و فعالیت‌های ارائه شده در این تحقیق براساس اطلاعات و آماری است که واحدهای مختلف بعثه به کتاب حج، ارائه داده‌اند و همچنین تحقیق میدانی محقق، در ایام حج سال جاری است.

 

کتاب حج 33؛ گزارشی از حج‌گزاری سال 1433 هجری قمری به قلم سیدمهدی علیزاده موسوی در قطع وزیری، 396 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 18 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنر مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات