۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۰۹۶۴۵
با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر اطلاعات؛

کتاب آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ‌ پژوهشگر تاریخ معاصر از مراسم رونمایی کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر اطلاعات خبر داد.
مرحوم آيت الله فاضل لنکراني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر امروز در نشست خبری رونمایی کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد، با بیان این‌که در تاریخ نگاری هشت نوع سند داریم، گفت: اسناد اطلاعاتی امنیتی یکی از موارد تاریخ نگاری است.

 

وی با اشاره به این‌که سیستم‌های اطلاعاتی امنیتی اسناد را برای ضرورت مسائل اطلاعاتی خود به صورت کاربردی تهیه می‌کنند، ابراز کرد: اسناد به کلی سری، سری، خیلی محرمانه و محرمانه تقسیم می‌شود و این اسناد به هیچ وجه حالت عادی ندارد و در دسترس تمام نیروهای اطلاعاتی نیز قرار نمی گیرد.

 

پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان این‌که با سقوط رژیم پهلوی صاحب 50 میلیون برگ سند شدیم، اظهار کرد: بیش از 3.5 میلیون پرونده راجع به شخصیت‌ها، وقایع و رخدادها، احزاب و گروه‌ها و موضوعات به دست ما رسید.

 

تبریزی با اشاره به این‌که در بخش رجال انقلاب اسلامی هشت تن از مراجع تقلید اسناد آنها منتشر شده است،‌ افزود: از میان مراجع و علما برخی در ردیف یاران امام خمینی رحمةالله علیه هستند که مبارزاتشان از مخالفت با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و در نهضت امام بوده است.

 

وی با بیان این‌که اسناد ساواک تمامی مبارزات علما و مراجع را در بر نمی‌گیرد، بر ضرورت جمع آوری تاریخ شفاهی شخصیت‌ها تأکید کرد و گفت: این اسناد امکان و مدیریت ساواک را می‌رساند اما مبارزات شخصیت‌های ما وسیع و گسترده تر از آن چیزی است که آنها جمع آوری کرده‌اند.

 

پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه با اشاره به سوابق مبارزاتی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به دلیل استفاده از محضر امام و همدرسی با آقا مصطفی خمینی تفکر و مشی فکری امام را ادامه می داد و یکی از نشانه های آن شرح تحریرالوسیله امام از سوی این مرجع تقلید است که تا کنون 28 جلد آن چاپ شده است.

 

تبریزی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی جزء مؤسسان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود، ابراز کرد: در زمانی که نیاز به تشکل و اتحاد داشتیم این مرجع تقلید به همراه برخی از علما جامعه مدرسین را تأسیس کردند.

 

وی با بیان این‌که در بیانیه‌ها و اعلامیه‌هایی که به صورت جمعی از سوی جامعه مدرسین و علما صادر می شد نام حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی قابل مشاهده است، گفت: در کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک پرونده کلاسه حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در ساواک جمع آوری شده ولی همه سوابق این مرجع تقلید در این کتاب نیامده است.

 

پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: ضروری است که در عرصه تأثیر گذاری حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در دوران نهضت انقلاب اسلامی و حضور فعال ایشان یک کار مستقل تحقیقی و تحلیلی آغاز شود.

 

تبریزی با بیان این‌که ساواک عده‌ای را همچون امام خمینی به صورت دائمی تحت نظر داشت، اظهار کرد:‌ پرونده امام خمینی در ساواک 32 جلد به صورت خاص است و ساواک در مورد برخی از علما زمانی که حساسیت خاصی ایجاد می‌شد ورود پیدا می‌کرد.

 

وی نخستین اسناد ساواک راجع به حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی را در سال 41 و آخرین آن را در سال 57 خواند و گفت: زمانی که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در نامه‌ای به امام خمینی از تبعید ایشان به نجف ابراز خرسندی می‌کند، حساسیت ساواک نسبت به وی بیشتر می‌شود.

 

پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: در سال 49 و پس از رحلت آیت‌الله سید محسن حکیم، مدرسین و فضلای قم بیانیه می‌دهند و مقلدین این مرجع را به تقلید از امام دعوت می‌کنند و طبق اسناد ساواک نخستین بیانیه را حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی صادر کرده است.

 

تبریزی خاطرنشان کرد: با مقاله خلاف واقع روزنامه اطلاعات حضور حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در عرصه سیاسی گسترده تر می‌شود.

 

وی در ادامه کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک را مورد توجه قرار داد و افزود: این کتاب در هزار تیراژ به چاپ رسیده که هفته آینده به بازار عرضه می‌شود.

 

پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان این‌که کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک به صورت تاریخی تدوین شده است، ابراز کرد: این کتاب از نخستین سند تا آخرین سند طبق تاریخ تدوین شده و فصل بندی ندارد.

 

تبریزی ادامه داد: مراسم رونمایی از کتاب حضرت‌ آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک روز پنج‌شنبه از ساعت 9:30 در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این‌که طبق روال اسناد به فاصله 30 سال مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: تمامی آثار ما درباره ساواک بوده و در این چند ساله پیشنهادی ارائه شده که تمام اسناد انقلاب را تا سال 68 منتشر کنیم که اگر تصویب شود اسناد پس از انقلاب نیز تدوین می‌شود و در این زمینه اسناد بسیار خوبی از نظر کیفیت و محتوا داریم که قابل مقایسه با اسناد ساواک نیست./927/پ201/ق

ارسال نظرات