۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۱۰۱۴۵
استاد دانشگاه امام صادق بررسی کرد؛

مطالعات قرآنی در جهان غرب

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) گفت: هرچه به سمت عصر خود حرکت می‌کنیم، شاید بشود گفت مطالعات اسلام شناسی در غرب به سمت «اسلام در عرصه عمل و زندگی» بوده است.
دکتر احمد پاکتچي، استاد دانشگاه امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد پاکتچی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) صبح امروز پنج‌شنبه بیست و نهم خرداد ماه در همایش تحول آموزش عالی قرآنی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به ایراد سخن پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که مطالعات اسلامی در غرب به دو رویکرد «ریشه‌های اسلام» و «اسلام در عرصه عمل و زندگی» تقسیم می‌شود، گفت: اگر مروری بر جریان استشراق داشته باشیم، با قاطعیت می‌توانیم مطالعات قرآنی در جهان غرب در آغاز به شدت ریشه محور است و به «ریشه‌های اسلام» می‌پردازد چه کسی که می‌خواهد اسلام را تخطئه کند و چه کسی که می‌خواهد اسلام را معرفی کند.

 

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) افزود: اما هرچه به سمت عصر خود حرکت می‌کنیم، شاید بشود گفت مطالعات اسلام شناسی در غرب به سمت «اسلام در عرصه عمل و زندگی» بوده است.

 

عضو شورای علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی اظهار داشت: اگر توجه به ریشه‌های اسلام باشد، مسأله قرآن بسیار پررنگ می‌شود اما وقتی که تلقی‌شان از اسلام در عرصه عمل است، آن موقع جایگاه قرآن در غالب موارد در بوته توجه‌شان قرار ندارد، در نوع مطالعه دوم، اگر هم توجه به قرآن وجود دارد، توجه آموزشی یا نمادی و آیینی است.

 

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: اگر حوزه مطالعات قرآنی در غرب به سمت نوع دوم مطالعه پیش برود، هر قدر که بگذرد، مطالعات درباره ماهیت و ویژگی‌های قرآن رو به کاهش می‌رود.

 

پاکتچی درباره امکان استفاده متدیک از مطالعات قرآنی در جهان غرب، ابراز داشت: یکی از مواردی که به‌جاست از مطالعات قرآنی در جهان غرب استفاده متدیک کنیم، «استفاده از مقوله‌ها و طبقه‌بندی‌ها» است، آنها در حوزه طبقه‌بندی توفیق‌های خوبی داشته‌اند و دستاوردهای‌شان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی "جنبه بینافرهنگیِ دانش، استفاده از این مطالعات برای رسیدن به یک درک بینافرهنگی در مواجهه با فرهنگی‌های دیگر" را حوزه دیگر امکان استفاده متدیک از مطالعات قرآنی در جهان غرب مطرح کرد و بیان داشت: ما که مدعی صادر کردن اسلام به جهان هستیم و نیاز به روابط بین فرهنگی داریم.

 

بر اساس این گزارش این همایش به‌همت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درحال برگزاری است./956/پ202/ب4

ارسال نظرات