۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۰۵۴۷
سعدالله زارعی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

طرح پیچیده سیاسی امنیتی آمریکا برای تغییر در عراق با همکاری برخی کشورهای منطقه

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل عراق و خاورمیانه با تاکید بر این که فاصله ای بین جریان تروریست و سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد و آنها تغییر سیاسی بغداد و دولت این کشور را دنبال می کنند، گفت: منطقی که داعش در پیش گرفته در هیچ مذهبی قابل توجیه نیست و آنها نیز آینده ای در عراق نخواهند داشت.
سعدالله زارعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بیان دیدگاه های خود درباره ریشه همسویی جناح غربی عربی با تروریست های تکفیری در عراق پرداخت.
 
وی درباره مواضع متناقض آمریکا در قبال تحولات عراق نیز خاطرنشان کرد: آمریکایی ها ابتدا اعلام کردند ما با هواپیماهای بدون سرنشین به داعش حمله می کنیم، اما بعدا اعلام شد که در عراق مداخله نظامی نخواهیم کرد.
 
آمریکا بر اساس معاهده امنیتی ملزم به کمک به عراق در اتفاقات اخیر بود
وی بیان کرد: براساس یکی از بندهای توافق امنیتی که در سال 2007 بین عراق و آمریکا امضا شد، آمریکایی ها متعهد بودند به دولت عراق در راستای تقویت های پایه های نظامی و امنیتی کمک کنند.
 
زارعی بیان کرد: عدم تحقق این مساله نشان دهنده این است که آمریکایی ها آنچه از نظر سیاسی برای عراق نمی پسندند در فضاهای امنیتی تلاش می کنند به آن دست یابند.
 
وی افزود: آمریکایی ها داعش را به عنوان یک فرصت تلقی می کنند و آقای جان کری وارد بغداد می شود و بازهم به جای تغییر در فضای امنیتی، مقوله تغییر در بغداد را مطرح می کند و اینها نشان می دهد فاصله ای بین جریان تروریست و سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد و هر دو با هدف تغییر در بغداد به راه افتادند.
 
زارعی در ادامه سخنان خود درباره ادعاهای آمریکا درباره مبارزه با تروریسم و رفتار آنها، گفت: آمریکایی ها مدتی از این درگیری ها به عنوان درگیری مذهبی یاد می کنند، در حالی که جنگ در جغرافیای سنی نشین در حال وقوع است، بنابراین پای شیعه در میان نیست و اخیرا ادبیات را تغییر داده اند و گفته اند باید گفت وگوی سیاسی شود که نوعی به رسمیت شناختن تروریسم است.
 
وی تصریح کرد: یک جریان تروریستی در سه استان عراق در حال عملیات است، اینها در این عرف به عنوان سیاسی مطرح می شوند و در نسبت مشترک با آمریکا و عراق می گیرند.
 
کمک شایان کشورهای منطقه به آمریکا برای ایجاد تغییر در عراق
زارعی تصریح کرد: البته اینجا تنها آمریکا نیست، اردن، ترکیه، عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر به عنوان طرح آمریکایی مبنی بر تغییر نقش آفرین هستند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب منطقه اضافه کرد: بار سیاسی در این طرح روی دوش آمریکا، بار امنیتی روی دوش داعش، بار مالی و تسلیحاتی نیز روی دوش عربستان و دیگر کشورها است و آنها پروژه تغییر در بغداد را دنبال می کنند و دقیقا در ادامه طرحی است که تحت عنوان خاورمیانه بزرگ و جدید از سوی آمریکا دنبال می شد.
 
وی تصریح کرد: داعش این طرح را از سال ها قبل دنبال می کند، در این وسط یک جریان در یک جغرافیا جولان امنیتی می دهد و آمریکایی ها تلاش می کنند میوه آن را در بغداد بچینند.
 
زارعی افزود: در طول این ده سال گذشته هر چه درگیری بوده در جغرافیای مقاومت بوده است، هدف نیز این است که تغییری در جغرافیای مقاومت ایجاد کنند و بعد از به نتیجه نرسیدن که ان شاءالله به نتیجه نخواهند رسید، قدم بعدی را آمریکایی ها برخواهند داشت.
 
آمریکا به آل سعود اطمینان دارد اما به مردم عربستان نه
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آمریکایی ها به آل سعود اطمینان دارند اما به ملت عربستان اطمینان ندارند که در آینده تبدیل به مواد انفجاری علیه آنها و منافع شان نشوند و آنها اگر بتوانند جغرافیای مقاومت را تغییر دهند گام بعدی شان در راستای تغییر در جغرافیای منطقه خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: البته ما معتقدیم این طرح با شکست رو برو می شود و ملت ها در منطقه دژ محکمی ایجاد کرده اند و نمونه های متعددی از شکست سیاست های آمریکا را شاهد هستیم.
 
سعدالله زارعی بیان کرد: سرنوشت محتوم آمریکا در منطقه شکست خواهد بود.
 
وی درباره چشم انداز درگیری های در عراق، با بیان این که شواهد حاکی است این درگیری یک درگیری فرسایشی خواهد بود، گفت: با توجه به گستردگی منطقه آلودگی این درگیری فرسایشی خواهد بود و اساسا جمع کردن این گونه حوادث که نامنظم است، در زمان کوتاه عملا میسر نیست و دوره ای را وقت خواهد برد.
 
داعش و حزب بعث آینده ای در عراق نخواهند داشت
زارعی خاطرنشان کرد: جریان گروهک داعش نمی تواند در آینده عراق جایگاه پیدا کند، این جریان به گونه ای است که برخی از آنها بعثی هستند و اگر آنها را جدا کنیم چیز زیادی از آنها باقی نمی ماند و افسران عالی رتبه بعث صحنه جنگ ها را مدیریت می کنند.
 
این کارشناس مسائل منطقه ای تاکید کرد: نه کردها، نه شیعیان و نه اهل سنت خواستار بازگشت بعث به قدرت نیستند، از سویی دیگر منطقی که داعش به کار می گیرد در هیچ مذهبی قابل توجیه نیست.
 
زارعی خاطرنشان کرد: اگر چه جمع کردن این قائله زمان می برد اما در عین حال نمی توانیم حداقلی از موفقیت را برایشان تصور کنیم، اما در عین حال چیزی از مسؤولیت کشورهای منطقه کم نمی کند و باید این جریان سریعتر جمع شود چراکه آثار آن می تواند کشورهای دیگر را نیز دربرگیرد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات