۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۱۱۰۵۸

از عالم ذر و قبر بیشتر بدانیم

خبرگزاری رسا ـ کتاب «خالق و خلق» به بررسی موضوعاتی همچون «آدم را چرا آدم می نامند»، «جبر و اختیار انسان ها در اختیار خداوند است» و «عالم ذر چیست» پرداخت.
کتاب خالق و خلق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب خالق و خلق تألیف صادق کمیلی خراسانی از سوی انتشارات سمیع به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل موضوعاتی همچون «مناظره منکر خدا با حضرت رضا(ع)»، «صفات خداوند»، «گفتار دانشمندان درباره خداوند»، «وجود ما از کیست»، «شناخت خدا»، «توحید از دیدگاه عیسی بن مریم(ع)»، «ادعای خدائی»، «راز آفرینش»، «آدم را چرا آدم می نامند»، «آفرینش شیطان»، «دور شدن ابلیس از خدا»، «دور شدن ابلیس از خدا»، «حربه های شیطان»، «کمینگاه شیطان»، «اسماء الله»، «انسان از کجا آمده به کجا می رود؟»، «صفات فع حق تعالی» است.

«جبر و اختیار انسان ها در اختیار خداوند است»، «مرگ و قبر»، «آدمی چگونه دفن میت را آموخت و علت دفن میت چیست؟»، «وضیعت قبر»، «نکیر و منکر»، «عذاب قبر»، «از آغاز آفرینش تا روز قیامت»، «عالم ذر چیست»، «اهل بیت(ع) ذر عالم ذر»، «بازگشت همه به سوی خداست»، «در اثبات معاد از وقت مرگ تا پایان عالم»، «در اثبات معاد جسمانی»، «در بیان میزان و حساب و سوال و رد مظالم »، «حساب و سوال و حکم در مظالم عباد»، «در بیان پل صراط »، «تفکر در خلق خدا»، «تفکر در خلق انسان»، «چهره سیاه و سفید در قیامت»، «مقام اولیاء الهی»، «افراد سبک و سنگین بار»، «مشاهده عابد و معبود»، «پایان نهایی عبادت» از دیگر موضوعات این کتاب است.

در مقدمه این کتاب آمده است: اگر کسی معرفت شناسی را با استفاده از مایه شخصی یعنی علم حضوری آغاز کند ابتدا باید کمی با واقعیات حیات آمیخته گردد و واقعیات را درک کند تا معرفت حضوری آگاهی یافته، بیابد، یعنی این شخص باید کمی با واقعیات حیات آمیخته گردد و واقیعات را درک کند تا معرفت حضوری به وسیله علم حضوری او کسب شود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: در بحث ها و کتب دینی راجع به دخالت شیطان درباره جریان زندگی آدم و حوا(ع) در بهشت و اخراج آن حضرت از بهشت به گونه های مختلف بیان شده است،در قرآن کریم جریان سرپیچی از فرمان خداوند تبارک و تعالی توسط شیطان و حضرت آدم(ع) نیز بیان گردیده است.

دو فرشته ای که به قبر وارد می شوند نام این دو نکیر و منکر، بشیر و مبشر یعنی بشارت دهنده دانسته اند بحث های گوناگون و فراوانی در مورد چهره این دو فرشته است.

عده ای بر این قول هستند که برای شیعیان چه گناهکار باشند یا نباشد با چهره ای نورانی و مقدس و فرشته وار وارد و به هرحال باید گفت، نکیر و منکر برای هر شخصی همانند حضرت عزرائیل(ع) وارد می شود.

در بخش دیگری از کتاب «کتاب خالق و مخلوق» می خوانیم: همان طور که عالم طبیعت و مجموعه آسمان ها و زمین باطنی دارند، آن چه در عالم شریعت بنام قوانین الهی مطرح است هم دارای اسرار و باطن هایی هستند.لذا خداوند سبحان قیامت را در برابر ظاهر که دنیا است معرفی میکند،می فرماید عده ای فقط ظاهر دنیا را می دانند و از آخرت غافل اند:اشاره به آیه 7 سوره روم می کند.

امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی جریان برخاستن از قبر و صحنه قیامت را به نحوی ترسیم فرموده است که خدایا روزی که ما از قبر برخاستیم و بار سنگین گناه هم بر دوشمان است، گاهی چپ را نگاه می کنیم، گاهی طرف راست را نگاه می کنیم تا ببینیم یک باربری پیدا می شود که این بار را ببرد، می بینیم کسی نیست. افتان و خیزان این بارها را خودم باید بدوش بکشم، گناه سنگین است سجده های طولانی بار گناه را کم می کند.

کتاب « کتاب خالق و خلق» از سوی انتشارات سمیع در 106 صفحه با شمارگان 2000 جلد به چاپ رسیده است./978/ن601/س

ارسال نظرات