۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۱۱۱۰۷
مدیرمسؤول موسسه تدبر در کلام وحی:

ترویج تفکر امید بدون اعتقاد به عمل صالح توطئه یهودیان است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده مجموعه کتاب‌های تدبر در سوره های قرآن کریم با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه معارج اظهار داشت: نمازگزار واقعی مطمئن است که اگر وظایف دینی خود را انجام ندهد، به جهنم خواهد رفت و از عذاب خدا نگران است. این تفکر که خبری از عذاب نیست و هر کاری کردید، خدا می‌بخشد و هر طور که بخواهیم زندگی کنیم را یهودیان در بین مسلمانان رواج دادند.
حجت الاسلام علي صبوحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی صبوحی، مدیرمسؤول موسسه تدبر در کلام وحی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه رمضان فرصت مناسبی است که پرونده زندگی خود را باز کرده و مطالعه کنیم و ببینیم از زمانی که به سن تکلیف رسیدیم و به عنوان ولی مکرم خدا، که باید بندگی و عبادت کنیم این وظیفه را چگونه انجام دادیم؟ آیا از نظر کمال، معنویت، علم و تقوا رشد کرده‌ایم و یا خدای ناکرده درجا زده‌ایم و عقب‌گرد داشته‌ایم؟ زمان مناسبی است برای این‌که عقبه شخصیتی خود را برای توبه، انابه و برای بازگشت به درگاه خدا بررسی کنیم.
 
وی با انتقاد از برخی افراد که بدون عمل و کار نیک، امید به مغفرت و رحمت خدا دارند، تصریح کرد: برخی از ما به این دلیل گناه می‌کنیم که فکر می‌کنیم بعد از مرگ مورد مغفرت خدا قرار می گیریم؛ می‌گوییم خدا کریم است، رحیم است و تصور می‌کنیم عذاب برای دشمنان خدا است. به همین سبب از نظر نگاه به نامحرم و به حرام مواظبت نمی‌کنیم. از شنیدن صداهای حرام اجتناب نمی‌کنیم. از نظر حجاب و عفت مواظبت نداریم و حقوق و امانات مردم را رعایت نمی‌کنیم. اینها همه به دلیل آن است که فکر می‌کنیم چون خدا مهربان است، ما را می‌بخشد و به بهشت می‌برد.
 
ضرورت دوری از نگاه خوشبینانه به عبادات حداقلی و ناکامل 
 
نویسنده مجموعه کتاب‌های تدبر در سوره های قرآن کریم افزود: این تصور غلطی است که درباره اعمال خود و مغفرت الهی داریم. باید از قرآن و اهل‌بیت(ع) سوال کنیم که آیا بدون رعایت وظایف بندگی می‌توانیم به بهشت برویم و نجات پیدا کنیم یا نه؟ آیا می شود نماز را سبک شمرد و خمس و زکات نداد و مسأله قیامت را جدی نگرفت و از عذاب خدا نترسید، ولی بخشیده و پاک شد و وارد بهشت برین شد؟
 
وی به حدیث مشهور امام جعفر صادق(ع) در آخرین لحظات عمر شریف‌شان اشاره کرد و گفت: امام(ع) فرمودند که «ان شفاعتنا لاتنال مستخقا بالصلاه » یعنی به درستی‌که شفاعت ما به کسی نمی‌رسد که نماز را سبک بشمارد. بنا به گفته قرآن، انسان مخلوقی حریص و کم‌صبر است (إِنَّ الإنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا). انسان از دنیا سیر نمی شود، و هرقدر به او قدرت بدهی، باز خواهان قدرت بیشتر است؛ هرقدر از نظر شهوت به او برسی، باز هم شهوت بیشتری می‌خواهد. همه چیز را برای خود می‌خواهد جز کسانی که اهل نمازند (اِلا المصلین).
 
تنها نمازگزاران هستند که حرص و طمع را مدیریت کنند
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه معارج تشریح کرد: نمازگزار واقعی مطمئن است که اگر وظایف دینی خود را انجام ندهد، به جهنم خواهد رفت و از عذاب خدا نگران است. برای کسی امان‌نامه‌ای از سوی خدا نیامده است؛ پس باید اهل توجه باشیم. این تفکر که خبری از عذاب نیست و هر کاری کردید، خدا می‌بخشد و هر طور که بخواهیم زندگی کنیم را یهودیان در بین مسلمانان رواج دادند. تنها نمازگزاران هستند که می‌توانند حرص به دنیا را کنترل کنند و در مصیبت‌ها صبر کرده و زبان به گریه و اعتراض باز نکنند. حال نمازگزاران چه کسانی هستند؟
 
حجت‌الاسلام صبوحی ویژگی نمازگزاران واقعی را برشمرد و اظهار داشت: نمازگزاران واقعی با توجه به این سوره مبارکه چند ویژگی دارند. اولاً نمازشان هیچ‌گاه فوت نمی شود (الَّذِینَ هُمْ علی صَلاتِهِمْ دَائِمُونَ). برخی نماز می‌خوانند، ولی گاهی نماز صبح‌ و یا نماز ظهر و مغرب را فراموش می‌کنند. گاهی نماز می‌خوانند، ولی با وضوی باطل، یک وضوی سرسری و با عجله می‌گیرند؛ نماز می‌خوانند ولی رعایت نجاست و طهارت نمی‌کنند؛ نماز می‌خوانند، ولی حواس‌شان به احکام نماز نیست. این نمارها، نماز واقعی نمی‌تواند باشد.
 
توجه به حقوق اجتماعی اثر نماز واقعی
 
وی به دومین ویژگی نمازگراران واقعی اشاره کرد و گفت: نمازگزاران واقعی در اموال خود حق معینی برای نیازمندان مشخص کرده‌اند (والذین فی اموالهم حق معلوم). برخی نماز می‌خوانند، ولی سخت‌شان است به نیازمندان کمک کنند. وای بر آن نمازگزاری که اهل کمک به یتیم و صغیر و فقیر نیست. وای بر نمازگزاری که در اقوامش نیازمندی باشد و به او کمک نکند.
 
مدیرمسؤول مؤسسه تدبر در کلام وحی با بیان سومین ویژگی نمازگزاران واقعی از دیدگاه قرآن یادآور شد: چون نمازگزار واقعی قائل به قیامت و معاد است پس از فقرا دستگیری می‌کند (والذین یصدقون بیوم الدین). نمازگزار واقعی می‌داند پس از مرگ روزی است به نام روز جزا. می‌داند که اگر در راه خدا انفاق کرد، آن انفاق گم نمی شود و چندین برابر آن را در روز حساب به دست می‌آورد. او مفهوم این مطلب را درک کرده که چه کسی است که در راه خدا قرض نیکو دهد تا خداوند آن را چند برابر کند و در قیامت به او برگرداند.
 
حذف پاکدامنی از جامعه نقشه شوم دشمن  
 
وی از پاکدامنی به عنوان چهارمین ویژگی نمازگزاران واقعی یاد کرد و افزود: نمازگزار باید پاکدامن باشد (والذین هم لفروجهم حافظون). در این دنیایی که فیلم‌های مبتذل ماهواره‌ای ما را احاطه کرده و همه پایگاه‌های اینترنتی تمام تلاش‌شان را می‌کنند که ما را به فساد بکشند، آیا مواظب هستیم که به فساد کشیده نشویم؟ خانم محترم! آیا مراقب هستید مو و زینت شما باعث غفلت دیگران نشود؟ آیا مواظب هستید که در یک قدمی شما بنیاد خانواده از هم نپاشد؟ آیا مواظب هستید که دیگران را با خود به جهنم نکشانید؟ آیا چشم، گوش و شکم خود را از حرام مواظبت می کنید؟ مگر می شود باور کرد در جامعه اسلامی مشروبات الکلی استفاده شود؟ مگر می‌شود باور کرد در جامعه اسلامی محرم و نامحرم رعایت نشود؟ مگر می‌شود باور کرد در جامعه اسلامی عروسی‌ها آلوده به گناه باشد؟
 
نمازگزار نسبت به عفاف و حجاب بی تفاوت نیست
 
حجت‌الاسلام صبوحی به آخرین ویژگی نمازگزاران واقعی که در سوره معارج آمده است اشاره و خاطرنشان کرد: یک نمازگزار واقعی نسبت به امانات و عهدهایی که بر عهده می‌گیرد، مسئول و وفادار است (والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون). چشم، همسر، فرزند، مال خود و مردم امانت است. نمازگزار به فرزندش ظلم نمی کند، به همسایه ظلم نمی کند، چون امانت‌دار است. در مورد مسائل جامعه مسئولیت‌پذیر است؛ اهل امر به معروف و نهی از منکر است. نسبت به حجاب و بی‌حجابی بی‌تفاوت نیست. هر کس در حد خود مسئول است و همه اقشار و مشاغل جامعه مسئولند.
 
وی در پایان با بیان این‌که ماه رمضان را ماه تمرین صبر و تمرین برای نماز خواندن و تقرب جستن به درگاه الهی است، تأکید کرد: تنها نمازگزارانی که به این مسائل توجه کنند، به بهشت می‌روند و اگر اهل مراقبت و تقوا نباشیم، باید توقع رفتن به بهشت را هم نداشته باشیم./9591/ت301/س

 

ارسال نظرات