۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۱۱۲۱۷

بررسی احکام فدیه

خبرگزاری رسا ـ کارشناس احکام مصرف فدیه را تنها برای فقیران صحیح دانست و اظهار داشت: فدیه تنها برای فقیران بوده و باید حتما به صورت مواد غذایی همانند آرد، گندم، نان و برنج به آن‌ها پرداخت شود، در این صورت پرداخت پول صحیح نیست.
ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان به بررسی چگونگی نیت کردن برای روزه گرفتن در این ماه پرداخت و گفت: تصمیم به انجام کاری را نیت می‌گویند.

وی ادامه داد: در نیت ذکر زبانی لازم نیست، بلکه همین مقدار که فرد قصد انجام کار را داشته باشد کافی است، همانند نیت برای خواندن نماز و روزه گرفتن.

کارشناس احکام با بیان این‌که فرد می‌توان برای هر روز ماه مبارک رمضان به صورت جداگانه نیت کند، بیان داشت: همچنین می‌توان برای کل ماه رمضان یک نیت کرد.

حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که فدیه به 750 گرم مواد غذایی گفته می‌شود، اظهار داشت: اگر فردی به سبب عذر شرعی همانند بیماری، بارداری، شیردهی، مسافرت، پیری و عذر ماهانه نتواند روز بگیرد و تا ماه رمضان سال بعد نیز نتواند قضا روزه خود را به جا بیاورد باید برای هر روز یک فدیه دهد.

فدیه به 750 گرم مواد غذایی گفته می‌شود

وی تصریح کرد: البته افرادی که بیمار سال هستند تنها برای هر روزهای که روزه‌شان قضا شده است فدیه پرداخت کرده و قضا روزه بر آن‌ها لازم نیست، همچنین افرادی که عمدا روزه خود را مبطل می‌کنند باید کفاره سنگینی را پرداخت کنند.

کارشناس احکام مصرف فدیه را تنها برای فقیران صحیح دانست و اظهار داشت: فدیه تنها برای فقیران بوده و باید حتما به صورت مواد غذایی همانند آرد، گندم، نان و برنج به آن‌ها پرداخت شود، در این صورت پرداخت پول صحیح نیست.

وی یادآور شد: البته در شهرهای مثل شهر مقدس قم که آرد و گندم مصرف ندارد افراد می‌توانند فدیه را به صورت نان به فقیر بدهند، یا حتی می‌توانند به نانوای مورد اعتماد وکالت دهند تا فدیه را به صورت نان به فقیران بدهد.

پرداخت فدیه به مؤسسات خیریه خالی از اشکال نیست

حجت‌الاسلام وحید پور با بیان این‌که همچنین افراد می‌توانند پول فدیه را به دفاتر مراجع تقلید پرداخت کرده و به آن‌ها وکالت دهند تا آن را به صورت مواد غذایی به فقیران بدهند، خاطرنشان کرد: پرداخت پول فدیه به مؤسسات خیریه اشکال دارد و افراد حتما باید تحقیق و جست‌وجو کنند که آیا فدیه آن‌ها به صورت مواد غذایی و به اندازه 750 گرم به فقیران پرداخت می‌شود یا خیر.

وی تأکید کرد: مبلغ فدیه تقریبا هزار تومان بوده و فدیه یک ماه مبارک رمضان چیزی حدود 23 کیلوگرم مواد غذایی می‌شود، در این صورت نمی‌توان برای مثال با 23 هزار تومان مبلغ فدیه 5 کیلوگرم برنج خریداری کرد، همان کاری که متأسفانه برخی از مؤسسات خیریه به سبب ندانستن احکام انجام می‌دهند، چرا که حتما فدیه باید به ازای هر روز 750 گرم مواد غذایی باشد.

کارشناس احکام گفت: با این وجود اگر فردی می‌خواهد فدیه خود را به صورت برنج یا مواد دیگری پرداخت کند حتما باید به ازای هر روز 750 گرم به فقیران از آن مواد غذایی بدهد و اگر برای نمونه مسؤول مؤسسه خیریه با مبلغ فدیه برای مثال 5 کیلو برنج خریداری کند کفایت از فدیه نمی‌کند، چرا که فرد فدیه دهنده باید برای هر روز 750 گرم برنج بدهد.

وی تصریح کرد: در صورتی که فردی به جای فدیه 750 گرمی بخواهد مبلغ آن را به مؤسسه‌ای بدهد و مؤسسه نیز با آن مبلغ کمتر از میزان فدیه بیان شده مواد غذایی تهیه کند دهنده فدیه هنوز ضامن فدیه بوده و گیرنده نیز گناه کرده است.

شغل طاقت فرسا مجوز روزه خواری نیست

حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه سخنان با تأکید بر این‌که مشاغل سخت همانند کشاورزی، شاطری و معدن‌کاری مجوز خوردن روزه نیستند، گفت: تنها افرادی که عذر شرعی دارند می‌توانند روزه خود را بخورند، البته افراد نباید در ملأعام تظاهر به روزه‌خواری کنند.

وی یادآور شد: البته افرادی که شغل‌های طاقت فرسا دارند می‌توانند 4 فرسخ از شهر دور شده و مسافر شوند که در این صورت می‌توانند روزه خود را افطار کنند، یا شفیت کار خود را عوض کرده و یا مرخصی سالانه خود را در ماه رمضان قرار دهند.

کارشناس احکام تصریح کرد: آخرین راهکار این است که افراد روزه بگیرند و اگر گرما و سختی به قدری فشار آورد که قابل تحمل نبود مقداری آب بخورند تا از این حالت فوق العاده خارج شده و سپس روز خود را تا افطار حفظ کنند که این روزه‌خواری عمدی نیست.

وی در پایان گفت: افرادی که عمدا تظاهر به روزه خواری می‌کنند، اگر به تذکر توجه نکرده و ادامه دهند افزون‌ بر ارتکاب گناه، 25 ضربه شلاق نیز می‌خورند./993/پ203/س

ارسال نظرات