۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۱۲۱۱۲
استاد حوزه علمیه عنوان کرد؛

عدم تکریم ارباب رجوع آفت فراگیر در دستگاه های اجرایی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خراسان جنوبی عدم تکریم ارباب رجوع را مهم ترین منکر و آفت شایع در دستگاه های اجرایی و نهادهای اداری مختلف در سطح کشور و استان عنوان کرد.
تکريم ارباب رجوع

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که متاسفانه نظام کاری حاکم بر دستگاه های اجرایی با چارچوب های اسلامی فاصله زیادی دارد و متاسفانه احکام شرعی و آموزه ها اسلامی به درستی در دستگاه های اجرایی رعایت نمی شود، گفت: متاسفانه در کشور ما برخلاف سایر کشورها که نظام آن ها اسلامی نیست کارمندان به خوبی به وظایف خود عمل نکرده و در کار خود کم فروشی کرده و متاسفانه ساعات کار مفید و بهره وری در دستگاه های اجرایی کشور در قبال دستمزدی که دریافت می کنند بسیار ناچیز است.

 

وی افزود: یکی از منکرات شایع در دستگاه های اجرایی در حال حاضر تضییع وقت است و کارمندان سعی می کنند به شیوه های گوناگون از انجام وظایف خود سر باز بزنند در حالی که همین کم کاری و تضییع وقت یکی از مصداق های کم فروشی در کار و یکی از منکرات بزرگ محسوب شده و افرادی که این کار را انجام می دهند در درگاه الهی مورد بازخواست قرار می گیرند.

 

وی با بیان این که متاسفانه نظام کاغذ بازی و بوروکراسی در کشور روز به روز گسترده تر می شود، گفت: در این نظام کاغذ بازی به ناحق وقت ارباب رجوع تلف شده و کارکنان دستگاه های اجرایی آن چنان که شایسته مردم است به کار آنها رسیدگی نمی کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که در حال حاضر تکریم ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی تنها در حد یک شعار باقی مانده است، گفت: متاسفانه بعضی از کارمندان زشت ترین برخورد را با ارباب رجوع داشته وهیچ گونه اقدامی در راستای تکریم ارباب و روجوع انجام نمی دهند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که مردم ولی نعمتان نظام هستند، گفت: بی توجهی در اجرای وظایف در نظام اسلامی جایگاهی ندارد و حضرت امیرالمؤمنین (ع) همواره کارگزاران نظام اسلامی را به تکریم ارباب رجوع و مردم دعوت می کردند.

 

وی با بیان این که کارمندان در قبال حقوقی که از مردم می گیرند باید به آنها خدمت رسانی کنند، گفت: اگر کارمندی و یا هر شخص دیگری در قابل دستمزد و حقوقی که دریافت می کند کم کاری کند باید بداند دستمزدی که دریافت می کند حلال نیست و تنها همان مقدار از دستمزد حلال است که در قبال کار خود دریافت کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید وظایف کارمندان براساس اسلام در یک منشور تدوین شده و برای آنها به خوبی تبیین شود، گفت: تا زمانی که کارکنان نظام اسلامی براساس آموزه های اسلام به وظایف خود عمل نکنند چرخ های نظام اسلامی به خوبی در حرکت نخواهد بود.

 

وی با بیان این که باید این کم کاری ها و عدم تکریم ارباب رجوع و عواقب آن به خوبی برای کارکنان دستگاه های اجرایی مختلف تبیین شود، گفت: باید مدیران دستگاه های اجرایی در این زمینه نظارت بیشتری برکارمندان خود داشته و سعی کنند با کارکنانی که در زمینه کاری و تکریم ارباب و رجوع عملکرد خوبی ندارند برخورد کرده و مجازات های لازم برای این افراد در نظر گرفته شود./968/ت303/ب

ارسال نظرات