۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۱۲۴۲۰

انتشار کتاب «اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم» از سوی نشر نامک در سال 93 منتشر شده است.
کتاب «انديشه عرب در عصر ليبراليسم

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم» اثر آلبرت حورانی ترجمه علی شمس  از سوی نشر نامک در سال 93 منتشر شده است.

 

این کتاب تحقیقی درباره اندیشه نوین سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه است، از سده نوزدهم میلادی که اثرگذاری‌های فزاینده اروپا بر این منطقه به چشم آمد، اندیشمندانی به بررسی علل پیشرفت اروپا و سبب های عقب ماندگی جوامع اسلامی پرداختند و درباره هویت اسلامی و مردم سالاری و اندازه توفیقش در این جوامع کاوش هایی کردند.

 

 موضوع اسلام و دنیای نوین با هر چه بحث و پژوهش که درباره اش نوشته اند، اینک سخن روز شده و به کار می‌آید؛ چرا که خاورمیانه با ناآرامی های تازه ای روبروست.خواندن کتاب آلبرت حورانی امروز برای درک ناهمواری های این منطقه و سبب ناآرامی هایش، ضروری شده است.اگر چه از همان بار نخست هم که به زبان انگلیسی چاپ گردید، مرجع مهمی برای خوانندگان و پژوهشگران شد.

 
آلبرت حورانی در Arabic thought in the liberal age, 1798-1939 پاسخ­هایی را تحلیل کرده که نویسندگانی صاحب نام درباره آن دو پدیده گفته اند و آرای آنان را برمی‌رسد تا نشان دهد که چگونه دو جریان فکری که یکی می خواست اصول اجتماعی اسلام را بازتعریف کند و دومی توجیه گر جدایی دین از سیاست بود، درهم آمیختند و این آمیختگی به پیدایش ملّیّت های مصری، لبنانی، الجزایری انجامید.

 

کتاب «اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم» بررسی سرگذشت افکار چند اندیشمند برجسته عرب و یکی دو نفر ترک و سیدجمال الدین اسدآبادی در 13 فصل تدوین شده است.

 

آلبرت حورانی استاد «تاریخ معاصر خاورمیانه» در دانشگاه آکسفورد بود و تا سال 1979 که بازنشسته شد در دانشگاه‌های شیکاگو، پنسیلوانیا، هاروارد و دانشگاه آمریکایی بیروت نیز این درس را گفت و بر سر آن بحث ها کرد.

 

کتاب «اندیشه عرب در عصر لیبرالیسم» اثر آلبرت حورانی ترجمه علی شمس در 472 صفحه، از سوی نشر نامک در سال 93 منتشر شده است./998/د102/س
 

ارسال نظرات