۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۲۷۰۲

تحلیل آیت الله سبحانی درباره چرایی تسلط داعش بر مناطقی از عراق

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی درباره تسلط گروهک تروریستی داعش بر بخش هایی از خاک عراق، گفت: اگر مرزبانان عراقی از روحیه صبر و استقامت برخوردار بودند این گونه مناطقی از عراق را تقدیم داعشی ها نمی کردند.
 آيت الله سبحاني  آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم در تفسیر آیه دهم سوره زمر به توضیح عبارت«وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ»پرداخت و اظهار داشت: در آغاز بعثت پیامبر(ص) مسلمانان به دلیل فشارهای مشرکان نمی توانستند اعمال و احکام الهی را به راحتی انجام دهند؛ خداوند خطاب به ایشان فرمود زمین من وسیع است به جای دیگر بروید.

وی افزود: گاهی کسانی که در انگلستان یا کشورهای  دیگری زندگی می کنند از ما می پرسند که نمی توانیم 22 ساعت روزه بگیریم، باید چه کنیم؟ ما در پاسخ می گوییم اگر نمی توانید روزه بگیرد باید مهاجرت کنید، حداقل باید ایام ماه مبارک را به نقطه دیگری که ساعات متوسطی دارد بروید؛ مسلمانانی که در نزدیکی قطب زندگی می کنند و به دلیل کوتاهی شب، یخبندان و مشکلات خاص آن نواحی نمی توانند فرایض الهی را انجام دهند باید مهاجرت کنند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به این بیشتر انبیاء الهی از ابراهیم(ع) تا رسول خدا(ص) همگی هجرت کردند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) بعد از این که دید نمی تواند به وظایف خود عمل و دین خدا را تبلیغ کند به فلسطین مهاجرت کرد« إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَی رَبِّی سَیَهْدِینِ» در مورد حضرت لوط نیز آمده است«إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ».

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان آیه« فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین»به داستان مهاجرت حضرت موسی(ع) به سوی شعیب اشاره کرد و افزود: رسول خدا(ص) نیز هنگامی که مشرکان می خواستند ترورش کنند،‌ به مدینه هجرت کرد.

کسانی که محل زندگی شان برای تربیت اسلامی فرزندان شان مناسب نیست باید هجرت کنند

حضرت آیت الله سبحانی در توضیح آیه«وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ»گفت: کسانی که در منطقه بدی زندگی می کنند و نمی توانند در آنجا فرزندان خود را درست تربیت کنند باید مهاجرت کنند، چنین کسی حتی اگر در راه بمیرد نیز اجر هجرت را می برد.

وی این آیه شریفه را بهترین نوید برای طلاب و فضلای حوزه دانست و ابراز داشت: آیات قرآن و سیره انبیاء و اولیای الهی نشان می دهد که باید برای فراگیری و تبلیغ دین خدا مهاجرت کرد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) به تشریح ارتباط«إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ» با عبارت قبلی اش پرداخت، گفت: به طور طبیعی کسانی که وطن خود را ترک می کنند،‌ از پدر و مادر و اقوام خود جدا می شوند و در دیار غربیت زندگی می کنند به مصیبت‌ها و سختی‌هایی دچار می شوند؛ قرآن می فرماید باید در برای این مشکلات صبر کنید؛ شاید برای دیگران حساب و کتاب‌هایی باشد اما برای شما این چنین نیست.

حساب رسی خدا برای اهل بلا و مصیبت بسیار آسان تر است

استاد برجسته تفسیر قرآن به بیان روایتی از رسول خدا(ص) در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید روزی صحیفه اعمال باز خواهد شد، میزان‌ها و ترازوها برای همه افراد نصب می شود مگر کسانی که اهل بلا و صبر بر مصیبت بودند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت بحث صبر در آموزه‌های اسلامی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید نسبت صبر بر ایمان همانند سر برای بدن است؛ یعنی کسی که صبر نداشته باشد در اصل ایمان هم ندارد مثل جسمی که سر ندارد؛ صبر یعنی شکیبایی، مقاومت و استقامت.

وی زیر بنای همه اعمال و احکام الهی را صبر دانست و گفت: روزه، نماز، جهاد، حج انجام همه این فرایض نیاز به صبر دارد؛ جای بسی تأسف است حتی برخی جوان‌هایی که تندرست و سالم اند به دلیل نداشتن صبر، روزه خواری می کند.

عدم استقامت مرزبانان عراق موجب نفوذ داعش شد

این مرجع تقلید با اشاره به آیه«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»بیان داشت: مرزبانان کشور صبر و تحمل بالایی در سختی ها و دوری از خانواده داشته باشند؛ اگر مرزبانان عراق از روحیه صبر و استقامت لازم برخوردار بودند آن بخش از خاک خود را دو دستی تقدیم داعش نمی کردند.

پاسخ خدا به کسانی که قرآن را از جانب پیامبر(ص) می دانند

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به این که آیه ششم زمر و چهار آیه پس از آن با کلمه«قل» آغاز شده است، ابراز داشت: این اسراری دارد که خدا از آن آگاه است اما می تواند پاسخ خوبی برای شبهه افکنی کسانی باشد که می گویند پیامبر(ص)‌ آیات قرآن را از جانب خود می گفتند؛ تأکید خدا به کلمه«قل» در آیات مختلف نشان می دهد که هم لفظ و هم معنای قرآن از جانب خداوند است.

استاد برجسته تفسیر قرآن ضمن با بیان عبارت«قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا» گفت: بنا بر دستور زبان ادبیات عرب در اینجا باید لفظ عبادی به الذین اضافه می شد مانند آیه بعدی که این گونه آمده است اما به دلیل این که در زمان پیامبر(ص) هنوز خط عربی به کمال خود نرسیده بود برخی نویسندگان قرآن آن را با یاء و برخی بدون یاء می نوشتند.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: از آنجا که در مصحف اول این گونه نوشته شده است، مسلمان‌ها بر آن را تغییر ندادند تا اصالت قرآن حفظ شود.

وی با توجه به این خداوند بندگان «الَّذِینَ آمَنُوا»خطاب می فرماید، گفت: این تکریم و احترام است نه تحقیر؛ بالاترین افتخار این است که خدا ما را«عبدی»خطاب فرماید، این از همه لذت‌هایی که بشر می تواند در طول زندگی‌اش درک کند، لذت بخش تر است.

بالاترین افتخار و لذت عبودیت خدا است

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این که عبودیت کامل داشتن کار مشکلی است، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در دعا خطاب به خداوند می گوید«بالاترین عزت این است که من غلام تو باشم و تو سرور من؛ بالاترین افتخار این است که تو رب و صاحب من باشی».

استاد برجسته تفسیر قرآن در توضیح«الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ»گفت: کسانی که ایمان آورده اند اوصافی دارند که از جمله آن تقوا است؛ تقوا معنای سلبی ندارد، تقوا یعنی زرهی ‌معنوی را به قلب و روح خود بکشید تا از معاصی مصون بمانید؛ معنای تقوا این نیست که گناه نکنیم، نماز بخوانیم، اینها نتیجه تقوا است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به عبارت«لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ»ابراز داشت: خداوند خبر می دهد که بدانید هر عمل نیکی که در این دنیا انجام می دهید فراموش نمی شود و جزا دارد؛«فِی هَذِهِ الدُّنْیَا» متعلق به«أَحْسَنُوا» است چرا که ما می دانیم جزا ممکن است در دنیا یا آخرت باشد، اگر آن را متعلق به«حَسَنَةٌ»بگیرم معنایش این می شود که خدا فقط  در دنیا حسنه می دهد./928/پ201/ج

ارسال نظرات