۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۰۵۲

بررسی مقتل مستند قاسم بن الحسن تا قرن هفتم هجری

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مقتل قاسم بن الحسن» به قلم حجت الاسلام صداقت از سوی انتشارات ایده برتر منتشر شد.
«مقتل قاسم بن الحسن»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب«مقتل قاسم بن الحسن» به تحقیق و تالیف حجت الاسلام سید علی اکبر صداقت از سوی انتشارات ایده برتر منتشر شد.
 
این کتاب از سه فصل معرفی قاسم بن الحسن و برادرنش، قاسم از نظر مقاتل و برادران از منظر مقاتل تشکیل شده است و اولین مقتل مستند تا قرن هفتم هجری است.
 
در مقدمه این کتاب می خوانیم: واقعه طف حادثه ای بس دلخراش، جانسوز و غم انگیز در میان وقایعی است که تاریخ بشری به چشم خود دیده و این از ویژگی خاصی برخوردار است.این ویژگی سبب شده تا جهانیان حسین بن علی(ع) را بهتر شناخته و دست از دامنش بر ندارند و نفوس آزاده بر آن شوند که هر چه بیشتر مقام رفیع حضرتش را بشناسند، در سوگ مصیباتش بنشینند و سعادت را در پیروی و همراهی ایشان جستجو کنند.
 
در ادامه مقدمه این کتاب آمده است: الگوپذیری جامعه تشیع از حضرت اباعبدالله الحسین و خاندان مکرم ایشان،یکی از این ویژگی هاست. شیعه تبلور و ظهور ولایت امام معصوم در همه مراتب وجودی انسان است. شیعه هدفی جز وصول به معرفت امام وشعاری جز تحقق مبانی مکتب ولایت و اسوه ای به جز امام معصوم نمی شناسد. برای او فعل و کلام و منویات امام به عنوان اصل ثابت ابدی مطاع است. فقط به ولایت می اندیشد و تحقیق و تثبیت شئونات ولایت را سرلوحه مرام و عمل خود قرار می دهد و در یک کلام برای او امام معصوم همه چیز است و بس.
 
در بخش دیگری از این مقدمه می خوانیم: این الگوپذیری تا بدانجا پیش رفته که با قوت بخشیدن به روحیه آزادگی، جوانمردی و حق طلبی تبدیل به فرهنگ عاشورایی و خالق تحرکات خود جوش و خدایی علیه ظلم و ستم یزیدیان زمانه گردیده است.
 
در طول تاریخ جریانات بسیاری در پی خاموش کردن چراغی که ایزد برافروخته، برآمدند. تحرکات انفعالی، اقدامات فیزیکی و تبلیغات منفی و تهاجم فرهنگی از این دست می باشد. متأسفانه امروزه مسئله مرثیه خوانی و عزای سیدالشهداء از صورت منطقی و عبادی خود به جهات اعتباری و وهمیات دنیوی تغییر مسیر داده است. بعضی ذاکرین و نوحه خوانان به هر چه پر رنگ کردن ظاهری این مصائب متمرکز شده اند.
 
تهییج احساسات مردم به خصوص نسل جوان به هر وسیله ممکن انجام می پذیرد و هر کس در این راه موفق تر، مطلوب تر است. هدف از این امور فقط گریه بیشتر و بر سر زدن و فریاد زدن بیشتر و گرمی مجلس است و بس.
 
گفتنی است، کتاب «مقتل قاسم بن الحسن» از سوی انتشارات ایده برتر با شمارگان 2000 نسخه در 80 صفحه به قیمت 2400 تومان منتشر شده است./921/ن601/س
ارسال نظرات