۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۰۵۷

چند خبر کوتاه از نمایشگاه قرآن تبریز

خبرگزاری رسا ـ اجرای نمایش «اسماعیل، اسماعیل است»، محفل انس با قرآن کریم و حضور فعال مؤسسه مهد قرآن استان از مهم ترین اخبار کوتاه از نمایشگاه قرآن کریم تبریز است.
نمايشگاه قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن کریم تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نمایشگاه قرآن در سال فرهنگ و اقتصاد با بودجه ناچیز فرهنگی برپا شده و متولیان جامعه باید بیش از پیش به فکر ترویج فرهنگ قرآن و عترت باشند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه زمینه‌ لازم برای پرورش و شکوفایی استعدادهای قرآنی به صورت نسبی در جامعه فراهم شده، افزود: ظرفیت‌ها در این حوزه در جامعه بالاست اما امکانات و شرایط در دسترس همگان به صورت یکسان وجود ندارد.


حجت الاسلام حسینی با اشاره به نقش و رسالت دستگاه‌های فرهنگی در ترویج آموزه‌های قرآنی گفت: قرآن محور کردن فعالیت های فرهنگی، ‌پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، دوری از موازی‌کاری و بهره‌گیری از کارشناسان و افراد شایسته در حوزه‌ی برنامه‌ریزی قرآنی مهمترین رسالت نهادهای فرهنگی در بسط فرهنگ متعالی قرآنی است.


وی با اشاره به عظمت ماه رمضان ابراز داشت: عظمت ماه مبارک رمضان به خاطر نزول قرآن است، قرآنی که انسان فرشی را به انسانی عرشی و آسمانی بدل می‌کند و با این نگاه، پروردگار از قرآن تعبیر به حبل المتین کرده است. پروردگار متعال، قرآن را به جان و دل انسان نازل کرد تا انسان را به سمت سعادت رهنمون شود، زبان قرآن براساس فطرت انسان بنا نهاده شده است.


حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه انسان زمانی به اوج می‌رسد که  همراه قرآن باشد، گفت: جان و دل کسی ظرف نزول قرآن می‌شود که آیینه آیات قرآن باشد و قرآن زمانی با انسان قرین می‌شود که انسان به کمال پاکی برسد چرا که باید بین عاشق و معشوق سنخیت وجود داشته باشد.


وی در پایان برگزاری کیفی نمایشگاه قرآن کریم، بهره‌گیری از از تمام پتانسیل ‌های نمایشگاه و هدف‌گذاری و جهت‌دهی مناسب و صحیح  در این حوزه را در ترغیب جوانان و نوجوانان جهت روی آوردن به قرآن کریم بسیار مؤثر ارزیابی کرد.


حضور فعال مؤسسه مهد قرآن استان در نمایشگاه


مهدی کاظم‌زاده، مدیر روابط عمومی مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی گفت: مؤسسه مهد قرآن استان در نمایشگاه قرآن تبریز با 11 غرفه شرکت کرده و با اجرای برنامه های مختلف، حضور فعالی دارد. این موسسه با راه اندازی بخش عترت نمایشگاه قرآن و حضور در بخش موسسات و نهادها به معرفی فعالیت ها و اجرای برنامه‌های خاص در زمینه قرآن و عترت می‌پردازد.


وی گفت: مؤسسه مهد قرآن استان آذربایجان شرقی مؤسسه ای فرهنگی و عام المنفعه است که با هدف نشر و گسترش فرهنگ انسان ساز قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام به فعالیت های آموزشی، تحقیـقی و فرهنـگی می پردازد.


کاظم‌اده افزود: مهد قرآن توانسته است با بهره گیری از نتایج نزدیک به ربـع قـرن فعالیـت مستمر آمـوزشی خود، تجارب مراکـز موفق قرآنـی رهنمودهای ائـمه معصومیـن (علیهم السلام) و بـزرگان دین، بستری را فراهم سازد تا تمام انسانهای علاقمند به کسب معارف قرآنـی در هر موقعیت و مقطـع سنـی و تحصیـلی بتواند به صورت نظام منـد تحـت پوشش آموزشـهای باشند.


اجرای نمایش «اسماعیل، اسماعیل است»


این نمایش خیابانی به همت گروه نمایشی کانون فرهنگی هنری مسجد نبی اکرم(ص)، با مضمون داستان های قرآنی در نمایشگاه قرآن تبریز اجرا می شود، این نمایش با محوریت داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل و تعمیم آن به دوران دفاع مقدس اجرا می‌شود.


نمایش یاد شده با بازی "میثم حبیبی" و  طرحی از "علی برنون" به مدت سه شب در نمایشگاه قرآن اجرا می‌شود و "علی مجیدپور" به عنوان سرپرست و "یاشار اسکندری"، "جواد کرباسی" و "سعید صالح رسول" نیز به عنوان اعضای گروه تئاتر "منار" در این نمایش حضور دارند.


محفل انس با قرآن کریم در نمایشگاه قرآن تبریز


مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن کریم تبریز گفت: دومین محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین‌المللی قرآن در نمایشگاه قرآن کریم تبریز برپا شد و معنویت خاصی به فضای این نمایشگاه بخشید.


ابراهیم لایقی با تأکید بر لزوم تدبر در آیات الهی، خاطرنشان کرد:  قرآن کریم شیوه‌ی درست زیستن و برنامه‌ای را که در بر گیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت اوست را به انسان می‌آموزد و  انسان به هر میزانی که آموزه‌ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار بندد، سعادتمند خواهد شد.


لایقی برگزاری محافل انس با قرآن کریم و استماع آیات قرآن  را در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دومین محفل انس با قرآن کریم با  قرائت قاری بین المللی وحید وکیلی نفر اول جشنواره ملی دانشجویان ایران در سال 91، نفر اول مسابقات سراسری اوقاف و امور خیریه در سال گذشته و تنها دارنده دو رتبه اخیر در رشته قرائت در غرب و شمالغرب کشور در نمایشگاه قرآن تبریز برگزار شد.


همچنین در این محفل از خادمان قرآنی طرح تلاوت نور مساجد استان آذربایجان شرقی تجلیل شد و گروه بین المللی تواشیح طارق به اجرای برنامه پرداخت. مراسم قرعه کشی برندگان مسابقه کتابخوانی جشنواره ملی «بانوی صبور» نیز در این محفل برگزار شد.


گفتنی است، نمایشگاه قرآن تبریز تا 23 تیرماه از ساعت 18 تا 23 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برپاست./935/د101/ب

ارسال نظرات