۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۱۳۵۱۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ آموزش صحیح خوانی قرآن کریم برای 30 هزار نفر از سوی دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی آغاز شد.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام حمید حسن جهان، مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران از آموزش طرح صحیح خوانی برای 30 هزار نفر در سال 93در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: طرح صحیح خوانی قرآن کریم ( تلفیقی از سه طرح روخوانی، روانخوانی و فصیح خوانی ) با هدف ایجاد علاقه، توانایی و مهارت در خواندن صحیح و فصیح قرآن کریم با رعایت لهجه و مخارج حروف زبان عربی و مؤانست با آن، قرائت صحیح حمد و سوره و اذکار نماز است.

 


وی ادامه داد: این طرح با هدف نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی همزمان با سراسر کشور در سطح استان و با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی، مؤسسات و خانه های قرآنی در شهرها و روستاها و حتی مناطق عشایری برای 30 هزار قرآن آموز اجرا می‌شود و قرآن آموزان در 40 جلسه دو ساعته تحت آموزش صحیح خوانی قرار گرفته و پس از موفقیت در آزمون پایانی گواهینامه پایان دوره به ارزش آموزشی 80 ساعت دریافت می‌کنند.

 


مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با تشریح طرح‌ها و برنامه های قرآنی دارالقرآن استان در سال 93، اجرای دوره های آموزشی قرائت سطوح 8 گانه، مفاهیم چهار گانه، حفظ پیش دبستانی، حفظ یک جزء، حفظ سه ساله و پنج ساله، تفسیر بینات، نسیم حیات و نورالرحمن، تربیت معلم روخوانی و روانخوانی، تجوید، حفظ و مفاهیم، تربیت ممتحن و تربیت مدرس را از اهم برنامه های آموزشی برشمرده و حفظ موضوعی را از دیگر طرحهای جدید سال 93 برشمرد.

 


حسن جهان اجرای طرح‌های تبلیغی -ترویجی همچون برگزاری محافل قرآنی در مناسبتهای ملی و مذهبی همچون ماه مبارک رمضان  هفته دفاع مقدس و دهه فجر، برگزاری جشنواره های قرآنی کودک، نوجوان و جوان، برگزاری مسابقات قرآنی تسنیم و تلاوت را از دیگر برنامه های سال 93 ذکر کرد.

 


وی شناسایی فعالان قرآنی و صدور 353 مجوز برای موسسات و خانه های قرآنی در سطح استان را از دیگر برنامه های دارالقرآن استان برشمرد و گفت: بندهای 16 و 17 ماده 6 وظایف سازمان تبلیغات اسلامی که به توشیح مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده وظیفه جلب مشارکت و هدایت همکاری‌های مردمی از طریق صدور مجوز تأسیس و ساماندهی  کانون‌های قرآنی  و نشر قرآن کریم و اهتمام به آموزش همگانی قرآن کریم از طریق ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی را به سازمان تبلیغات اسلامی محول کرده است.

 


میعاد خوشنویسان با قرآن در شب های قدر

 


همزمان با آغاز لیالی پرفیض قدر سومین همایش خوشنویسی کتابت قرآنی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و با حضور هنرمندان شاخص این رشته برگزار شد.

 


بنابر این گزارش، در این همایش که قریب 140 نفر از هنرمندان این رشته حضور داشتند، آیاتی از کلام الله مجید، احادیث و روایاتی در خصوص ماه مبارک رمضان و قطعات ادبی در وصف لیالی قدر تحریر شد. این سومین دور از همایش کتابت قرآن بود که با استقبال کم نظیر هنرمندان این رشته مواجه شد.

 


رییس دانشکده هنرهای اسلامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد

 


دکتر مهدی محمد زاده عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و رییس دانشکده هنرهای اسلامی این دانشگاه به عضویت «کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی » شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمد.

 


در هشتاد و هفتمین جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر مهدی محمد زاده با رای اکثریت اعضاء به عضویت این شورا در آمد. اضافه می نماید بهمن نامور مطلق، حسام الدین سراج، مهدی پوررضائیان، اسماعیل بنی اردلان، علیرضا عسکری، سیدمهدی حسینی، اصغر فهیمی فر، مرتضی حیدری، محمدحسین نواب، امیر نصری و خانم اشرف السادات موسوی لر از دیگر اعضای انتخاب شده برای کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هستند.

 


شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با هدف ایجاد تحول پایدار در علوم انسانی و به منظور طراحی، سازماندهی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت تحول علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، به استناد ماده 18 آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس شده است.

 


تعامل بنیاد حفظ آثار در برنامه های فرهنگی شهرداری

 


سردار عزت الله جعفری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از آمادگی و تمایل این بنیاد برای تعامل در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز خبر داد و گفت: این بنیاد می تواند بخشی از ظرفیت های فرهنگی خود را معطوف به این مساله کند آمادگی کامل دارد تا در این راستا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز همکاری کند.

 


وی خاطر نشان کرد: کار فرهنگی زمانی می تواند اثر بخش و نتیجه ساز باشد که همه نهادهای فرهنگی بتوانند با همدیگر تعامل کنند و به صورت هماهنگ و منسجم همکاری کنند و نشر فرهنگ ایثار و مقاومت در بین آحاد جامعه به هدف انتقال آن ب نسل آینده از محورهای کار فرهنگی موفق به شمار می رود.

 


«قدری با شهدا» در گلزار شهدای تبریز

 


حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز از افتتاح یک نمایشگاه عکس با عنوان «قدری با شهدا» در محل گلزار شهدای تبریز خبر داد و گفت: این نمایشگاه دربردارنده 20 قطعه عکس در اندزاه 50 در 70 است که توسط هنرمند جوان شهر، آقای صابر قاضی عکاسی شده است.

 


وی افزود: این آثار تجربه چهار سال عکاسی ایشان در محل گلزار شهدای تبریز در لیالی پرفیض قدر است و با توجه به اهمیت ایده، سازمان بر آن شد این نمایشگاه را برپاکند. گلزار شهدای تبریز طی سال های متمادی محل انس شهروندان با شهدای گلگون کفن میهن اسلامی بوده است و خانواده معزز شهدا این محل را برای احیای شب های قدر انتخاب کرده اند.

 


وی ادامه داد: صحنه های معنوی و ماندگاری در این شب ها همواره به چشم می خورد که نشان از عمق دلبستگی مردم با فرزندان رشید و شهید خود دارد، این عکس ها برای انتقال این پیام معنوی در محل گلزار شهدای تبریز نصب خواهند شد و به صورت دایمی می تواند مورد توجه شهروندان قرار گیرد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات