۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۰۵۳
استاد حوزه علمیه بابل:

فرصت سوزی مهم ترین آسیب حوزه فرهنگی کشور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با نگرانی از فرصت سوزی در حوزه فرهنگی گفت: باید فرصت را مغتنم شمرد و با اراده‏اى پولادین در مقام رصد اوضاع فرهنگى و شناسایى جبهه معاند و مخالف و تهاجم های نرم آنان، در به‏دست گرفتن ابتکار عمل فرهنگى به‏روز و به‏هنگام اقدام کرد.
حجت الاسلام تقي پور، استاد حوزه علميه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسین تقی پور استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع مردم بیل پی گتاب در مسجد جامعه این شهر که با موضوع بررسی فرهنگ و جایگاه رسانه ها در اثرگزاری فرهنگی در جامعه برگزار شد، خاطرنشان کرد: نهادها، مؤسسات و مجتمع‏هاى ضعیف و بى‏رمق فرهنگی و از طرفى شیوه‏ها و دستورالعمل هاى خنثى و در برخی موارد بایگانى‏شده تربیتى و فرهنگى از طریق نهادهای مسؤول و متولی امر فرهنگ موجب کاهش کارکردهای فرهنگی و عدم مقابله با تهاجم گسترده فرهنگی غرب شده است.

 

وی ناهماهنگی های فرهنگی در کشور را از عوامل عدم اثرگزاری مطلوب فرهنگی در جامعه بیان کرد و افزود: عدم وجود اتاق فرمانى براى هدایت رسانه‏هاى مختلف شنیدارى و نوشتارى به‏ویژه انبوه مجلات و نشریات که بى‏مقصد و بى‏مقصود تنها در اندیشه کسب درآمد و سودجویى، سر به ناکجا آباد گذارده‏اند، از مشکلات بزرگ فرهنگی در کشور است.

 

امام جمعه گتاب با بیان این که از جمله موضوع فراموش شده در نشریات و رسانه های ما سبک زندگی اسلامی و ایرانی و نهادینه کردن آن در جامعه است، تصریح کرد: باید آه سردى از دل کشید و در غربت و مظلومیت عنصر سبک زندگى در تراز جامعه مسلمان و انقلابى ایران متمدن و بزرگ، به خصوص در حوزه رسانه نالید و فریاد زد.

 

وی ادامه داد: کافى است نیم نگاهى به اکثر مجلات زرد در بازار نشر و جریده و رسانه مکتوب بیندازیم که مشاهده می کنیم در اغلب مجلات زرد حتى یک صفحه در خصوص یک خانواده حقیقى و خانواده بالنده و سالم به چشم نمى‏خورد.

 

حجت الاسلام تقی پور سبک زندگی اشاره شده در نشریات اجتماعی را معرفی زندگی هنرمندان و ورزشکاران به عنوان الگو در جامعه بیان کرد و گفت: زندگى بعضى بازیگران، فوتبالیست‏ها و خوانندگان که در آن تبلیغ تجرد قطعى و زندگى مجردى شده است در بسیاری از مجلات با موضوع اجتماعی و خانواده به چشم می خورد.

 

وی افزود: سودجویى برخى نشریات آفتى است که جامعه مطبوعاتى کشور را فرا گرفته و در برخى جراید در نهایت مباحثی درخصوص خانواده و نحوه نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ، ست‏کردن لباس هاى فرزندان، روانشناسى همسران با الگوهاى غربى دیده می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به حوزه تبلیغات در نشریات و رسانه های مرتبط به امرو اجتماعی و فرهنگی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر نگاهی به تبلیغات پر زرق و برق نشریات و مجلات بیاندازیم می بینیم که از تبلیغ وسایل آرایشی و بهداشتی و این‏که چه بخوریم و چه کنیم تا لاغر شویم، قابل مشاهده است.

 

وی افزود: تبلیغ سبک زندگى‏هاى مرفه، تجملاتى و مسابقه در چگونگی رفاه و شیوه‏هاى زندگى، از آموزش آشپزى و شیرینى‏پزى گرفته تا هنرهاى مخصوص بانوان که الزاماً باید با هزینه‏هاى سنگین و برخوردارى از لوازم و امکانات لوکس و گران‏قیمت همراه باشد در در اغلب نشریات اجتماعی که نقش فرهنگ سازی دارند، دیده می شود.

 

امام جمعه گتاب یکی از اثرات زندگی تجملاتی و مغایر با فرهنگ اسلامی را اسراف در مهمانی ها و پذیرایی ها برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از 35 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامى، هنوز به‏دنبال یک الگوى کامل و صحیح و به‏دور از اسراف و بریز و بپاش هاى زیاد در خصوص سفره‏هاى غذا هستیم.

 

وی به کاهش مهمانی های افطاری در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: از خودمان پرسیدیم که  چه شده است بسیارى از ما که على‏رغم آگاهی از آثار و برکات اطعام و افطار در ماه مبارک رمضان، دیگر مثل سابق تن به تدارک افطارى نمى‏دهیم، آیا علت آن ندارى و تهیدستى است و یا تجملات و اسراف و چشم و هم‏چشمى‏ها و سفره‏هاى رنگین است.

 

استاد حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل افزود: متأسفانه مقدمات و برخی عوامل دیگر دست و پاگیر به همراه دسرهاى گوناگون اجازه نمى‏دهد همگان تن به این امر پرثواب و خیر بدهند.

 

وی با اشاره به بیانی از مقام معظم رهبری در خصوص ترجیح داشتن فرهنگ بر اقتصاد تصریح کرد: اقتصاد ذیل فرهنگ است به همین دلیل به مسؤولان به خصوص دولت محترم اعلام می کنم که باید مراقب  وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی باشید.

 

حجت الاسلام تقی پور به دغدغه های مقام معظم و بیانات ایشان در خصوص تهاجم فرهنگی از دهه 70 اشاره کرد و گفت: اگر به صورتى جریان‏شناسانه به مقوله فرهنگ نگاه کنیم خواهیم دید که در دوران همه رؤساى جمهور قبلى، رهبر معظم انقلاب همواره دغدغه‏هاى فرهنگى را مطرح مى‏کردند.

 

وی ادامه داد: ناهماهنگى برخى از وزراى ارشاد با  سیاست‏هاى کلان نظام، گاه به استعفا و کنار رفتن آن‏ها نیزمنجر شده است و این از آسیب های جدی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می شود.

 

امام جمعه گتاب به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب که فرمودند که ضرورى است که در عرصه فرهنگى، سیاست‏هاى نظام به‏درستى درک و اعمال شود و لذا  نمى‏توان به صراحت برداشت کرد که مسؤولان فرهنگى این دولت درک درستى از سیاست‏هاى نظام در عرصه فرهنگ ندارند یا آن‏را به‏درستى اعمال نمى‏کنند.

 

وی ادامه داد: دولت تنها اثرگذار فرهنگى در کشور نیست و دیگر نهادها و اثرگذاران نیز باید به وظیفه خود عمل کنند، اما این امر چیزى از مسؤولیت دولت در بخشى که متوجه او است نمى‏کاهد و امید است که دولت محترم به‏گونه‏اى عمل کند که جهت‏گیرى کلى حرکت آن به سمت کاهش این دغدغه‏ها و برطرف‏کردن آن‏ها باشد.

 

حجت الاسلام تقی پور با نگرانی از فرصت سوزی در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: باید فرصت را مغتنم شمرد و با اراده‏اى پولادین در مقام رصد اوضاع فرهنگى و شناسایى جبهه معاند و مخالف و تهاجم های نرم آنان، در به‏دست گرفتن ابتکار عمل فرهنگى به‏روز و به‏هنگام اقدام کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، جبران خسارت های فرهنگی را بسیار سخت و سنگین عنوان کرد و گفت: اگر در حوزه فرهنگ خسارتى تحمیل شود به قطع یک نسل و یا دوره‏اى عمیق و طولانى طلب مى‏کند تا جبران بشود/1313/پ202/ب1

ارسال نظرات