۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۲۱۵۱۳۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

برای تسریع در تولید علم باید از راه های میان بر استفاده شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، گفت: با توجه به رهنمون های مقام معظم رهبری در زمینه تولید علم و بومی سازی علوم موجود، لازم است برای تسریع در دست یابی به این اهداف از راه های میان بر استفاده شود.
حجت الاسلام يعقوبي - نشست با مديران جهاد دانشگاهي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی عصر یکشنبه در دیدار با کارکنان جهاد دانشگاهی این استان که به مناسبت هفته جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر تولید علم و تربیت نیروی کارآمد و قوی در رأس امور قرار داشته و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

 

وی اضافه کرد: اکنون نسل کشور در بخش های مختلف به سمت پیری پیش می رود و لازم است در این زمینه با اعمال مدیریتی جهادی از حصارهای موجود بیرون رویم و آینده کشور را تضمین کنیم.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی تصریح کرد: در زمینه تولید علم نیز باید توجه داشت که علم افزایی باید با روحیه و عزمی ملی در سرتاسر کشور ترویج یابد چرا که هر اندازه علم و میزان تولید دانش در داخل نظام افزایش یابد؛ به همان میزان نیز قدرت افزایش می یابد و این موضوع به دلیل آن است که در دنیای امروز علم حرف نخست را می زند و سلطه از آن ملتی است که علم بیشتری تولید می کند.

 

وی با اشاره به رهنمون های مقام معظم رهبری در زمینه لزوم تولید بیشتر علم و بومی سازی علوم موجود در کشور، تصریح کرد: لازم است برای تسریع در دست یابی به این اهداف از راه های میان بر استفاده شود.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب می بایست علوم مختلف به ویژه علوم انسانی بومی سازی شده و با توجه به نیاز جامعه ایرانی و اسلامی، علوم انسانی تولید و اقتباس شود.

 

وی با تأکید بر لزوم ایجاد تحول در زمینه تولید علوم مختلف در کشور، تصریح کرد: باید دست از ترجمه صرف علوم وارداتی برداریم و خود به دنبال تولید علم باشیم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نقش و وظیفه جهاد دانشگاهی در کشور، اظهار داشت: این نهاد باید تلاش کند با تولید علم و تربیت نیروهای کارآمد خود را به دنیا و مجامع علمی جهان نشان دهد.

 

به گفته وی البته با توجه به دستاوردهایی که جهاد دانشگاهی تاکنون در کشور داشته؛ مشخص می شود که این نهاد توانسته است به خوبی در زمینه تولید علم فعالیت کند اما باید با تلاش بیشتر، موفقیت ها و دستاوردهای آن افزایش یابد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری برخی اظهارنظرها پیرامون کمبود بودجه و در نتیجه کند شدن روند امور، افزود: مشکلات اداری و بودجه ای وجود دارد اما نباید این مشکلات مانع از رشد و توسعه علمی کشور شود بلکه می بایست با تشریک مساعی و تعامل مدیران، گره های موجود در این زمینه باز شود تا از سرعت توسعه علمی کشور کاسته نشود.

 

رضا شاهین فر، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان خراسان شمالی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه در استان، از فعالیت بیش از 30 واحد فناور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی خراسان شمالی خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی استان می تواند با پشتوانه عظیم جهاد دانشگاهی کشور برای رفع مشکلات و خلأ های موجود در بخش های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ... استان خراسان شمالی به مدد سایر دستگاه ها و نهادها بیاید.

 

گفتنی است، جهاد دانشگاهی سازمانی فرهنگی پژوهشی است که در شانزدهم مردا سال 1359 از سوی ستاد عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی(ر) تأسیس شد.

 

جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیأت امنای جهاد دانشگاهی می‌‏رسد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات