۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۱۶۷۰۷

حمایت علمای اهل سنت لبنان از آیت الله نمر

خبرگزاری رسا ـ چند تن از علمای اهل سنت لبنان با اعلام حمایت خود از آیت الله نمر، خواستار آزادی این عالم عربستانی از زندان شدند.
آيت الله نمر باقر النمر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از علمای اهل سنت لبنان در واکنش به نامشخص بودن وضعیت آیت الله نمر باقر النمر، خطیب جمعه قطیف، خواستار آزادی این عالم عربستانی از زندان‌ شدند.

 

در همین راستا شیخ احمد الزین، رییس مجلس علمای مسلمان لبنان با تاکید بر لزوم تعامل عربستان سعودی با گروه های مختلف بر اساس آزادی اندیشه و مذهب، این اقدام را نامناسب با جایگاه کشوری ثروتمند و قوی مانند عربستان دانست.

 

وی افزود: شیعیان جزو اساسی جامعه عربستان هستند و حکومت عربستان  باید با آنان بر اساس حسن نیت و تعامل برخورد کند.

 

از سوی دیگر شیخ حسام العیلانی، امام جماعت مسجد غفران صیدا لبنان تصریح کرد: مجازات انسانها بر اساس مذهب و اندیشه آنان در مغایرت با ساده ترین حقوق انسانی و اسلامی است. دین مبین اسلام همواره مسلمانان را به برخورد ملایم با افکار و اندیشمندان مخالف خود دعوت کرده‌ است.


وی با تاکید بر لزوم آزادی هرچه سریع‌تر آیت الله نمر از زندان، گفت: آزادی این عالم عربستانی می‌تواند آبی بر آتش فتنه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باشد.

 

ماهر حمود: آیت الله نمر خواستار دموکراسی حقیقی برای ملت عربستان است

 

 شیخ ماهر حمود، امام جماعت مسجد قدس در صیدا، زندانی کردن آیت الله نمر را اقدامی سیاسی و سرکوبی واقعی دانست و گفت: حکمی که در حق شیخ نمر داده شده یک حکم قضایی نیست و صرفا برای ساکت کردن هرگونه صدای مخالف است، صدایی که خواستار آزادی،مساوات، عدالت وحقوق مشروع شهروندان عربستانی است.

 

وی ادامه داد: آیت الله نمر خواهان دموکراسی حقیقی برای ملت عربستان است تا آزادانه بتوانند، دغدغه ها و مشکلات موجود در عربستان را مطرح کنند.

 

این عالم اهل سنت لبنانی با ظالمانه خواندن رفتار کنونی با آیت الله نمر، اظهار داشت: متاسفانه عربستان خواهان عدالت و دموکراسی در دیگر کشورهای عربی است و با پول و سلاح از کودتا در سوریه حمایت می کند اما درعین حال کوچک‌ترین خواسته اجتماعی و سیاسی در عربستان را سرکوب می کند.

 

از سوی دیگر شیخ غازی حنینه، رییس جریان النهضه الوحدوی لبنان با بیان اینکه محاکمه سیاسی آیت الله نمر موجب بالاگرفتن اختلافات در عربستان است، گفت: اینگونه اقدامات نشان دهنده افزایش غیرقابل قبول ظلم و ستم در این کشور بوده و باتوجه به شرایط بحرانی منطقه، ادامه این وضع ممکن است بحران بزرگی را برای عربستان به دنبال داشته باشد.

 

وی، بر لزوم دوری از صدور احکام ظالمانه از سوی دادگاه عربستان، تصریح کرد: دولتمردان عربستانی باید سعه صدر خود را در برابر انتقادات افزایش داده و به مردم اجازه دهند با آزادی کامل، نظرات  خود را بیان کنند.

 

گفتنی است وضعیت آیت الله نمر النمر، عالم عربستانی و امام جمعه شیعیان قطیف پس از تحمل بیش از یک سال زندان بدون محاکمه، همچنان نامشخص است و موکول کردن محاکمه این عالم عربستانی به زمانی نامعلوم بازتاب‌ها و عکس العمل‌های بسیاری در عربستان و دیگر کشورهای اسلام در پی داشته است./983/ب901/ک

ارسال نظرات