۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۹
کد خبر: ۲۱۷۰۲۰
به‌منظور آشنایی با فعالیت‌های مدرسه فقاهت؛

آیت‌الله سبحانی با اساتید و طلاب مدرسه فقاهت خراسان دیدار کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید روز گذشته با حضور در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اساتید و طلاب مدرسه فقاهت دیدار و گفت‌وگو کرد.
 آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید روز گذشته با طلاب و اساتید مدرسه فقاهت در مدرسه علمیه سلیمانیه دیدار کرد.

وی با بیان این‌که برای من مایه خوشبختی است که خبر راه‌اندازی چنین مدرسه‌ای را شنیدم، گفت: بحمدالله در این مدرسه علمیه جمعی هستند که ممحض به فقه و اصول هستند و آن‌هم به‌صورت استدلالی و عمیق و به شیوه سلف صالح.

فقه، یکی از نمادهای شاخص شیعه

حضرت آیت‌الله سبحانی با یادآوری این نکته که کیان شیعه به‌وسیله فقه حفظ می‌شود، اظهار داشت: در حقیقت، فقه یکی از نمادهای بزرگ شیعه است، شیعه در طول تاریخ به دو چیز معرفی‌شده است، اول این‌که تابع عقل است و عقل را حجت می‌داند و در علوم عقلی نیز مشارکت دارد و دیگری این است که در فقه که از کتاب و سنت استفاده می‌شود، باب اجتهاد را مفتوح می‌داند و تاکنون نیز این باب به روی ما مفتوح است.

دستیابی به مقام عالی فقه در گرو تمرکز بر آن است

وی، اهمیت به فقه و پیش بردن آن همچون سلف صالح را مایه کمال و خوشبختی دانست و بیان داشت: در کتاب قابوس‌نامه جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید: «مرد است و یک کار هم»؛ اگر واقعاً مایلید در فقه به عالی‌ترین مقام برسید، یک کار بیشتر نپذیرید، همین علم را که دارید پیشه خود قرار دهید زیرا اگر بخواهید کار دیگری انجام دهید از علم خود نیز بازمی‌مانید.

این مرجع عالی‌قدر اضافه کرد: البته در کنار این امر باید هنر نوشتن را نیز فرابگیرید زیرا فقیه باید نویسنده باشد، هم فارسی بنویسید و هم عربی و علاوه بر آن باید یک متن را در خاطر داشته باشد که بهترین متن، متن لمعه است؛ دانستن این متن برای کار طلبگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

پیش از سخنان حضرت آیت‌الله سبحانی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه سلیمانیه مشهد به معرفی مدرسه فقاهت و حاضران پرداخت و گفت: افراد حاضر، طلاب و علمایی هستند که برای دو مقطع سطح و خارج  در دوره‌های 5 ساله پذیرفته‌شده‌اند.

جبران نگرانی‌های درونی حوزه

وی ادامه داد: ارزیابی مجموع فعالیت‌هایی که در درون حوزه صورت می‌گرفت و استعدادیابی‌هایی که انجام‌شده بود، نگرانی‌هایی وجود داشت که ممکن است در آینده مقداری مقطع سطح حوزه مشهد تضعیف شود و دلیل آن نیز بیشتر به‌واسطه امتیازی است  که در گذشته وجود داشته و مدرسین برجسته و بسیار موفقی منشأ تربیت فضلا و نامدارانی در حوزه مشهد بوده‌اند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بابیان این‌که بر اساس این نگرانی، این برنامه آموزشی تنظیم شد، گفت: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته صرفاً بر حفظ کیفیت دارد با پرهیز از هر فعالیت کمی تأکید دارد.

وی به شرح چگونگی طی شدن مسیر تحصیل در این دوره‌ها پرداخت و عنوان داشت: این افراد پس از اتمام پایه شش پذیرفته‌شده‌اند و مجموعاً از طلاب ممتاز و نخبه‌ای که در حوزه تحصیل داشته‌اند، پس از مصاحبه حضوری و علمی در رسائل، مکاسب و کفائیه 5 سال ممحض خواهند بود.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، کلاس‌های کم‌جمعیت را یکی از خصوصیات این دوره‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: علاوه بر استاد، جمعی از فضلا که به‌عنوان اساتید پژوهشی در فعالیت‌های پژوهشی و ارجاعات به طلاب کمک می‌کنند نیز در کنار آنان حضور دارند.

تدریس در حین تحصیل

وی افزود: طلاب محصل در این دوره‌ها از سال دوم تحصیلی موظف هستند علاوه بر تحصیل، یک درس از میان دروس فقه و اصول را در مقطع شرح لمعه تدریس کنند تا همزمان با تحصیل در دوره 5 ساله، 9 سال تجربه تدریس فقه و اصول را کسب کنند.

در ادامه مراسم، حضرت آیت‌الله سبحانی بابیان چند سؤال همچون تعریف علم فقه، احکام المکلفین، تعریف علم اصول و تفاوت آن با علم فقه، نسبت علم اصول و علم فقه، محاور اربعه فقه، تعریف حج تمتع، حج اِفراد و حج قِران، علم اساتید و طلاب حاضر را آزمود که با رضایت ایشان همراه بود./9315/پ202/ب

ارسال نظرات