۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۱۸۶۲۴

کتاب «چیستان؛ مقبول دیروز، مغفول امروز» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «چیستان مقبول دیروز، مغفول امروز» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
کتاب چيستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «چیستان مقبول دیروز، مغفول امروز» نوشته سید علیرضا هاشمی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

 

فولکلور یا ادبیات عامیانه، ترانه ها ، امثال، باورها، افسانه ها، چیستان ها و هر آنچه را از سال های دور، از فرهنگ و ادبیات به یادگار مانده است، شامل می شود.

  

چیستان ها از کهن ترین زمان ها در میان همه اقوام ابتدایی و مردم جامعه های سنتی و پیشرفته جهان شناخته شده بودند و به کار می رفتند. از این روست که فولکلور همه اقوام جهان آکنده از چیستان است.در حقیقت با پیشرفت تمدن، چیستان ها با حفظ زندگی خود پیچیده تر ، هوشیارانه تر و دقیق تر شده اند، اما با ساده تر و پیش پا افتاده تر شدن روابط، علاقه به چیستان نیز رنگ باخته و کهنه شده است.

  

با جست و جو در چیستان ها و معماهای فارسی، با توجه به منابع معدودشان، به این نتیجه می رسیم که هرچند لُغز و معماهای فارسی جای ویژه ای در ادبیات مکتوب و شفاهی ما دارند، پژوهش های انگشت شماری در این سبک کهن، سرگرم کننده و پرمحتوای ادبی صورت گرفته است.

 

نویسنده این کتاب در بررسی های خود تنها به چند مقاله و مقدمه موضوعی در خصوص چیستان دست یافته است و برای یافتن مطالب دیگر در خصوص چیستان و معما، با مراجعه به کتاب های ادبی، تاریخ ادبیات و دیگر کتاب ها، تنها به سطوری در این باره دست یافته است. با این حال یافتن مقاله یا مقدمه های موضوعی در این خصوص نشان از تلاش نویسندگان و پژوهشگران درباره این گونه ادبی آفرینش ذهنی دارد.

  

چیستان ها که زمانی آموزه تعلیمی برای نوباوه گان و موضوعی برای دوره های شبانه روستاییان، شب نشینی خانواده ها و محفل قهوه خانه ها در شب های بلند زمستان بودند، در حال حاضر موضوعی بیگانه به شمار می آیند و جای خود را به پیامک های تلفن همراه، موسیقی، عکس، فیلم یا گفت و گوهای روزمره که از آن به «فرهنگ گلایه» یاد می شود، داده اند. به عبارتی چیستان ها را می توان «مقبول دیروز، مغفول امروز» دانست که کاربردهای خود را در خانواده و میهمانی ها و شب نشینی ها از دست داده است.

  

کتاب حاضر با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان خود با دو موضوع «چیستان» و «معما» و منابع قابل دسترس در این دو موضوع نگاشته شده است. در مقدمه به نه مرجع قابل دسترس در خصوص چیستان اشاره شده است که می تواند برای خوانندگان بسیار سودمند باشد.

  

بخش اول کتاب دارای دو مقاله، یکی با نام «چیستان» و دیگری به نام «معما» است که با استفاده از منابع و ارجاعات انتهایی آنها ، این دو موضوع تدوین شده است.

 

در بخش دوم نیز با استفاده از اسناد موجود در «گنجینه فرهنگ مردم» رادیو، نمونه های چیستان های موجود در این گنجینه طبقه بندی و بازنویسی شده اند. در این بخش خواننده با نمونه هایی از چیستان های گیاهی و جانوری، چیستان های مربوط به انسان، چیستان های مادی و مربوط به زندگی، چیستان های پدیده های طبیعی، چیستان های امور انتزاعی و مقدس و چیستان های متفرقه آشنا می شود و در پایان کتاب پاسخ هر چیستان با ذکر نام راویان آن بیان شده است.

  

این کتاب در 160 صفحه و با قیمت 60000 ریال در شمارگان 2400 نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به چیستان و معماهای قدیمی نشات گرفته از تمدن کهن کشورمان قرار گرفته است.

 

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: soroushpublishingco.irامکان پذیر است. /998/د102/ق

ارسال نظرات