۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۲۱۸۸۲۶
وزیر اقتصاد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

به مردم قول می دهیم اقتصاد را از رکود خارج کنیم/ تورم تا پایان سال به کمتر از 20 درصد می رسد

خبرگزاری رسا ـ وزیر اقتصاد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به مردم قول داد که دولت تمام توان خود را برای رفع مشکلات و خروج اقتصاد از رکود به کار گرفته است و اعلام کرد که تا پایان سال جاری نرخ متوسط تورم به کمتر از بیست درصد خواهد رسید.
علي طيب نيا وزير اقتصاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، عملکرد یکساله این وزارتخانه را تشریح کرد.
 
وی از کاهش نرخ متوسط تورم به 25 درصد خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال نرخ متوسط تورم را به زیر بیست درصد برسانیم. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز به زیر 15 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
وزیر اقتصاد تاکید کرد: سیاست دولت این است که بتواند برای اولین بار نرخ تورم را تک رقمی کنیم و این می تواند علامت مثبتی برای مردم باشد.
 
طیب نیا تورم، بیکاری و رکود اقتصادی را از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: در سال های 91 و 92 رشد اقتصادی کشور ما منفی بوده است و تولید ناخالص ملی ما طی دو سال 10 درصد و درآمد ملی بیست درصد کاهش یافته است.
 
 مقابله با رکود و خروج از تورم اولویت دولت تدبیر و امید بوده است
وی علت این شرایط را تحریم ذکر کرد و گفت: از سال گذشته و زمان شروع به کار دولت یازدهم، اولویت اصلی ما مقابله رکود و خروج از تورم بوده است.
 
طیب نیا با بیان این که ما معتقدیم ثبات اقتصاد کلان، ثبات نرخ ارز و برقراری آرامش در بازار شرط لازم برای خروج از رکود است، درباره نرخ رشد اقتصادی در جامعه و پیش بینی و برنامه دولت در این باره، گفت: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید بحث مقابله با رکود در دستور کار قرار گرفته است و بسته خروج از رکود تورمی ارائه شد.
 
وی اضافه کرد: بسیاری از عناصر پیش بینی شده در این بسته در حال اجرایی شدن است و ما به تدریج آثار آن را مشاهده می کنیم.
 
طیب نیا با ارائه آمار مقایسه ای از نرخ رشد اقتصادی کشور طی سال های 91 تاکنون، اظهار داشت: اقتصاد ما به تدریج در حال خروج از رکود است و ما علائم مثبتی از رونق بازار و کسب و کار و تولید در کشور دریافت کرده ایم.
 
وزیر اقتصاد بیان کرد: در سال 93 در سه ماهه در اکثر حوزه ها شاهد افزایش نرخ تولید هستیم، البته در عرصه سیمان دچار مشکلاتی هستیم که علت آن رکود بخش مسکن و وضعیت خاص کشور عراق است.
 
رونق تولید بهترین راه برای رفاه مردم است
وی افزایش تولید را بهترین شیوه برای ارتقای رفاه مردم دانست و بیان داشت: امیدواریم با تلاش جدی بتوانیم به سرعت اقتصاد خود را از رکود خارج کنیم و به جایگاه واقعی متناسب با شان نظام اسلامی و ملت ایران دست یابیم.
 
طیب نیا درباره بسته خروج از رکود غیر تورمی، اسناد بالادستی، سیاست های مربوط به اصل 44 و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را از جمله خطوط راهنمای این بسته ذکر کرد و گفت: تنها راهکارهایی پذیرفته شده که با این خطوط راهنما و سیاست های اقتصاد مقاومتی سازگاری داشت.
 
وی با بیان این که سیاست های اقتصاد مقاومتی ثبات اقتصادی ما را تامین می کند، گفت: اقتصاد وابسته به نفت و تحریم های دشمنان اقتصاد ما را با اشکالات جدی مواجه کرده است به همین دلیل در بسته خود سعی کرده ایم آسیب پذیری های اقتصاد را کاهش دهیم.
 
طیب نیا افزود: امیدواریم با راهکارهایی که اتخاذ می کنیم آسیب های بلند مدت اقتصاد کشور را کاهش دهیم و شاید به همین دلیل بود که این بسته مورد استقبال قرار گرفت و البته برخی مخالفت ها و انتقادها نیز در این راستا امری طبیعی است و از انتقادات منتقدان برای تکمیل بسته استقبال می کنیم.
 
لایحه خروج از رکود بدون مخالف در مجلس مطرح شد
وی بیان کرد: وقتی این لایحه در مجلس مطرح شد هیچ نماینده ای به عنوان مخالف صحبت نکرد و این نشان می دهد نمایندگان عصاره این لایحه پذیرفته اند، این لایحه با کمترین انتقاد و مخالفت روبرو شد و در تهیه و تدوین آن از نظرات کارآفرینیان و بخش خصوصی، صاحبنظران و اساتید دانشگاه بهره گرفته شده است.
 
وی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره بنگاه داری بانک های کشور، تاکید کرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که بنگاه ها و فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش است.
 
طیب نیا افزود: سعی کرده ایم در این راستا تدابیر و تهمیدات لازم را اتخاذ کنیم تا بنگاه های اقتصادی و بخش های تولیدی با مشکل مواجه نشوند.
 
وی کمبود سرمایه بانک ها را مشکلی جدی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل حاضر نیستند پروژه های بزرگ کشور را تامین مالی کنند و باید برای این مساله فکری می کردیم و ما پیش بینی های لازم را بررسی کرده ایم.
 
هشتاد هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات معوق سیستم بانکی است
طیب نیا اضافه کرد: مشکل دیگر سیستم بانکی مطالبات معوق است؛ هم اکنون هشتاد هزار میلیارد تومان مجموع رقم مطالبات معوق سیستم بانکی است و باید برای این مساله نیز راهکاری می اندیشیدیم و در دولت راهکارهای لازم برای وصول مطالبات پیش بینی شد.
 
وی اضافه کرد: بنا شد با خوش حساب ها حداکثر مدارا انجام شود و با افراد بد حساب از تمامی ابزارهای استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم مطالبات سیستم بانکی را وصول کنیم.
 
وزیر اقتصاد از ارسال اسامی بدهکاران سیستم بانکی به قوه قضاییه خبر داد و گفت: افرادی که تمکن مالی لازم را دارند سیستم بانکی سعی می کند از طریق وثیقه ها مطالبات خود را وصول کند.
 
وی تاکید کرد: وظیفه بانک ها این است که سپرده های مردم را جمع آوری و صرف تسهیلات به بخش های خصوصی و فعالان اقتصادی کنند، بنگاه داری بانک ها مورد تایید دولت نیست و دولت برنامه ای برای واگذاری بنگاه ها آمده است.
 
طیب نیا اضافه کرد: در شرایطی که بانک ها مطالبات معوق فراوان دارند و بخشی از اموال را برای وصول مطالبات در اختیار دارند چون قابلیت فروش فوری ندارد سیستم بانکی را به این بخش کشانده است؛ البته بخشی از بنگاه ها را در گذشته دولت در اختیار سیستم بانکی گذاشته است.
 
وزیر اقتصاد افزود: وقتی بانک در فعالیت بانکی خود سود لازم را نداشته باشد بانک ها به بخش بنگاه داری می آمدند ما در شورای پول و اعتبار سعی کرده ایم فعالیت مالی بانک ها را سود آورد کنیم و ظرف مدت سه سال بان کها اموال و دارایی های مازاد خود را واگذار خواهند کرد.
 
طیب نیا درباره برنامه شفاف و عملیاتی این وزارتخانه برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال در کشور، گفت: مهم ترین راهکار مقابله با بیکاری این است که به رشد اقتصادی مناسب دست یابیم.
 
افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی در دولت یازدهم
وزیر اقتصاد با بیان این که دولت جهت گیری خود را رشد اقتصادی قرار داده است، گفت: راهبرد اصلی دولت تقویت تولید و ثروت آفرینی کشور است و در یکسال گذشته همه دستگاه ها و وزارتخانه ها را مامور کرده ایم که فعالیت های خود را جهت مقابله با رکود و تقویت تولید متمرکز کنند.
 
علی طیب نیا همچنین از افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت در دولت یازدهم خبر داد.
 
وزیر اقتصاد بیان کرد: تا زمانی که تولید ما به زمان گذشته برنگردد زمینه اشتغال زیاد فراهم نمی شود، باید واحدهای موجود که کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند باید با حداکثر توان و ظرفیت کار کنند و آن موقع می توان به خروج از رکود و افزایش آمار اشتغال امیدوار بود.
 
وی در پایان گفت وگوی ویژه خبری با تاکید بر این که دولت به مشکلات مردم آگاه و واقف است، اظهار داشت: ما به خوبی می دانیم تورم و رکود چه فشاری را بر مردم تحمیل کرده است، از صبوری و بردباری مردم تشکر می کنیم و به آنها قول می دهیم مادامی که اقتصاد را از رکود خارج نکنیم و به یک اقتصاد شایسته ملت دست نیابیم از تلاش فروگذار نخواهیم کرد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات