۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۱۹۴۶۴
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:

کاهش بودجه فرهنگی از ضریب تأثیر هنر می کاهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نه قانون گذار است و نه شارع گفت: کاهش بودجه فرهنگی از ضریب تأثیر هنر می کاهد.
حجت الاسلام قطبي

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام محمد قطبی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دیشب در نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه کرامت گفت: هدف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان از طرح دیدگاه ها و نظرات اهالی فرهنگ در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از برش قانونی آنها در صحن علنی خانه ملت است تا از این طریق مشکلات جامعه هنری اصفهان بر طرف شود.

 

 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نه قانون گذار است و نه شارع

 

 

وی تصریح کرد: بیان آسیب ها و چالش های پیش روی فرهنگ مقدمه طرح راهکارهای بنیادی برون رفت از مشکلات موجود را ایجاد می کند چرا که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را نه قانون گذار می داند و نه شارع بنابراین مجبور است مانند دیگر نهادهای جامعه به دستورات قانون عمل کند.

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصفهان را نسبت به مشکلات عرصه فرهنگ و هنر استان اصفهان بازتر کینم تا اگر فردا روزی قانونی در ارتباط با اهالی فرهنگ در صحن علنی مجلس مطرح شد با فوریت بیشتر و با قدرت و دقت بیشتری وضع شود تا در زمان اجرا نیز بتواند پر سود و روان باشد.

 

 

حجت الاسلام قطبی با بیان این که آیین نامه های مرتبط با بخش های هنری در وزارت ارشاد تهیه و تنظیم می شود، گفت: با این وجود تا زمانی که این آیین نامه ها به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرسد ضمانت اجرایی نخواهند داشت و به این منظور نیز لازم است که که این نظام نامه ها پیش از هر چیز به تصویب هیأت دولت برسد.

 

 

اصناف فرهنگی شبکه بندی داخلی دارند

 

 

وی ادامه داد: تفاوت اصناف فرهنگی با دیگر اصناف جامعه در این است که این اصناف به صورت داخلی شبکه بندی شده اند و بنابراین لازم است همه آیین نامه ها و ضوابط مرتبط با آنها پیش از هر چیز به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد این در حالی است که تمام قواعد و مقررات اجرایی اتحادیه های تجاری توسط شوای اصناف آنها تنظیم می شود به طوری که می توان گفت حتی پیش نویس قوانین و مقررات اصناف استانی مانند صدور پروانه و ابطال آن نیز توسط اعضای اتحادیه تدوین می شود.

 

 

 مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: اگر نظام های صنفی فرهنگی کشور بتوانند هویت قانونی خود را به تصویب برسانند خواهند توانست مانند اصناف تجاری قوانین و مقررات خود را از طریق اعضای نخبه و کارشناس خود تدوین کرده و به مرحله اجرا درآورند.

 

 

کاهش بودجه فرهنگی از ضریب تاثیر هنر می کاهد

 

 

حجت الاسلام قطبی اظهار کرد: عرصه های فرهنگی استان اصفهان نه تنها از نظر گستردگی، شمول و کمیت با کمبود و محدودیت روبه رو نیستند بلکه از نظر مقبولیت نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده اند بنابراین می توان گفت تنها مشکل موجود ضعفی است که بازوهای نظام فرهنگی و هنری جامعه در عرصه قانون گذاری احساس می کنند.

 

 

وی با مد نظر قرار دادن کمبود بودجه بخش فرهنگ تصریح کرد: ادارات فرهنگ و ارشاد سراسر کشور هر سال شاهد کاهش بودجه در این حوزه هستند غافل از اینکه اگر رقم بودجه فرهنگی 10 درصد کاهش یابد و تورم نیز 15-10 درصد افزایش یابد در عمل فعالیت های فرهنگی 40-30 درصد کاهش میابد، ضریب تأثیر هنر کم شده و در دراز مدت باعث از بین رفتن برخی شاخه های فرهنگی و هنری در جامعه می شود.

 

 

موازی کاری ارشاد با سایر نهادها مشکل زا بوده است

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در صحبت ها شنیده شده که ادارات ارشاد باید با وزارت آموزش و پرورش همکاری مجدانه ای داشته باشند این در حالی است که به عنوان نمونه در بخش آموزش زبان انگلیسی نقش موازی این دو نهاد دولتی در کنار هم باعث شده که هیچ یک به درستی به وظیفه خود عمل نکنیم و در این زمینه به توفیق قابل توجهی دست نیابیم.

 

 

حجت الاسلام قطبی گفت: هدف من از طرح این مساله این نیست که زمینه های همکاری ارشاد با سایر نهادها باید یک جا به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض شود، به دنبال تقویت انتصاب یک نهاد و تضعیف نهاد دیگری نیستیم بلکه مقصود اصلی بیان مشکلات موجود و تلاش برای رفع آنها است.

 

 

وی به موضوع حوزه های قرآنی اشاره کرد و افزود: در این بخش ترکیبی از یک چند ضلعی ناهمگون در تصمیم گیری دیده می شود به طوری که ادارات ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت این عرصه تلاش می کنند، در حالی که این چند پارگی تصمیم گیری این بخش علاوه بر تشتت قول و ایده به افتراق بودجه و هدر رفت سرمایه نیز منجر می شود.

 

 

اعتراف می کنم که از همه ظرفیت ها استفاده نکرده ایم

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: من اعتراف می کنم که ما از همه ظرفیت های استانی خود برای پیشبرد اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده نکرده ایم و امیدورایم از این پس بتوانیم با همت و تلاش بیشتر بر مشکلات عرصه فرهنگ کشور فایق آییم.

 

 

حجت الاسلام قطبی اظهار کرد: بر خلاف آنچه همه تصور می کنند مجری و مولد فرهنگ هستیم نه یک نهاد عملیاتی و پیشامد این دوگانگی باعث بروز مشکلاتی برای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان شده است.

 

 

نوآوری هنرمندان اصفهانی مورد استقبال سایر دستگاه ها قرار نمی گیرد

 

 

وی گفت: در بخش هنرهای تجسمی مانند نگارگری، خط و تذهیب هنرمندان فاخر اصفهانی با بهره گیری از ذوق، علم، مهارت، تجربه و توان خود و همچنین با استفاده از هدایت گری های اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان توانستند به ابداعات تازه و نوآوری های چشم نوازی دست یابند اما مسأله اساسی این جا است که این تولیدات هیچ گاه برای بروز و ظهور در اختیار سایر دستگاه های مرتبط قرار نمی گیرد.

 

 

ارتباط ارشاد با سایر دستگاه ها بریده شده است

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به این که ارتباط ارشاد با سایر دستگاه ها بریده شده است، ادامه داد: چشمه های ذوق و هنر باید در جامعه تسری پیدا کند نه این که در جایگاه خود راکد بماند و بی بهره رها شود.

 

 

حجت الاسلام قطبی در ادامه به ذکر سه نمونه از اتلاف سرمایه های هنری اهالی فرهنگ و ادب پرداخت و اظهار کرد: هر چند متولی انجام معماری در شهر ها اداره راه و شهرسازی و همچنین شهرداری ها است اما چرا این نهاد مسؤول از الگوهای تمدن اسلامی و المان های فرهنگی طراحان و نگارگران خبره وزارت ارشاد در ساخت بناهای مختلف تجاری، زینتی و مسکونی استفاده نمی کند؟ آیا بهتر نیست که هنرهای تجسمی در ساحت معماری شهری به مخاطبان عام جامعه عرضه شود؟

 

 

وی تصریح کرد: وقتی تذهیب گر می تواند با ذوق و سلیقه و قریحه یک بیت زیبا را به منصه ظهور مخاطب قرار دهد چرا آن را زیر یک سقف کوتاه و در قالب یک نمایشگاه به بیننده نشان دهد آیا بهتر نیست که این هنر نفیس بر بالای یک آثار زیبای معماری نصب شود تا همگان با فرهنگ اسلامی و ذوق ایرانی آشنا شوند؟

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در مورد اشعار جدید سروده شده توسط شاعران جوان خاطر نشان کرد: لازم است یک شاعر جوان عصر حاضر به نسل امروز معرفی شود، هر سال هزاران شعر تازه زیبا سروده می شود اما مولفان کتاب های درسی هنوز برای چاپ نشر این شعر های زیبا که بار معنایی و ادبی بالایی نیز دارند علاقه نشان نداده اند.

 

 

حجت الاسلام قطبی گفت: بالاترین کاری که من می توانم انجام دهم تقدیر از یک شاعر پر کار و نمونه و کمک به فراهم کردن تسهیلات زندگی برای او است اما من نمی توانم محصل و دانش آموز برای نشان دادن آثار این شاعر خلق کنم. اگر مسئولان حکومتی وزارت ارشاد، صدا و سیما و آموزش و پرورش را در کنار هم قرار می دهند باید بدانند که تا وقتی که این سه دستگاه به صورت زنجیره وار در کنار یکدیگر قرار نگیرند هیچ مشکلی سامان پیدا نمی کتد.

 

 

وی ادامه داد: امروز در استان اصفهان سالانه 200 فیلم ساخته می شود این در حالی است که ظرفیت تولید 3-2 برابر این مقدار نیز در اصفهان وجود دارد اما سوال اساسی این جا است که چه تعداد از این آثار در صدا و سیمای سراسری پخش می شود ؟ به همان اندازه که هنر نیازمند بروز و ظهور و ارزش گذاری است یک سینماگر استانی نیز نیاز به دیده شدن دارد.

 

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با تاکید مجدد بر تسری آثار اهالی هنر به دیگر بخش های جامعه تصریح کرد: اداره ارشاد مانند یک درخت است و آثار اهالی فرهنگ و ادب و هنر مانند شاخ و برگ های این درخت بارور هستند چرا برخی اصرار دارند جامعه مسیری را در پیش گیرد که مردم شاخ و برگ وارداتی به این درخت بیاویزند؟ حکومت، دولت و ملت باید بپذیرد ابزار وزارت ارشاد در همه بخش های هنری بالاتر و قوی تر از نهادها و دستگاه های دیگر است بنابراین همه باید از این ظرفیت های بی بدیل به بهترین شکل ممکن استفاده کنند./939/د101/ب4

ارسال نظرات