۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۵۲۲
گزارشی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه؛

آمادگی طلاب برای جهاد علمی در سال جدید تحصیلی

خبرگزاری رسا ـ آغاز سال تحصیلی حوزه عظیم الشان قم، همانند جایگاهی که دارد، همراه با بزرگی و شکوه خاصی است که در میان تمامی حوزه‌های علمیه، بی‌نظیر و بی‌بدیل است. حال و هوای این روزهای قم هم دیدنی است. طلاب و استادان در تکاپوی آمادگی برای سال تحصیلی جدید هستند. علما و بزرگان حوزه‌های علمیه نیز رهنمودها و پیام‌هایی را برای ارتقای هر چه بهتر و کیفی‌تر سطوح مختلف حوزه‌های علمیه بیان می‌کنند.
حوزه
طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛ طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.(مصباح الشریعه، ص 13)
حوزه‌های علمیه، غنی‌ترین و با سابقه‌ترین دانشگاه سرزمین‌های اسلامی است. هر چند مکان آن از مدینه تا نجف، سامرا، قم، اصفهان، مشهد و... در تغییر بوده، ولی این محفل علمی همیشه پویا بوده و به رشد و بالندگی و تکامل خویش ادامه داده است.
 
 
از جبهه‌های نبرد تا جهاد اکبر علم و تقوا؛ تقارنی پرمعنا
اواخر شهریور ماه، مطلع مهر، آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و تقارن آن با هفته دفاع مقدس، یاد آور مهرورزی و خلق حماسه بزرگ استادان و شاگردان مکتب ایثار و شهادت است. شهر مقدس قم نیز خواستگاه عاشقان کسب علم و دانش دینی، جایگاه یکی از بزرگ‌ترین مراکز علوم دینی و بیان‌گر عظمت و اقتدار حوزه‌های علمیه مکتب تشیع در اعصار مختلف و قرن حاضر است.
طبعا آغاز سال تحصیلی این حوزه عظیم الشان نیز همانند جایگاهی که دارد، همراه با بزرگی و شکوه خاصی است که در میان تمامی حوزه‌های علمیه بی‌نظیر و بی‌بدیل است. حال و هوای این روزهای قم هم از این مباحث مستثنی نیست. طلاب و استادان در تکاپوی آمادگی برای سال تحصیلی جدید هستند. علما و بزرگان حوزه‌های علمیه نیز در فراخور زمان و به واسطه این آغاز مبارک، رهنمودها و پیام‌هایی را برای ارتقای هر چه بهتر و کیفی‌تر سطوح مختلف حوزه‌های علمیه بیان می‌کنند. خانواده‌های طلاب هم در این فصل و با آغاز سال تحصیلی جدید، همراه و همگام با ایشان، درصدد رشد و تعالی معرفتی و معنوی خویش و اهل خانه بر می‌آیند. خلاصه اینکه در قم بر خلاف سایر شهرهای ایران، همه در این روزهای فرخنده و مبارک با هم همراه و همگام هستند. در ادامه نظر و صحبت‌های برخی از طلبه‌های گرامی را در این‌باره با هم می‌خوانیم. البته قبل از ورود به نظرات برادران و خواهران طلبه، مطالبی از سخنان یکی از مراجع بزرگوار در خصوص آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را با هم مرور می‌کنیم.
سخنانی که تأمل در آنها می‌تواند افق‌های جدیدی در ذهن همه ما بگشاید و تنبه‌های ارزشمندی برایمان به ارمغان آورد.
 
فراگیری علم دین؛ نعمت بزرگ خدا برای بندگان خاصش
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94ـ93 طلاب استان تهران فرمود: طلاب جدیدالورود بدانند خداوند چه نعمتی را نصیب آنها کرده است و مطابق آنچه که امالی در صدوق نقل کرده، آمده است که علم را فرا بگیرید که 10 حسنه دارد و بر اساس این روایت، مباحثه علم، تسبیح و تفحص و جستجو در کتاب‌ها، جهاد محسوب می‌شود و بهترین هدیه‌ای که یک فرد می‌تواند به دیگری بدهد، تعلیم علم است و وقتی که گرفتار وحشت می‌شوید، انیس شما در این حالت، علم است و کتاب‌های شما بهترین رفقای شما در اوقات تنهایی هستند. رسالت شما علما و طلاب عزیز رسالتی است که اقتباس از علی‌بن موسی الرضا(ع) است؛ از یک طرف به وسیله رسانه‌های مختلف، شبهات و تهاجم فرهنگی همه جا را فراگرفته و از طرف دیگر منافقین نیز بهترین راه را همین گزینه تهاجم فرهنگی می‌دانند که از طریق هزاران ماهواره، اینترنت و وسایل فاسد و مفسد به ترویج شبهات می‌پردازند.
 
پرسه در خیابان‌های علم و پیاده روهای روحانی قم
وقتی در خیابان مصلی و اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قدم می‌زنید، خواه نا خواه با چهره‌های روحانی و منور بسیاری از افراد روبرو می‌شوید که ملبس به لباس پرافتخار روحانیت هستند. در آستانه سال تحصیلی جدید حوزه به سراغ برخی از این بزرگواران رفته‌ایم که در حال برنامه ریزی و آماده سازی خود و خانواده‌هایشان برای ورود به سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه هستند.
حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور یکی از طلاب معممی است که با چهره‌ای بشاش و با لبخند، پذیرای سوالات ما بود و در هوای گرم این روزها که البته کمی از گرمی هوا کاسته شده، با هم، هم کلام گشتیم. سن و سالی از ایشان گذشته و چندین سال است که در درس خارج یکی از مراجع شرکت می‌کند. در خصوص حوزه‌های علمیه و علم آموزی در این مکتب علمی- دینی می‌گوید: در این ایام مبارک که مقارن با آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه نیز هست و به یمن شور و اشتیاق ملت بزرگ ایران اسلامی در ترسیم چشم اندازی بلند، دانش، معنویت و گام گذاشتن برای فتح قله‌های رفیع علم و فناوری، از طلاب علوم دینی خصوصا طلابی که برای اولین بار است که مشغول تحصیل علوم حوزوی می‌شوند، انتظار می‌رود تا با اتکال به خداوند متعال و بهره گیری از آموزه‌های وحیانی، برای رسیدن به بلندترین مدارج عالی علمی و معنوی و حرکت در مسیر وصول به مراتب متعالی حیات طیبه بکوشند و با تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهذیب و تحصیل و ورزش را وجهه همت خویش سازند.
 
راه تحقق تحول بنیادین حوزه از دل آرمان‌ها و میثاق با شهدا می‌گذرد
طلبه‌ای دیگر که سیدی بزرگوار از خطه مازندران است و چند صباحی را نیز در نبرد حق علیه باطل در جبهه‌های دفاع در مقابل استکبار جهانی در فکه، سرپل ذهاب، هویزه و... جنگیده، مقارن شدن شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با هفته دفاع مقدس را تقارنی نیکو می‌داند که فضای حوزه‌های علمیه را به یاد و خاطره‌ شهیدان، متبرک ساخته و پاسداری از حرمت خون شهیدان را در سنگر حوزه‌های علمیه، یادآور عصاره‌های پاک انقلاب می‌نماید. حجت الاسلام حسینی سپس ادامه می‌دهد که طلاب علوم دینی با گرامی‌داشت دفاع مقدس، با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و شهدای والامقام، تجدید میثاق نموده، همواره پیروی از منویات رهبر انقلاب حضرت امام خامنه‌ای را سر لوحه زندگی خود قرار دهند تا بدین منوال، تحولی بنیادین در حوزه‌های علمیه ایجاد نموده و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را در قالب مکتب تشیع و حوزه‌های علمیه محقق سازند.
 
صحنه زیبای مباحثهع سنتی نیکو از گذشته‌های دور
از طرف مسجد اعظم وارد مسجد بالاسر حضرت فاطمه معصومه(س) می‌شوم. در گوشه‌ای از این نقطه نورانی و مقدس، چند طلبه مشغول مباحثه علمی هستند. با ایشان همراه می‌شوم و بحث گزارشم را با ایشان در میان می‌گذارم. ابتدا طلبه فاضلی که مسئول بحث و درس است و جلسه را اداره می‌کند، با من هم کلام می‌شود. وی خود را مدرس یکی از حوزه‌های علمیه کاشان معرفی می‌کند که ایام تابستان به قم می‌آید و اکنون نیز محیای برگشت به کاشان برای آغاز سال تحصیلی جدید است. وی استادان و مربیان حوزه‌های علمیه را به عنوان مهم‌ترین سکانداران دستگاه عظیم حوزه‌های علمیه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد که رونق علمی، معنوی و تربیتی مدارس علمیه، به میزان تلاش علمی، برنامه ریزی و اهتمام ایشان وابسته است. وی سپس می‌افزاید، در مکتب اسلام، مسؤلیت بزرگ و خطیر پرورش جوانان و طلاب علوم دینی، هم شأن رسالت انبیای عظام قلمداد شده است؛ چنان‌که حضرت محمد(ص) نیز هدف از بعثت مبارکش را معلمی می‌داند.
 
تهذیب و علم اندوزی و بومی کردن خرد، آرزوی طلبه جوان
یکی از طلاب جوان که سخنان استاد خود را می‌شنود، با اشتیاق وارد بحث ما می‌شود و می‌گوید: انشاالله در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، در طول سال تحصیلی جدید در جهت تهذیب، خود سازی، علم اندوزی و بومی کردن دستاوردهای حاصله، تلاش مضاعف نموده و در آینده، گنجینه‌ای از گوهرهای کم نظیر علم و معرفت برای پیشرفت کشور باشیم.
محمدرضا عابدینی یکی دیگر از طلبه‌های حوزه علمیه است که در مدرسه علمیه سفیران هدایت مشغول به تحصیل است. او در کنار ما نشسته و به قول خودش، ناخودآگاه مباحث ما را می‌شنود. وی خود را در این بحث شریک می‌کند و با اشاره به نام‌گذاری سال 1393 توسط مقام معظم رهبری، بیان می‌کند که رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین، فرهنگ را از اقتصاد هم مهم‌تر دانستند و از تأثیر بی‌بدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانون‌گرایی و خانواده یاد کردند. ما طلاب علوم دینی نیز باید در کنار تحصیل علم، در راه تحقق این آرمان‌ها و منویات، همت داشته و در مواقع تبلیغی که به نقاط مختلف کشور می‌رویم، در این خصوص اطلاع رسانی کرده و به نوبه خود در این زمینه گامی حتی کوچک برداریم.
بار دیگر فصلی نو در تعلیم و علم آموزی حوزه‌های علمیه از راه رسید و صحیفه نورانی دانش و معنویت با تکاپو و تلاش طلاب علوم دینی و صاحبان کسب علم و کمال، ورق خورد و ملائک بال خود را برای حضور آنان گسترانیده‌اند.
 
سنت‌های درس خواندن حوزوی را از یاد نبریم!
در آخر توصیه حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94ـ93 طلاب استان تهران را یادآوری می‌کنیم که گفتند: طلاب عزیز! سنت پیش‌مطالعه، فراگیری از استاد، قناعت نکردن به نوار و سی‌دی، سنت مباحثه بعد از درس، خلاصه‌نویسی و سایر سنت‌های حوزوی را حفظ کنید که این‌ها از سنت‌هایی است که از قدیم الایام در حوزه وجود داشته و شبیه آن در دانشگاه وجود ندارد و ما باید به آن اهمیت داده و فراموشش نکنیم.
 
مرتضی اشرافی
 /1327/502/ر
ارسال نظرات