۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۱۹۹۷۲

کتاب پیشینه و پیرنگ معرفت‌شناسی اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و روانه بازار شد.
کتاب پيشينه و پيرنگ معرفت شناسي اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی» نوشته حسن معلمی از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده که در دو بخش کلی به تعریف معرفت، امکان آن و نظریه مطابقت می‌پردازد

 

بحث معرفت‌شناسی از چند دهه گذشته و به ویژه با نوشتن کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، در میان اساتید و پژوهشگران فلسفه اسلامی مطرح شد. معرفت شناسی در فلسفه اسلامی از جمله علومی است که روشن، بدیهی و غیرقابل انکار انگاشته شده است، لذا در تاریخ فلسفه اسلامی پرداختن به آن غیر ضروری به نظر می‌آمد.

 

اصولا این بحث‌ها در ضمن مباحثی چون حقیقت، تقسیمات علم به حضوری و حصولی، وجود ذهنی و مسأله کلیات آمده است. این کتاب در واقع پاسخی است به شبهاتی که در فلسفه و علوم پایه مطرح است تا زمینه شکاکیت و نسبی‌نگری در علم مرتفع شود.

 

دکتر حسن معلمی - که به متون فلسفه اسلامی تسلط دارد- توانسته طیف نسبتا جامعی کتاب در حوزه‌ معرفت‌شناسی اسلامی بنویسد. کتاب «پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی» در دو بخش کلی به تعریف معرفت، امکان آن و نظریه مطابقت می‌پردازد.

 

در راستای رسیدن به این هدف به طور مفصل، نظریات فیلسوفان اسلامی از فارابی تا علامه طباطبایی و آیت‌الله مصباح یزدی را بررسی و نقد می‌کند و به نظر او پرسش‌هایی که زمینه شکاکیت را فراهم می‌کند، در فلسفه اسلامی نیز از گذشته مطرح بوده است.

 

او همچنین به نظریات فیلسوفان غربی در مکاتب تجربه‌گرایی، عقل‌گرایی، عمل‌گرایی، فایده‌گرایی و انسجام‌گروی توجه دارد و به نقد آنها می‌پردازد و البته نقادی او بیشتر به کلیت گفته‌های این مکاتب می‌پردازد و کمتر با نگاهی ژرف به نظرات آنان توجه می‌کند.

 

گفتنی است، کتاب «پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی» در 512 صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است./907/د102/ق

ارسال نظرات