۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۱۹۹۷۸
مخالفت یک ناشر با قبول کپی‌رایت جهانی؛

«کنوانسیون برن» ایران را مجبور به بهره‌دهی به خارجی‌ها می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر انتشارات محمد صلی‌الله علیه و آله گفت: پس از عضویت در کنوانسیون برن بخش‌های دانشگاهی، علمی و پژوهشی کشور محدود می‌شود و بیشتر از این‌که فایده ببریم، مجبور می‌شویم به کشورهای دیگر بهره بدهیم.
محمد عالم‌گير تهراني، مدير انتشارات محمد صلي‌الله عليه و آله

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد عالم‌گیر تهرانی، مدیر انتشارات محمد صلی‌الله علیه و آله گفت: پس از عضویت در کنوانسیون برن بخش‌های دانشگاهی، علمی و پژوهشی کشور و ناشرانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، ضرر خواهند کرد؛ چون هم فعالیتشان محدود می‌شود و مجبور خواهند بود برای هر امر کوچکی وارد مذاکره با مراکز خارجی شده، نامه‌نگاری و... کنند و هم باید مبالغ هنگفتی را برای وارد کردن کتاب‌ها، فناوری و... به خارجی‌ها بپردازند.

 

وی ادامه داد: با توجه به هزینه هنگفتی که پیوستن به این معاهده برای ایران خواهد داشت و ناشران را زیر بار فشار مالی می‌برد، به نظرم باید بررسی عمیق‌تری درخصوص تصمیم‌گیری برای قبول حق کپی‌رایت صورت گیرد.

 

این ناشر افزود: ملزومات کنوانسیون برن و تعهداتی که برای ما ایجاد می‌کند، مردم، ناشران، دانشجویان، پژوهشگران و.. را محدود می‌کند؛ زیرا دیگر نمی‌تواند به همه آنچه احتیاج دارند، دسترسی داشته باشند.

 

عالمگیر تهرانی تصریح کرد: به نظرم ما با عضویت در کنوانسیون برن بیشتر از این‌که فایده ببریم، مجبور می‌شویم به کشورهای دیگر بهره بدهیم.

 

وی با اشاره به مسأله ایستادگی ایران در مسأله انرژی هسته‌ای، افزود: همین ایستادگی باعث شده که با عزت زندگی کنیم و در ذلت نفس نکشیم. البته نه عزتی که خشونت در آن باشد، بلکه باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام راحل رحمةالله علیه تدبیر داشته باشیم و مسایل کشور خودمان و کشورهای خارجی را درست ارزیابی کنیم تا به یک تصمیم درست برسیم. یعنی نه خودکشی کنیم و نه به زندگی با ذلت تن بدهیم./907/د102/ی

ارسال نظرات