۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۲۰۵۳۱
میثاق طلبگی(10)

آینده درخشان حوزه در گرو استعدادسنجی طلاب جدید

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه برادران شهرستان شهریار با ضروری خواندن هدفگذاری فعالیت طلاب جدید در عرصه تحصیل علوم مختلف حوزه گفت: اگر بتوانیم این مسأله را از ابتدای ورود با جذب مناسب و استعدادیابی به طلبه بگوییم چه استعدادی دارد و کجا می‌تواند قلم بزند و تدریس کند، راحت‌تر می‌توانیم حرکت کنیم.
حجت الاسلام افشار مدير حوزه علميه امام صادق شهريار
حجت الاسلام مهدی افشار، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شهریار، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه سراسر کشور، حضور طلاب جدید را در فضای معنوی و علمی حوزه را مبارک دانست و گفت: اولین توصیه به طلاب جدید این است که پیرو سیره و روش علما و بزرگان باشند که این سیره شامل توجه به تهذیب نفس و اخلاق و در مرتبه بعد علم‌آموزی است، انسانی که به سمت حوزه حرکت می کند و به عنوان طلبه خود را معرفی می‌کند دو حالت برای او اتفاق می‌افتد؛ می تواند عالم باشد یا می‌تواند عالم ربانی باشد؛ عالم ربانی یعنی کسی که اول تهذیب نفس کرده در زمینه علم اخلاق کار کرده و عالم ربانی شده و در مرحله بعد به علم جامه عمل پوشانده است اما یک وقتی طلبه فقط عالم است و ربانی نیست یعنی اصطلاحاتی را یاد گرفته و حمل می کند و به دیگران نفع می‌رساند؛ اما عامل به آن نیست.
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بیان کرد: کار جدیدی که در دوره اختبار و تثبیت حوزه علمیه شروع شده، مبحث میثاق طلبگی است که یکی از مهم‌ترین بارزه‌های میثاق طلبگی این مطلب است که زی و ابعاد طلبگی برای یک طلبه مشخص شود و این برای طلبه بیان شود که یک طلبه به چه شکلی مقتضای زمان را شناسایی کند و طبق آن حرکت کند و یکی دیگر ابعاد آن این است ک می‌توانند به وسیله میثاق طلبگی و وظایفی که رهبر انقلاب اسلامی مطرح کردند جایگاه خود را در بین گروه‌های مختلفی که در جامعه حرکت می‌کنند، بشناسد.
وی افزود: یکی از خصوصیات میثاق طلبگی روش مطالعه و روش درس خواندن طلبه است که  در میثاق طلبگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به طلاب تفهیم می‌شود که در درس خواندن طلبه، نگاه به مدرک و نمره در جایگاه دوری قرار دارد؛ اگر طلبه می‌خواهد به نوع درس خواندن و علم‌آموزی در میثاق طلبگی نگاه کند، باید درس را برای ذات خدا و رضای خدا بخواند نه برای نمره و مدرک گرایی!
حجت الاسلام افشار در ادامه با بیان این‌که سهامدار اصلی فرهنگ و تربیت، حوزه علمیه است گفت: حوزه علمیه یک تحولی در خود ایجاد کرده و به سمت تخصصی کردن بحث ها مثل فقه و اصول، روان شناسی، فرهنگی و تربیتی رفته است، این یکی از کارهایی است که با تخصصی تر کردن بحث ها و عمیق کردن مسائل فرهنگی و تربیتی و شناسایی مسائل فرهنگی روز و جهان بتواند با استناد به آیات و روایات فرهنگ ناب محمدی و شیعه را در جهان ترویج دهد و لازمه این ترویج این است که حوزه ما بتواند بعضی از ابزارها همچون مسلط کردن طلاب به زبان‌های گوناگون و رایج در جهان را تهیه کند
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شهریار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ابزارها شناخت دقیق عقاید و فرهنگ شیعی با توجه به منابع و شناخت عقابد و فرهنگ جوامع مختلف است که کمک می‌کند فرهنگ شیعی را خوب بیندازیم و هم به شبهات پاسخ دهیم به همین دلیل است که رهبر انقلاب توصیه دارند در باب مطالعات کتب شهید مطهری و فرمودند که اگر کسی یک دوره کتب ایشان را مطالعه و مباحثه کند، می‌تواند صاحب نظر باشد و می‌فرمایند که اگر من جای مسؤولان بودم یکی از درس‌ها را کتب شهید مطهری قرار می‌دادم. که این نشان دهنده این است که چه مقدار این کتاب‌ها عمیق هستند و می‌توانند اقتضای روز را برای ما مهیا کنند.
وی در اشاره به وظایف حوزه در تربیت نیروهای اثرگذار بیان داشت: اولین نکته در باب جذب افراد برای حوزه است که اگر بخواهیم یک روحانی که مسؤولیت تبلیغ دین و مسؤولیت فرهنگی جامعه را بر دوش بگیرد را تربیت کنیم تا بتواند این مسؤولیت را خوب انجام دهد باید جذب اولیه و مناسبی را داشته باشیم یعنی جذب با توجه به معیارها و الگوها شکل بگیرد و در مسائل اعتقادی و اجتماعی فرد و خانواده‌اش را بررسی کنیم و در مرحله بعد آموزش‌های لازم را برای فرد در نظر بگیریم که این آموزش‌ها نیازمند استعدادیابی طلاب است
این مدیر حوزه افزود: یکی از مشکلات طلاب این است که ده یا دوازده سال مشغول تحصیل علم هستند و بعد وقتی او سوال می‌شود که می‌خواهی چه کاری انجام دهی، یک ابهام و گنگی در او احساس می‌کنیم اما اگر بتوانیم این را از ابتدای ورود با جذب مناسب و استعدادیابی به طلبه بگوییم چه استعدادی دارد و کجا می‌تواند قلم بزند و تدریس کند، راحت‌تر می‌توانیم حرکت کنیم.
حجت الاسلام افشار در ادامه با اشاره به دروس اخلاق و تفسیر خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه توجه و تأکید بر برگزاری دروس اخلاق و تفسیر دارند که یکی از مهم‌ترین درس حوزه است منتها یک اشکالی که به آن وارد است این است که بعضی حوزه‌ها نمی‌توانند اساتید مثمر ثمر را در اختیار داشته باشند و باید یک برنامه ریزی صورت بگیرد تا شهرهای بزرگی چون تهران بتوانند استاد اخلاق با برنامه‌ها و موضوعات مختلف را معرفی کنند.
این مدیر حوزه علمیه افزود: اگر موضوع یابی ما با جامعه و مسائل روز جامعه و مشکلات فرهنگی ما  سنخیت داشته باشد و این‌گونه مسائلی چون نقش ماهواره‌ها، حجاب، جدایی دین از سیاست و پوشش جوانان در دروس اخلاق بررسی شود و آثار تخریبی این‌ مسائل و آیات و روایات ناظر به این مطالب برای طلاب بیان شود و طلبه مجهز باشد، ثمراتش بیشتر است که در زمینه روش‌ها و برگزاری باید تجدید نظر صورت بگیرد و طلاب باید اولا خود را بتوانند در برابر این موج‌ها حفظ کنند و ثانیا در مقام تفهیم به مردم جامعه این مسائل را تبیین کنند و پاسخگوی شبهات باشند.
حجت الاسلام افشار خاطرنشان کرد: هرچه در قرآن سیر کنیم قرآن به زبان و فهم ما برکت می‌دهد، همه چیز در قرآن بیان شده و فقط نحوه نگاه ما به آن باید مشخص شود ، وقتی قرآن خود را هادی معرفی می‌کند و اگر ابزار هدایت شخص را نداشته باشد مطمئنا نقض غرض است در حالی که قرآن در مسائل اخلاقی، توحیدی، علمی در قرآن بیان شده و ما باید از آن استفاده کنیم که مقدمه این امر این است که انسان به علوم حصولی چون ادبیات عرب که خود شامل چندین علم است، احاطه داشته باشد. همان گونه که بسیاری از مستشرقین ادبیات عرب می‌خوانند پس به طور اولی برای یک مسلمان واجب است که ادبیات عرب را یاد بگیرد و بعد قرآن کریم، علم‌های دیگری را برای انسان به ارمغان می‌آورد./9593/ت302/س
ارسال نظرات