۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۲۰۷۶۷
در مراسم رونمایی از کتاب «جای پای جلال»؛

حجت‌الاسلام زائری: نویسنده این کتاب کفش های جلال را پوشیده و راه افتاده است

خبرگزاری رسا - در مراسم رونمایی از کتاب «جای پای جلال» که با همکاری انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شد، محمدرضا زائری گفت: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به حریت و آزادگی جلال نیازمندیم.
جلال آل احمد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، این کتاب حاصل تک‌نگاری‌های قزلی از سفرش به شهرهایی از ایران است که جلال آل‌احمد به آن مناطق سفر کرده و شرحی از واقعیت‌های مردم‌شناختی و اجتماعی آن را در قالب کتاب‌های مختلف به رشته تحریر درآورده است. نگارنده در این سفرنامه‌ها سعی کرده از نگاه یک نویسنده و فعال فرهنگی سال‌ها پس از سفرهای آل‌احمد به این مناطق، تغییر سیمای جغرافیایی و مردمان هر یک از این شهرها و نیز میزان آشنایی و ارتباط آنها با آل‌احمد را به تصویر بکشد. در این مراسم که با حضور چهره‌های فرهنگی همراه بود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری مدیرعامل مجتمع فرهنگی سرچشمه گفت: در حوزه انقلاب اسلامی و در حوزه دین پرداختن به این مستندنگاری و تک نگاری ها اهمیت بیشتری دارد.


وی با بیان این که یکی از ضعف های جدی ما این است که در عادات و رفتارهایمان ثبت خاطرات مستندنگاری و تجربیاتمان وجود ندارد، اظهار کرد: نگرانی من در حوزه دین است که چرا طلبه ای که برای تبلیغ می رود، تجربه هایش را ثبت نمی کند؟ چرا ما که برای تبلیغ می رویم، برای نفر بعدی نمی نویسیم که مثلا چند شب رفتم منبر و چه اتفاق هایی افتاد. با این کار، تجربیات به دیگران منتقل می شود و ضرورت دارد هر کسی هر جایی هست این کار را انجام دهد. ضمن این که نفر بعد صادقانه باید آنها را  بپذیرد و به کار بگیرد.


زائری همچنین ادامه داد: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به حریت و آزادگی جلال نیازمندیم و باید بپذیریم و اجازه دهیم که این جریان همانطور که درمورد شهید آوینی برای نسل جوان و فرهنگی هست، اتفاق بیفتد. رهبرمان هم دیروز در دیدار با اهالی فرهنگ به پروین اعتصامی اشاره کردند. واقعیت این است که ما امروز نیازمند این چهره ها هستیم که متاسفانه گاهی به دلایلی از دو طرف، مخاطب را محروم می کنیم. گاهی رسانه های رسمی ما به این شخصیت ها نمی پردازند و بعد می بینیم جایگزین آنها لزوما کسانی نیستند که دلمان می خواهد بلکه کسانی جایگزین می شوند که این مبناها را ندارند.


این شخصیت فرهنگی همچنین بیان کرد: معلم دخترم به او گفت شعرهای پروین اعتصامی را نخوان چون حجاب نداشته، نامه ای به این معلم نوشتم و گفتم شما احتمالا محتوای اشعار پروین را نمی شناسید. اگر شعر «لطف حق» پروین اعتصامی را بخوانید می بینید که توحیدی تر از آن به سختی می توان پیدا کرد. یا شعری که دقیقا ترجمه عینی روایت پیامبر است و بسیار شورانگیز است. نوشتم این چند نمونه است که چه به شکل تلویحی و چه به شکل نقل مستقیم به این مسائل می پردازد. زائری با بیان این که آیا اگر پروین اعتصامی را از مخاطب بگیریم، مخاطب لزوما می رود شعرهای آیینی و مذهبی می خواند؟ تاکید کرد: باید اجازه بدهیم که مخاطب با مرحوم جلال آل احمد و دکتر شریعتی آشنا شود، سیر آنها را ببینند و بدانند که تغییر و تحول و روزآمد شدن در ذهن و جان و روح و عقل آنها چطور شکل گرفته است.


وی سپس با اشاره به کتاب جای پای جلال گفت: کاری که این کتاب انجام می دهد این است که نویسنده این کتاب آقای قزلی کفش های جلال را پوشیده و راه افتاده و تفاوت هایی را که باید با مقایسه متون قدیمی با شرایط جدید انجام بگیرد را نشان می دهد و اینجا جذابیت هایی است که پیدا می شودمدیرعامل مجتمع فرهنگی سرچشمه در ادامه به کتابی دیگر از قزلی اشاره کرد و درباره تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس توضیح داد: من از این نگران بودم که تقریظ هایی که رهبر معظم انقلاب بر کتاب های دفاع مقدس نوشتند باعث شود حوزه های دیگر ضعیف شود و ناخودآگاه نویسنده های ما فکر کنند اگر کتابی می خواهد مورد توجه واقع شود باید صرفا در حوزه دفاع مقدس باشد. احساس کردم ناشر و مسئول فرهنگی و نویسنده دنبال این هستند که فقط کتابی در این حوزه منتشر کنند و رهبری بر آن تقریظ بنویسند. دلم می خواست ایشان بر کتابی در حوزه اجتماعی، تاریخ، مطالعات ادبی یا مسائلی از این دست تقریظ بنویسند و هنگامی که شنیدم پنجره های تشنه را مورد لطف قرار دادند، فارغ از ارادتم به آقای قزلی، از این بابت که به این نوع کتاب ها توجه شده خوشحال شدم.


خاطر نشان می شود کتاب «جای پای جلال» محصول انتشارات سوره مهر حوزه هنری و انتشارات رسانه مهر وابسته به خبرگزاری مهر است و در نخستین نشست «جشن کتاب مهر» رونمایی شد.
/1327/د102/ق

ارسال نظرات