۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۲۰۷۶۸

کتاب «تبریز و فرهنگ تشیع» رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برگزاری کنگره تبریز پیشرو در فرهنگ تشیع، از کتاب «تبریز و فرهنگ تشیع» نوشته هادی هاشمیان رونمایی شد.
کنگره تبريز پيشرو در فرهنگ تشيع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، دبیر کنگره تبریز پیشرو در فرهنگ تشیع امروز در مراسم رونمایی از کتاب «تبریز و فرهنگ تشیع» اظهار داشت: پیشینه تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع نمایانگر رویکرد ولایت مداری مردم این دیار در طول تاریخ بوده است.

 


وی با بیان این‌که ملت ایران به ویژه آذربایجان و تبریز از دیرباز دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت بوده اند، گفت: بر خلاف بسیاری که تصور می کنند تشیع از سوی حکومت صفویه در ایران پا گرفت، تبریز و ایران قبل از آن نیز مکتب اهل بیت را در خود داشت و سابقه و ادله و مدارک نشان می دهد که تبریز سال‌ها قبل از صفویه مرکز تشیع بوده است.

 


حجت الاسلام حسینی با اشاره به این‌که پیوند، عشق و ارادت ملت ایران و آذربایجان به ائمه هدی(ع) ناگسستنی است، خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش بی‌وقفه دشمنان اسلام و تشیع برای تخریب چهره اصیل مکتب حق و حقیقت شیعه، شاهدیم که موج گرایش به اسلام و تشیع در سراسر جهان به راه افتاده است.

 


دبیرکنگره تبریز پیشرو در فرهنگ تشیع رونمایی از کتاب 800 صفحه ای اثر محقق برجسته هادی هاشمیان را از جمله بخش های این کنگره اعلام کرد و افزود: نقش علما، حوزه های علمیه و امامزادگان در توسعه فرهنگ تشیع، نقش وقف در فرهنگ تشیع و نمادهای شیعی شهر تبریز از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.

 


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی به برخی جزییات این کتاب نیز اشاره کرد و گفت: برای نمونه تصاویر و سوابق تاریخی سکه های ضرب شده در تبریز به نام امیر مومنان علی(ع) و معرفی خاندان های وابسته به اهل بیت و دارای تفکر شیعی در منطقه همچون خاندان قاضی طباطبایی از جمله مسایلی است که در این کتاب مطرح است.

 


حجت الاسلام حسینی ادامه داد: تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع همواره در طول تاریخ مرکز نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت بوده است، حوزه های علمیه آذربایجان و تبریز مهد پرورش علمای بزرگی بوده اند که هر یک خدمات ارزشمندی در راستای ترویج مکتب اهل بیت داشته اند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات