۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۲۰۸۰۴
میثاق طلبگی(17)

تبیین مؤلفه‌های مهم میثاق طلبگی از منظر قرآن

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تبیین مؤلفه‌های مهم میثاق طلبگی از منظر قرآن پرداخت و گفت: این مولفه‌های مهم را باید از دیدگاه امام راحل، رهبر معظم انقلاب و سایر علمای اسلام جست‌وجو کرد.
حجت الاسلام احمد رهنمايي
حجت الاسلام سید احمد رهنمایی، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره شروع سال تحصیلی طلاب حوزه های علمیه توصیه هایی به طالبان علم کرد و اظهار داشت: روایتی از پیامبراعظم(ص) است که تبیین کننده نقطه اول و آخر علم می باشد «اول العلم معرفة الجبار و آخرالعلم تفویض الامر الیه» رویکرد این حدیث نسبت به کسب دانش آن گونه بیان شده است که دارای یک شروع و نقطه پایان است و تمام تلاش های علمی براساس این خط سیر تعیین می شود به ویژه کسب علم در حوزه های علمیه که با یک هدف متعالی برای خدمت به خدا و دین خدا با انگیزه الهی است.
 
وی افزود: در مجموع اگر فرایند کسب علم به صورت یک کتاب در نظر گرفته شود جلد رو و اول کتاب، معرفت خداوند متعال و پایان آن، تفویض همه امور به دست نامتناهی خداوند است. برای ارتباط بین سیر اولیه علم و انتهای آن تلاش های چشمگیر و جدی ای باید باشد که طلبه علوم دینی از اول به این موضوع آشنا می شود و تنها موقعی می تواند به این فضا وارد شود که نیت خود را خالص و محو تفکر به خدا و درک مقام الهی باشد و احساس کند که تمام وجودش از خداست.
 
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان این‌که باید تفاوتی بین طلاب علوم دینی با دیگر دانشجویان علوم طبیعی وجود داشته باشد اظهار داشت: همه علوم به جانب خداوند متعال هدایت می کنند و این خاصیت هر رشته علمی اعم از علوم فراطبیعی و طبیعی است و منشأ همه این علوم، توحید است و چه بسا در رشته های طبیعی بتوان بیشتر به خدا رسید به تأیید آیات قرآنی و روایاتی که وارد شده است.
 
وی افزود: در نقطه مقابل علم خداوند علمی که در اختیار انسان قرار گرفته است اندک و کم است به استناد آیه ای از قرآن که می فرماید «وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» قبل از ظهور حضرت حجت(عج) از مجموع 27 حرفی از کل علم فقط دو حرف آن در اختیار بشر است. بنابراین اگر منشا این علوم را خداوند بدانیم جهت گیری این علوم نیز خداوند خواهد بود و طلبه نیز با دقت در هر یک از این علوم می تواند خود را به خدای متعال برساند.
 
رییس گروه تربیتی موسسه امام خمینی(ره) با بیان حدیث «من عَلِم لله و عَلّم لله و عَمِل بما یعلم لله دُعی فی ملکوت السموات عظیما» از امام صادق(ع) به اهمیت علم اندوزی و تعلیم فی سبیل الله اشاره کرد و گفت: افزون بر جایگاه عالمان و عاملان راه خدا در زمین، این گروه در ملکوت خداوند نیز جایگاه رفیع و عظیمی دارند.
 
وی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دادن به میثاق طلبگی اشاره کرد و گفت: مولفه های مهم این میثاق را باید از منظر علمای بزرگی چون امام راحل و رهبری و سایر علمای اعلام جستجو کرد و از هدایت ایشان بهره برد.
 
حجت الاسلام رهنمایی گفت: می توان با مراجعه به قرآن و کندوکاو در ویژگی های علما در کلام خداوند به پنج ویژگی دست یافت. نخستین ویژگی میثاق طلبگی از منظر قرآن، ایمان است و طلبه باید به کار و هدف خود ایمان داشته باشد تا بتواند در این راه با تمام قدرت قدم بگذارد. درصورتی که با عنصر ایمان وارد شد خداوند نیز ایمان را در دل او روشن تر خواهد کرد و در مجموع پیش روی او راه ها و سبک های خاصی که به پیش برد هدف او کمک می کند توفیق خواهد یافت و در این مسیر موفق خواهد بود.
 
وی دومین عنصر میثاق طلبگی را توحید و رویکرد موحدانه دانست و ابراز داشت: تمام وجود یک عالم، که در فضای حوزوی قدم می گذارد باید شهادت به وحدانیت خداوند متعال بدهد هم چنان که در قرآن بیان شده است «شَهِدَ اللَّـهُ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ» عالمان ربانی در این آیه به موازات خداوند و ملائکه شاهد بر وحدانیت خداوند متعال هستند. این شهادت به عنوان یک ارزش و عنصر اساسی  طلبه قرار بگیرد.
 
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) تواضع و خشوع در مقابل خدای سبحان در نیمه های شب را سومین و چهارمین ویژگی میثاق طلبگی خواند و گفت: یک طلبه هنگامی که نیمه شب به یاد خداوند متعال  می‌افتد باید از شدت عظمت پروردگار به سجده بیفتد همچنان که در قرآن آمده است «إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَىٰ عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا» و در آیه‌ای دیگر بیان شده است که «وَیَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ یَبْکُونَ وَیَزِیدُهُمْ خُشُوعًا» حالات طلبه در پیشگاه خداوند باید این گونه باشد و اگر در این راه از این عناصر باز بماند قدرت بر انجام این میثاق را نخواهد داشت.
 
وی در پایان با اشاره به آیه «إِنَّمَا یَخْشَى اللَّـهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» پنجمین ویژگی میثاق طلبگی را خشیت عنوان کرد و اظهار داشت: حالت خشیت وقتی در طلبه به وجود می‌آید که در اثر درک مقام و منزلت خداوند متعال خود را ناچیز در مقابل حضرت حق بداند در این حالت خشیت ایجاد می شود و مقام خشیت این است که انسان در مقابل یک بزرگوار تمام وجودش مواظب است خطایی از او سر نزند تا باعث رنجش طرف مقابل شود./921/ت302/ی
ارسال نظرات