۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۲۱۶۳۹
میثاق طلبگی(24)

فرهنگ قرآنی در مدارس علمیه نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران خدیجه ام المومنین(س) با بیان این‌که همه علوم در قرآن موجود است، خواستار نهادینه شدن فرهنگ قرآنی و بر برپایی کرسی‌های تفسیر در مدارس علمیه تأکید کرد.
دوره آموزشي حوزه خواهران

ربابه سادات جذبی مدیر حوزه علمیه خدیجه ام المومنین (س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره توصیه خود به طلاب جدید گفت: طلبه برای ورود به حوزه علمیه باید انگیزه کافی و هدف اولیه داشته باشد اگر اینگونه نباشد ممکن است به دلیل سختی و محدودیت‌ها در او دلزدگی ایجاد شده و دیگران تصور کنند این دلزدگی را حوزه برای شخص ایجاد کرده است.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره میثاق طلبگی و ابعاد مهم آن عنوان داشت: مقام معظم رهبری بارها طلبه‌ها را به منش طلبگی توصیه کرده و می‌فرمایند مانند دنیا طلبان نباشید که هر چه هوس کردید بخواهید، شأن طلبگی این است که انسان یک زندگی متوسط همراه با قناعت و سادگی داشته باشد و این از قداست طلبگی است.

 

مدیر حوزه علمیه خدیجه ام المومنین(س) افزود: طلاب در تبلیغ دین نباید فقط به زبان اکتفا کنند بلکه باید با ایمان و اخلاص و صفای بیان روی مردم تأثیرات مثبت داشته باشند مانند علمای گذشته که آنچه به مردم می‌گفتند خود عمل می‌کردند.

 

خانم جذبی درباره این‌که امروزه کشور نیازمند مبلغان و استادان کارآمد و به روز در در عرصه فرهنگ، تعلیم و تربیت بوده و سهم حوزه علمیه به چه میزان می‌تواند باشد، گفت: طلاب حوزه علمیه در سطح سیکل یا بالاتر باید به مسائل و علوم روز آگاهی داشته باشند، دروسی مانند فیزیک و شیمی شاید در ظاهر ارتباطی با طلبگی نداشته باشد اما اگر طلاب نسبت به علوم روز آشنا شوند به طور قطع مسائل فرهنگی جامعه را بهتر می‌توانند پاسخگو باشند، گاهی اوقات به دلیل عدم اطلاع کافی طلبه‌ها درباره علوم روز نمی‌توانند پاسخگوی شبهات باشند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که حوزه برای رسیدن به تربیت نیروهای اثر گذار چه نکاتی را مورد توجه قرار دهد، بیان داشت: طلاب باید در درس خواندن اخلاص داشته و استادان اخلاق خوب و برجسته در حوزه‌های علمیه زیاد شود، امام راحل خطاب به طلاب می‌فرمودند «شما تصور نکنید یک کلاس درس اخلاق کافی است بلکه باید 10کلاس اخلاق بروید تا بتواند بهره لازم را ببرید».

 

مدیر حوزه علمیه خدیجه ام المومنین(س) با اشاره به وضعیت کرسی دروس اخلاق را در حوزه های علمیه و نهادینه سازی فرهنگ قرآنی و در حوزه علمیه که زمینه رشد علوم دیگری حوزوی می‌شود اظهار داشت: به طور قطع از همه علوم در قرآن هست حتی علم روز، علم پزشکی و بسیاری از استادان علم نجوم سوالات درباره کهکشان‌ها را با آیات قرآن پاسخ می‌دهند بنابراین باید در حوزه تفسیر قرآن اصل قرارداده شده و حوزه‌ها صرفا به دنبال آموزش تجوید قرآن نباشند به گونه‌ای که وقتی طلبه از حوزه بیرون می‌آید افزون بر روخوانی قرآن بر تفسیر تسلط پیدا کرده و بتواند پاسخگویی مشکلات و شبهات مردم باشد.

 

خانم جذبی همچنین درباره ضرورت برپایی کرسی اخلاق اخلاق در حوزه گفت: در گذشته دروس اخلاق در حوزه نسبت به امروز قوی‌تر بوده اما امروز به دلیل مدرک‌گرایی در برخی از موارد افرادی که شاید صلاحیت کمتری دارند وارد حوزه می‌شوند که به وجه اخلاق طلبگی صدمه می‌زنند طلبه باید با شوق و رغبت کلاس‌های اخلاق و احکام حوزه را دریافت کند تا تاثیر گذار باشد.

 

وی خواستار بازنگری در بخش آموزشی درس‌های حوزه شد و افزود: سطوح دیگری در حوزه تعریف شود تا افرادی هم که مشغله دارند در قسمت‌های دیگر شرکت کنند و اصل دروس علمی حوزه را تا سطح پایین نیاورند، به عنوان مثال در سطح سیکل گزیده‌ای از علوم روز مانند فیزیک، شیمی و ریاضی را قرار دهند؛ نباید دیگران از طلاب این تعبیر را داشته باشند که آنها هیچ شناختی نسبت علوم روز ندارند.

 

مدیر حوزه علمیه خدیجه ام المومنین(س) خاطرنشان کرد: همه علوم کامل کننده یکدیگر هستند، در لمعه بحث ارث با ریاضی ارتباط دارد در حدیث آمده که امام علی(ع) تا چه میزان از مسائل و مشکلات مردم را با علم ریاضی حل می‌کردند. ما باید مقداری که به علوم اسلامی مانند فقه، نجوم یا پاسخگویی به شبهات مربوط می‌شود از علوم روز استفاده کنیم./807/ت302/ی

ارسال نظرات