۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۲۱۸۰۳

وجود ۴ هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه نجف اشرف

خبرگزاری رسا ـ مدیر بخش کتاب های خطی کتابخانه امیرمؤمنان(علیه السلام) نجف اشرف از وجود چهار هزار کتاب خطی در قالب ۷ هزار عنوان خبر داد.
استاد حسين جهاد حساني، مدير بخش کتاب‌هاي خطي کتابخانه اميرمؤمنان(ع) نجف اشرف

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نورسافت، استاد حسین جهاد حسّانی، مدیر بخش کتاب های خطی کتابخانه امیرمؤمنان(علیه السلام) نجف اشرف در گفت وگویی، اظهار داشت: بحمدلله خدا را شاکرم که بیش از 20 سال علاوه بر فعالیت در کتابخانه امیر مومنان(علیه السلام) در قسمت مخطوطات کتابخانه بارگاه امام علی علیه السلام مشغول به فعالیت هستم و خرسندم که با همکاری دوستان به زودی شاهد انتشار اولین مجله تخصصی کتب خطی در نجف اشرف خواهیم بود.

 

وی به فعالیت‌های موجود در کتابخانه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشغول تنظیم، اضافه کردن و تکمیل فهارسی برای گنجینه مخطوطات حرم امام علی علیه السلام هستیم که ان شاءالله به زودی چاپ می شود و در مورد مجله تخصصی به خاطر شرایط خاص اجتماعی و سیاسی که در گذشته وجود داشته است اگر چه مسئله مخطوطات شاید آنچه که در ذهن ما هست بیشتر از نظر نسخه شناسی می باشد، ولی رشته های بسیار زیادی در مورد مخطوطات هست و نیاز به تخصص های زیادی دارد و این رشته ها بخاطر شرایط سیاسی عراق دیر به دست ما رسیده و از این جهت این حرکت در واقع انتشار اولین مجله تخصصی در عراق است.

 

مدیر بخش کتاب های خطی کتابخانه امیرمؤمنان(علیه السلام) نجف اشرف با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 4 هزار جلد کتاب و قریب به 7 هزار عنوان کتب خطی در کتابخانه امیرمومنان علیه السلام وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرار است با حمایت اشخاص حقیقی و حقوقی بر این آمار افزوده شود که به زودی در اختیار این سامانه خبری قرار خواهیم داد.

 

استاد جهادحسّانی به تأسیس بیمارستان کتاب در کتابخانه به عنوان اولین فعالیت اشاره کرد و افزود: نخستین کاری که کتابخانه در این چند ساله اخیر انجام داده است تأسیس بیمارستان کتاب بوده بطوری که با اختصاص فضایی مناسب به این امر در حال جذب افراد متخصص هستیم.

 

مدیر بخش مخطوطات کتابخانه امیرمؤمنان علیه السلام اظهارداشت: مدیریت کتابخانه به منظور بالندگی و سطح ارتقای علمی و کیفی پرسنل بخش بیمارستان کتابخانه اقدام به برگزاری اولین دوره های تخصصی بین المللی نمود بطوریکه با بکارگیری اساتید بین المللی و مجرّب در پایان دوره گواهی معتبر بین المللی به شرکت کنندگان اهدا کرد.

 

وی گفت: همکاری با یونسکو و کشورهایی از جمله ایتالیا، یونان، مصر و ایران برای برپایی دوره‌های تخصصی مربوط به امور کتابخانه از جلمه دیگر فعالیت‌های کتابخانه امیرمؤمنان علیه السلام است.

 

استاد جهادحسّانی با بیان این‌که این کتابخانه اولین کتابخانه‌ای است که در عراق اقدام به برگزاری این دوره‌های تخصصی نموده است، اظهارداشت: این کتابخانه با عنایت خاصه حضرت امیرمؤمنان علیه السلام از نعمت وجود قدیمی‌ترین کتب موجود در عالم اسلام بهره مند است بطوری‌که در بین قرآن ها، مصحفی منسوب به امیرمؤمنان علیه السلام و در بین کتب خطی، کتاب اشارات ابن سینا که در اواخر حیات ابن سینا نوشته شده و کتاب تفسیر تبیان شیخ طوسی به چشم می‌خورد./907/د102/ق

ارسال نظرات