۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۲۲۴۳۸
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

الفبای تحصیل، اطاعت از استاد است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با تأکید بر این که الفبای حوزه، اطاعت از استاد است، گفت: طلبه باید احترام استاد را همچون احترام پدر و مادر حفظ کند.
الفبای تحصیل، اطاعت از استاد است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم  افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران سمانه مشهد در جمع اساتید و طلاب این مدرسه به فضیلت علم و جایگاه طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب، ایتام آل محمد(ص) و مایه روشنی چشم، امام زمان(عج) هستند.

 

وی با اشاره به این که اعمال صالح، میوه اعتقاد صالح است، گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا؛ گفتار و اعتقاد پاکیزه مانند درختى پاک است که ریشه‏اش استوار و شاخه‏اش در آسمان است (و)میوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد»، از این رو اگر اعتقادات انسان اصلاح شود، اعمال انسان نیز اصلاح می شود.

 

نیک با اشاره به فضیلت علم و عمل، اظهار کرد: خداوند در آیه 9 سوره زمر می فرماید: « قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ؛ تمام موجودات هستی برای طالب علم استغفار می کنند، اما این نکته را از نظر دور نباید داشت که انسان اگر یک قدم به سمت علم برمی دارد، می بایست دو قدم به سمت تهذیب نفس قدم بردارد؛ چرا که علم بدون عمل خسران برای انسان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: طلاب، ایتام آل محمد و مایه روشنی چشم، امام زمان(عج) هستند، از این رو از امام عصر خود بخواهید که عنایت ویژه نسبت به شما داشته باشند، همچون نگاه ویژه ای که امام حسین(ع) نسبت به زهیر بن قین، داشتند که سبب تحول و عاقبت به خیری او شد.

 

وی افزود: فارغ التحصیلی برای طلبه معنا ندارد؛ چرا که استراحت و رسیدن به مقامات و درجات علمی، رابطه معکوس با هم دارند؛ از این رو طلبه باید سراسر عمر خود را به آموختن و ذکر و یاد خداوند بگذارند.  

 

عجب و خودبینی، آفت علم است

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عجب و خودبینی، آفت علم است، گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «من از گناه بر شما نمی ترسم، بلکه از عجب و خودبینی شما می ترسم» چرا که انسان گناه کار توبه می کند، اما انسانی که گرفتار عجب و خودبینی است، به دلیل نفس مغرورش، اعمال خود را توجیه کرده، از گناه خود پشیمان نمی شود.

 

نیک با تأکید بر این که الفبای حوزه، اطاعت از استاد است، گفت: طلبه باید احترام استاد را همچون احترام پدر و مادر حفظ کند؛ چرا که اگر  استاد را اذیت کند، به گونه ایی که پشت سر او غیبت کند یا کاری را علیه او انجام دهد، در روایت آمده است که در جوانی از دنیا می رود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان باید در مقابل استاد، متواضع و مؤدب باشد؛ چرا که «بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِکْمَةُ لَا بِالتَّکَبُّرِ وَ کَذَلِکَ فِی السَّهْلِ ینْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِی الْجَبَل‌؛ به وسیله تواضع، مزرعه حکمت آباد می‌شود نه به وسیله تکبر، چنانکه زراعت در زمین نرم و هموار می‌روید نه بر روی کوه».

 

نیک ادامه داد: طلبه باید نفس خود را برای یادگیری علم، ذلیل کند؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «مَن لَم یَصبر عَلی ذُلِّ التَعَلُّم ساعَه بَقیَ فِی ذِل التَعَلُّم، هر کس لحظه ای بر ذلت پرسش کردن، صبر نکند، تا ابد بر ذلت نادانی بماند».

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، در پایان به اهمیت بزرگداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: شهدا به گردن ما حق دارند؛ چرا که آنان راست قامتانی بودند که سبب راست قامتی نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.

 

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به رهبری داهیانه امام خمینی(ره) به گونه ای مدیریت شد که دشمن به هیچ یک از آرزوهای خود نرسید و ما اجازه ندادیم که حتی یک قدم از خاک این سرزمین تصرف شود؛ دشمن سعی داشت این نظام نوپا را سرکوب کند، اما امام خمینی(ره)، ریشه های آن را به گونه ای کاشتند که بعد از 35 سال هنوز به قوت خود باقی است./1309/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات