۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۲۳۵۲۷
مسؤول پژوهش بنیاد فرهنگ و اندیشه:

حوزه علمیه پیام اصلی آیه نبأ را عملی سازد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پژوهش بنیاد فرهنگ و اندیشه با اشاره به آیه «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا» گفت: چقدر حوزه علمیه به معنا و مفهوم این آیه نزدیک شده و با دغدغه‌مندی سعی کرده است رسانه‌های قدرتمند و صادقی را به وجود آورد و پیام اصلی آیه نبأ را عملی سازد؟
روحانيت و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالقیّم محمودی کیسوی، مسؤول پژوهش بنیاد فرهنگ و اندیشه در نشست علمی قرآن و رسانه که امروز در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد با تسلیت سالروز شهادت امام باقر(ع) اظهار داشت: در دوران کنونی نمی‌توان نقش رسانه‌های مدرن را نادیده گرفت و از تأثیرات رسانه در ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عقاید، سلیقه‌ها و فرهنگ جامعه غفلت کرد.

 

حجت الاسلام محمودی با اشاره به آیه «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا» تصریح کرد: چقدر حوزه علمیه به معنا و مفهوم این آیه نزدیک شده و با دغدغه‌مندی سعی کرده است رسانه‌های قدرتمند و صادقی را به وجود آورد و پیام اصلی آیه نبأ را عملی سازد؟

 

وی در ادامه به چند آیه از قرآن در زمینه رسانه اشاره و خاطرنشان کرد: آیات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»، « وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» و « وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» نگاه محتوایی به رسانه‌ها دارد و رسانه دینی را از خبر دروغ، قول مشکوک، مجادله و محتوای باطل همچون فساد و موسیقی خالی می‌داند.

 

مسؤول پژوهش بنیاد فرهنگ و اندیشه، رسانه را وسیله‌ای برای انتقال پیام دانست و افزود: رسانه در اصطلاح به معنای وسیله‌ای برای بیان است و قرآن با تأیید استفاده از رسانه‌های مدرن در جهت معارف اسلام به بیان و قلم سوگند یاد کرده است.

 

حجت الاسلام محمودی به استفاده متفاوت از رسانه‌های مدرن در ابعاد مختلف اشاره و تصریح کرد: رسانه‌های مدرن با خاستگاه متفاوت در جهت انتشار اندیشه‌های خود تبلیغ می‌کنند و قرآن کریم با خاصیت محتوایی و معرفتی که دارد تأثیر عمیقی بر مخاطبان گذاشته و با آموزه‌ها و تفکرات زمینی رسانه‌های مدرن قابل قیاس نیست.

 

وی با اشاره به نقش رسانه‌های مدرن در تغییر عقاید و باورهای فردی و اجتماعی یادآور شد: در گذشته تغییر باورهای فردی و ساختار حکومت‌ها بسیار مشکل بود اما در دوران کنونی رسانه‌ها به راحتی ارزش‌ها را به ضد ارزش و باورهای شخصی خود را به باورهای اجتماعی تبدیل کرده و ساختار حکومت‌ها و فرهنگ جوامع را تغییر می‌دهند.

 

مسؤول پژوهش بنیاد فرهنگ و اندیشه با بیان تسلط و مدیریت آمریکا بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: اینترنت، مجموعه‌ای از میلیونها کامپیوتر است که از طریق شبکه مخابرات به همدیگر متصل بوده و تحت نظارت هیچ سازمان و مدیریت حقوقی قرار ندارد.

 

حجت الاسلام محمودی در پایان به حجم سرسام‌آور سایت‌های فسادانگیز اشاره و اضافه کرد: این فعالیت‌های رسانه‌ای با هدف‌ تسلط بر حاکمیت و تغییر فرهنگ جوامع صورت می‌گیرد که در مقابل آن فعالیت‌ رسانه‌های قرآنی و دینی بسیار محدود است./908/پ202/ی

ارسال نظرات