طلاب سیره علمی امام باقر را الگوی تحصیلی خود قرار دهند
حجت الاسلام صادق گلزاده، نخبه تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین ویژگیهای علمی دوران امام باقر(ع) پرداخت و با اشاره به نقل حدیثی از جابر بن عبدالله از رسول اکرم(ص)، گفت: امام باقر(ع) در لسان پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و اصحاب شریف آن حضرات به عنوان باقرالعلوم یعنی شکافنده دانشها شناخته میشد.
وی عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را از طلاییترین دوران بروز و ظهور دانش اهل بیت(ع) و امکان عرضه دانش و علوم اسلامی دانست و اظهار داشت: بعد از حادثه کربلا امام زین العابدین(ع) شرایطی را فراهم کردند که آرامش، تا حدودی به جامعه اسلامی و شیعی برگشت و پس از آن امام محمد باقر(ع) در مدینه کرسی درس و بحث، مناظره های آزاد، بیان احکام و معارف اسلامی را بنیان گذاشتند و به پاسخگویی سوالات و شبهات پرداختند؛ بنابراین با محوریت امام باقر(ع) دانشگاه جامع علوم اسلامی با حضور شاگردان فراوان پایه گذاری شد.
حجتالاسلام گلزاده با اشاره به این که حوزه های علمیه باید توجه ویژه ای به مقطع زندگانی امام باقر(ع) داشته باشند، خاطرنشان کرد: ویژگی های ممتازی در زمان امام باقر وجود داشت که حوزه های علمیه باید از آن بهره ببرند؛ یکی از این ویژگی ها همت والا و خستگی ناپذیری امام باقر(ع) نسبت به تعلیم و تعلم است، امام هرگز از انتقال معارف الهی به مخاطبان و شاگردان خسته نمی شدند.
مبلغ برتر حوزه علمیه اظهار داشت: از دیگر ویژگی های زمان حضرت ارتباط، دل بستگی و انس امام با شاگردان بود به گونه ای که آن چنان گرد امام حلقه می زدند که گویا فرزندان گرد پدر جمع شده اند،از سوی دیگرپاسخ گویی استادان به شاگردان و پرسش گری در فضای صمیمانه، ویژگی بارز مکتب علمی امام بود.
وی افزود: تحصیل، تعلیم و بهره گیری جامعه از امام منوط به زمان خاصی نبود در طول سال با هر شرایطی دل بستگان دانش و علم الهی از امام باقر(ع) استفاده می کردند؛ بنابراین حوزه های علمیه با توجه به این سیره باید تعطیلات را کاهش داده وبا تحصیل علم شکوه بیشتری پیدا کنند.
کارشناس امور دینی ادامه داد: امام باقر(ع) به همه دانش های اسلامی مورد نیاز می پرداختند و به صورت جامع و فراگیر تدریس داشتند که با توجه به این امر، حوزه های علمیه نیز باید دانش های مختلف دینی مورد نیاز عصر معاصر را تدریس کنند و آموزش بدهند.
حجت الاسلام گلزاده در پایان خاطرنشان کرد: نکته ای که به خوبی در مشی حوزویان هم به چشم می خورد، ارتباط شاگردان امام باقر(ع) با یکدیگر و مباحثه بر محور مباحث آموخته شده از آن امام بود؛ بنابراین پیش مطالعه، پس مطالعه، مباحثه، گفتوگو و نقدونظر برای فهم عمیق تر سیره و روشی بود که امام باقر(ع) به شاگردان و ارادتمندان خود آموخته بودند./1323/ت302/ی