۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۲۴۴۰۹
استاد حوزه علمیه:

انسان با ولایت پذیری کامل می شود

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی‌ با بیان اینکه ارکان پنج گانه اسلام سبب تکامل انسان می شود، گفت: ولایت پنجمین و مهم ترین رکن دین است که پذیرش چهار رکن دیگر به پذیرش ولایت بستگی دارد.
انسان کامل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد باقر موسوی شاهرودی، استاد حوزه علمیه شامگاه 15مردادماه در ویژه برنامه های دهه ولایت حرم مطهر رضوی به تبیین ویژگی های انسان کامل پرداخت و افزود: به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) نماز ستون دین است هر کس آنرا به جا آورد همانا دین را استوار کرده و اگر کسی آن را کنار نهد، دین خود را ویران ساخته است.

 

وی با بیان این که این قیاس در مورد سایر ارکان دین نیز صادق است، افزود: بپا داشتن ارکان پنج گانه دین یعنی نماز، زکات، روزه، حج و ولایت سبب استواری دین می شود.

 

حجت الاسلام موسوی شاهرودی با اشاره به این که انفاق حقیقتی تکوینی است و همه موجودات عالم در حال  انفاق هستند، ابراز کرد: خورشید با تابیدن نور خود به همه هستی، کره زمین با در اختیار قرار دادن امکاناتش اشیاء، گیاهان، نباتات و جامدات به حیوانات و انسان ها، حیوانات نیز هر کدام به نوعی؛ حیوانات شیرده با شیر خود، حیوانات گوشتی با تمام وجود و زنبور عسل با شیره جان خود و... دائم در حال انفاق هستند.

 

وی با تاکید بر این که در این عالم هیچ کس هیچ چیزی ندارد مگر به اراده و مشیت پروردگار، افزود: خدا از ما که دارای عقل و اختیار هستیم خواسته است تا با همه موجودات عالم در حقیقت انفاق همراهی کنیم و نعمت هایی که خدا در اختیارمان قرار داده با دیگران شریک کنیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: انفاق به تعبیر قرآن «زکات» دومین پایه و اساس دین ما است و همانند نماز مورد تاکید است.

 

اخلاص و عمل بدون نماد

 

حجت الاسلام موسوی شاهرودی عنوان کرد: سومین رکن و پایه دین اسلام «روزه» است روزه عملی بی ریا، برخلاف نماز و زکات بدون نماد است؛ انفاق نیز با انجام کارهای خیر و صرف هزینه و نماز با حرکاتش آشکار می شود.

 

وی با بیان این که رسیدن به مقام مادی و معنوی نیازمند تلاش و زحمت است، همانگونه که پشت همه جلوه های افتخارآفرین ورزشکاران در عرصه بین الملل تلاش و کوشش های فراوانی بوده است، اظهار داشت: رسیدن به مقام قرب الهی، رضایتمندی خداوند و مقام اخلاص نیازمند تلاش فراوان است که در این زمینه انسان باید دنبال اعمالی رود که به خودی خود نماد و علامتی ندارند و اخلاص در ذات آن ها نهفته باشد، مثل«روزه» که عمل خفی و «لااله الاالله» نیز ذکری خفی است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: فرد روزه دار در جمعی شناخته نمی شود مگر خود به وسوسه شیطان با حرکتی یا سخنی روزه اش را آشکار کند.

 

وی به پنجمین رکن و اساس دین اشاره کرد و گفت: کنگره عظیم حج و زیارت خانه خدا؛ تجلی حضور مسلمانان هستی در مکان و زمانی واحدی به عنوان استحکام و بنیان دین معرفی شده است.

 

چه مسائلی در حج تبیین شود

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: حج مسئله عبادی است که کاملا در سیاست تنیده شده است و همه مسلمانان برای همنشینی، بررسی و حل مشکلات هم  یک جا جمع  می شوند.

 

وی با بیان این که «آبا حج امروز چنین است؟ خطیبان نماز آنچه به مصلحت اسلام و مسلمانان است، را بیان می کنند؟»  نسبت به حج های امروزی ابراز انتقاد کرد و گفت: در حالی که مشکلات بسیاری دامن اسلام و مسلمانان را گرفته است، جای تاسف دارد که خطیب نماز جمعه در مدینه به تبیین مساله «جن » می پردازد یا موضوع خطبه نماز جمعه قبل از عرفه «بوی دهان» باشد، نمازی که از عظیم ترین نمازهای جمعه برای مسلمانان به شمار می رود.

 

حجت الاسلام موسوی شاهرودی تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن فرصت های حاکم بر جوامع اسلامی به ایراد خطبه پرداخت، آیا لازم نبود در  خطبه های نماز جمعه هایی که در حج برپا شد، از منافقان اسلام، خطر داعش و اسرائیل سخنی گفته شود؟

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ارکان اسلام انسان را به تکامل می رساند، عنوان کرد: ولایت مهم ترین مسأله در ارکان دین است که پذیرش چهار رکن دیگر در ولایت پذیری است، ولایت پذیرش و اطاعت کسانی است که خدای عالم آن ها را ولی امر ما قرار داد؛ از امام علی(ع) تا امام زمان(عج).

 

حجت الاسلام موسوی شاهرودی ابراز کرد: پذیرش این شخصیت های باعظمت در اسلام  ولایت است در صورتی که در دسترس ما نباشند، باید با نمایندگانی که خود ائمه برای ما قرار داده اند، در ارتباط باشیم که امروز نائب ولی امر ما به دلیل غیبت کبری امام عصر علیه السلام آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب است.

 

یادگار امام هادی(ع)

 

وی با اشاره به میلاد امام هادی (ع) در 15 ذی الحجه به زیارت جامعه کبیره به عنوان یادگار این امام اشاره کرد و افزود: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، ائمه اطهار را با جلوه های گوناگون مطرح ساخته تا آدمی ابعاد مختلف وجودی این معصومین را شناخته و سیره آنان را الگوی خود قرار دهد و می توان گفت زیارت جامعه، یک دوره امام شناسی برای شیعیان است./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات