۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۲۵۳۲۱

انتشار کتاب هشتم «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب هشتم «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شد.
انتشار کتاب هشتم «نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب هشتم «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شد.

 

نقد علمی از راهکارهای مناسب در مواجهه با آثار پژوهشی در حوزه‌های مختلف تحقیقی است که ضمن نشان‌دادن نقاط قوت و ضعف آثار، بر غنای علوم مختلف می‌افزاید. این مسئله در حوزه‌ی علوم انسانی به‌خصوص رشته‌ی علوم سیاسی و تاریخ، بیشتر نمایان و محسوس است. دخالت ارزش‌های فردی و گروهی در علوم انسانی باعث می‌شود تا با مطالعه‌ی برخی برداشت‌ها قلب و ذهن خواننده به سمت‌وسویی خاص هدایت شود.

 

تاریخ هر جامعه‌ای برای آیندگانِ آن جامعه بسیار اهمیت دارد و حافظه‌ی تاریخی یک ملت می‌تواند همواره راهگشای آنان در برخورد با مسائل مختلف باشد. به همین دلیل اگر ثبت و ضبط این تاریخ با دقت و منطبق بر واقعیاتِ آن جامعه انجام نپذیرد، بدون شک تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت آیندگان را در مورد گذشتگانِ خود تحت ‌تأثیر قرار داده و چه بسا به‌خاطر تناقض‌های تاریخی و اختلالات در بازگویی آن به برخوردهای بینجامد که اگر واقعیات به همان نحو که رخ داده‌اند بازگو می‌شد، درگیری جای خود را به همکاری و شکوفایی بیشتر آن جامعه می‌داد.

 

در این بین، انقلاب رویدادی است که به جرأت می‌توان آن را مهم‌ترین و متحول‌کننده‌ترین رخداد در عرصه‌های مختلف هر کشور و ملتی به‌شمار آورد. تغییرات پی در پی و عمیق در جزئی‌ترین مسائل جامعه و تحول آنها درجهتی دیگر با سرعتی بالا و پیچیدگی جریان‌ها و افراد دخیل در آن، می‌تواند زمینه‌های بسیار خوبی برای نقد آثار مربوط به آن باشد؛ جریان‌سازی در عرصه‌ تاریخی از جمله مسائلی است که اگر با نقدی منسجم و متکی به منابع عینی و ملموس تاریخی روبه‌رو شود به احتمال بسیار زیادی از انحراف ذهنی خواننده جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

برخی از نویسندگان داخلی و خارجی در بازگویی و تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی ایران دیدگاه‌هایی ارائه کرده‌اند که با واقعیت‌های این واقعه‌ی عظیم همخوانی چندانی نداشته و نیاز به بررسی و نقد علمی دارند.

 

کتاب هشتم «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با شمارگان 1000 نسخه در 300 صفحه به قیمت نه هزار و پانصد تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات