۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۲۶۰۵۲
عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:

مباهله روش اثبات حقانیت دین اسلام و تشیع است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان آنچه در روز مباهله بین پیامبر اکرم(ص) و مسیحیان نجران رخ داد، گفت: مباهله روش و شیوه‌ای برای اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع است.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي اختري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به روز تاریخی مباهله، مباهله را روش و شیوه‌ای برای اثبات حقانیت حق در برابر منکران حق و حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع عنوان کرد.
 
وی با بیان آنچه در روز مباهله بین پیامبر اکرم(ص) و مسیحیان نجران رخ داد، تعریفی از مباهله ارائه کرد و گفت: مباهله در لغت به معنای یکدیگر را لعنت و نفرین کردن است؛ در روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگو است را عذاب کند.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: گروهی از مسیحیان نجران حضرت عیسی(ع) را پسر خدا می‌دانستند، تا این‌که شنیدند قرآن کریم می‌فرماید «به طور حتم، کافرند آن کسانی که می‌گویند خدا همان مسیح، پسر مریم است»، مسیحیان با شنیدن این آیات گویی آسمان را بر فرقشان کوبیده‌اند.
 
وی با بیان این‌که نجرانیان در پی پاسخ به آیات قرآن بودند که نامه‌ای از رسول اکرم(ص) به دستشان رسید و در آن نوشته شده بود «تنها بنده‌ خدا باشید و تنها فرمان خدا را اطاعت کنید، این حرف من است و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید جزیه (مالیات) بدهید»، گفت: نجرانیان از پذیرفتن سخن حق پیامبر(ص) لجوجانه سرباز زدند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به نازل شدن آیه 61 سوره آل عمران که می‌فرماید «ای پیامبر با آنان مباهله کن...»، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) قبل از این‌که قصد مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و امام علی، حضرت فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام را در داخل در زیر عبا کرد و فرمود «پروردگارا! هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص‌ترین خلق بر آن پیغمبر بوده‌اند، خداوندا اینان اهل بیت من هستند، آنها را تطهیر کن».
 
وی ابراز کرد: سپس جبرئیل امین نازل شد و آیه تطهیر «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس ...»، را در شأن اهل بیت (ع) آورد، آنگاه رسول اکرم آن چهار بزرگوار را برای مباهله با خود بیرون برد که بزرگ نجرانیان با دیدن اهل بیت(ع) گفت که از رفتار و کردار پیامبر اکرم(ص) پیداست که او برحق است.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: بزرگ نجرانیان گفت که من همراه او چهره‌هایی می‌بینم که اگر برای دعا دست بر آسمان بردارند کوه‌ها را از جا می‌کنند و این بیابان بر ما آتش می‌شود و یک مسیحی بر روی زمین باقی نمی‌ماند؛ صلاح ما نیست که با او مباهله کنیم و باید شرط جزیه را بپذیریم و به سلامت به شهر و دیار خود برگردیم.
 
وی با اشاره به آیه «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین» خاطرنشان کرد: هرچند حقانیت پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله بر مسیحیان نجران مشخص شد اما تسلیم نشدند و متعهد شدند که از جزیه هر آنچه آن حضرت بخواهد پرداخت کرده و در سایه اسلام زندگی کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «به خدایی که جانم در دست او است اگر مسیحیان نجران با من مباهله می‌کردند همه تبدیل به خوک و بوزینه می‌شدند، بیابان را آتشی می‌شد که همه آنها را فرا می‌گرفت و قبل از آن‌که سال بگذرد همه آنها هلاک شده و یک نفر از مسیحیان زنده نمی‌ماند».
 
وی با تأکید بر این‌که در آیه شریفه قرآن آن کسی که جان پیامبر نامیده شده حضرت مولای متقین امیرمؤمنان امام علی(ع) است، تصریح کرد: همه مسلمانان و علمای دین می‌دانند که پیامبر اکرم‌(ص) افضل از تمام انبیا و مرسلین و اشرف کائنات و هستی است، وقتی اشرف کائنات باشد، جان پیامبر نیز اشرف کائنات و اشرف هستی است.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پایان 24 ذی الحجه روز تاریخی مباهله و روزی که آیه تطهیر و ولایت بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد را به رهبر معظم انقلاب و عموم مسلمانان تبریک و تهنیت گفت./920/پ202/ی
ارسال نظرات