۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۲۲۶۳۰۷
امام جمعه موقت تهران:

مباهله روز تجلی مظهر صفات الهی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که مباهله روز تجلی مظهر صفات الهی بود، گفت: در این روز جمال، جلال و اسمای حسنی الهی در چهره‌های اهل‌بیت(ع) مشخص بود؛ از این‌رو مسیحیان حاضر به مباهله با این بزرگواران نشدند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شنبه شب در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیه مباهله گفت: تفکر در این آیه فرد را به امامت و جانشینی بلافصل امیرمؤمنان(ع) پس از رسول‌الله(ص) می‌رساند.

 

وی ادامه داد: یکی از حکمت‌های آفرینش عالم رسیدن بشر به قدرت الهی است؛ این عالم مدرسه و بشر شاگرد آن است و خدا تمام امکانات را در این عالم برای رشد روحی، معنوی، فکری و عرفانی انسان‌ها مهیا کرده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که تمام ممکنات عالم برای رسیدن فرد به قدرت و علم نامنتهای الهی آفریده شده‌اند، بیان داشت: شناخت نبوت و امامت نیز به معرفت الهی افراد باز می‌گردد.

 

وی افزود: فردی که به خدا برسد به نبوت و امامت می‌رسد و متوجه می‌شود که مدرسه عالم بدون معلم نمی‌شود؛ وجود انسان کامل در میان بشر از ضروریات عقلی، نقلی و عرفانی است، مجرای تعلیم آموزه‌های الهی انبیا، اهل‌بیت(ع) و اولیا هستند؛ اگر فرد به توحید برسد امام و حجت شناسی برای او آسان می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اظهار داشت: فردی که به خدا می‌رسد گرفتار هیچ بن بستی نمی‌شود؛ دعا یکی از راه‌های رسیدن فرد به خدا است؛ دعا سلاحی است که تمام سلاح‌ها حتی سلاح اتمی نیز در برابر آن مغلوب می‌شود.

 

وی یادآور شد: دعا جوشش خدا در قلب بشر است؛ خدا دعای فرد دل شکسته را مستجاب می‌کند؛ تمام گرفتاری و گره‌های کور زندگی با دعا قابل حل است، خدا دعا را برای مناجات بشر قرار داده است.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به واقعه روز مباهله بیان داشت: پیامبر(ص) در این روز با امیرمؤمنان(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) به میدان آمدند که قرآن از امام علی(ع) به عنوان جان و حسنین(ع) فرزندان و پسران نبی‌اکرم(ص) یاد می‌کند.

 

وی تصریح کرد: در این روز جمال، جلال و اسمای حسنی الهی در چهره‌های این بزرگواران مشخص بود؛ از این‌رو مسیحیان حاضر به مباهله با اهل‌بیت(ع) نشدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که در قرآن کریم امیرمؤمنان(ع) به عنوان جان نبی‌اکرم(ص) بیان شده‌اند، گفت: با وجود امام علی(ع) احدی حق و لیاقت رسیدن به جانشینی رسول‌الله(ص) را ندارد؛ امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند «یکی از مهم‌ترین فضائل بیان شده قرآن درباره علی بن ابی‌طالب(ع) تعبیر جان پیامبر(ص) بودن است».

 

وی افزود: خدا کلید و قفل دل‌های افراد را در دست اهل‌بیت(ع) قرار داده است، یعنی این بزرگواران می‌توانند دل فرد را برای دیدن حقایق باز کنند.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با بیان این‌که برخی اشکال می‌کنند میان سخنان شیعیان درباره فضائل امیرمؤمنان(ع) تناقض وجود دارد، گفت: این افراد می‌گویند چگونه علی بن ابی‌طالب(ع) در هنگام در آوردن تیر از پایشان متوجه نشدند، ولی در هنگام نماز متوجه فقیر شده و به او انگشتر دادند؛ این افراد به واقعیت قضیه توجه نکرده‌اند.

 

وی افزود: خداوند متعال در یک لحظه تمام نیازها و خواسته‌های افراد را شنیده و برطرف می‌کنند، این گونه نیست که اگر همه افراد عالم در یک لحظه دعا یا نیایش کنند خدا برخی از ناله‌ها را شنیده و برخی دیگر را نشنود، بلکه خدا تمام ناله‌ها را یک جا شنیده و پاسخ آنها را می‌دهد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: پیامبر(ص) و امام(ع) نیز مظهر صفات الهی هستند؛ برای شیعه عالی‌ترین درجه این است که انسان کامل همانند امام علی(ع) را خلیفه مطلق الهی می‌داند و باید دانست که مسائل نفسانی و مادی ایشان را از خدا باز نمی‌دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به این‌که زکات دادن همانند قنوت و رکوع رفتن عبادت است، گفت: اجرای دستورات الهی عین عبادت است؛ یکی از صفات بارز حضرت علی(ع) انجام عبادت‌های مختلف در یک لحظه بوده است.

 

وی تصریح کرد: خدا به امیرمؤمنان(ع) توفیقی عنایت کرده بود که می‌توانستند چند عبادت را با هم جمع ببندند که علمای عرفان از آن به مقام «جمع الجمع» یاد می‌کنند./993/پ202/ج

ارسال نظرات