۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۲۶۴۹۱
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

منتقدان معنای الهیات سلبی را به درستی درک نکرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تصحیح چهره برخی از معتقدان به الهیات سلبی گفت: برخی از عباراتی که صاحبان این نظریه دارند از طرف مخالفان به اشتباه درک شده که برای رفع این مشکل به تحقیقات بیشتر نیاز است.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن یوسفیان عضو هیأت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست علمی کلام شیعی موافق یا مخالف الهیات سلبی که عصر امروز در موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، در رابطه با این موضوع گفت: در هر مبحث فلسفی باید مطالب هستی شناسی، معنا شناسی و معرفت شناسی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

وی برای ارائه بهتر بحث مباحث خود را با بیان دو پرسش آغاز کرد و گفت: اولین سوال این‏که آیا می‏توان برای خداوند اوصافی قائل شد؟ و دوم این‏که رابطه این اوصاف با ذات و یکدیگر چیست؟

 

یوسفیان در ادامه قاضی سعید را محور الهیات سلبی دانست و گفت: قاضی سعید خداوند را بدون صفات توصیف می‏کند و نه قائل به عینیت است و نه نیابت را می‏پذیرد وی صریحا صفات مشترک بین خداوند و مخلوقات را مشترک لفظی می‏داند.

 

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دفاع از بعضی از سران الهیات سلبی ابراز داشت: ممکن است کسی قائل به الهیات سلبی باشد و در عین حال قائل به اشتراک معنوی بین مفاهیم خالق و مخلوق نیز باشد.

 

وی در تحلیل سخنان و عبارات معتقدان به الهیات سلبی گفت: وقتی این دانشمندان می‏گویند خداوند عالم است یعنی جاهل نیست و جهل را هم به همان معنایی که ما درک می‏کنیم معنا می‏کند ولی گاهی برای شدت تنزیه خداوند از صفات می‏گویند ما در مورد علم خداوند این را می‏فهمیم که فقط خداوند جاهل نیست.

 

یوسفیان در تصحیح چهره معتقدان به این نظریه گفت: روایاتی که اعتقادات سلبی را اثبات می‏کنند مشار به صفات سمع و بصر است و همان طور که به کنه ذات خداوند نمی‏توان پی برد به کنه صفات خداوند هم نمی‏توان رسید.

 

وی در پایان جملات شیخ مفید و دلیل احکام را که استاد برنجکار برای اثبات الهیات سلبی بیان کرده بود را رد کرد و گفت: این عبارات به صورت ناقص نقل شد و شیخ مفید در بحث سمع و بصر این مطلب را گفته است و نه برای همه صفات و این مطلب مربوط به بحث نیست و در واقع این عبارت از سوی شیخ برای فهم صحیح مخاطبان عام بیان شده است.

 

گفتنی است، نظریه مکتب الهیات سلبی که مبتنی به نظریات عالمانی همچون شیخ صدوق و علامه حلی است در واقع سلب همه صفات مخلوقات از خداون متعال است که برگرفته از برخی روایات که خداوند را از هر صفتی مبرا می‏دانند است که این دانشمندان به پیروی از این روایات با بیان این نظریه در واقع سعی در رفع صفات مخلوقات از خداوند دارند./1329/پ202/ی

ارسال نظرات