۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۲۶۶۹۲

کتاب «همگام با حسین» راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «همگام با حسین علیه‌السلام» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
کتاب «همگام با حسين عليه‌السلام»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش، کتاب «همگام با حسین علیه السلام» تألیف اسد حیدر با ترجمه محمدباقر ذوالقدر با موضوع واقعه عاشورا و قیام امام حسین علیه‌السلام از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

 
اسد حیدر نویسنده کتاب «همگام با حسین علیه‌السلام» محقق و خطیب کتاب شناس معروف عراق است که سعی کرده در این کتاب گوشه ای از حقایق الهی واقعه عاشورا را برای خوانندگان بازگو و عطش روح و روان انسان های پاک سرشت را سیراب گرداند.
 
این کتاب قبل از آنکه یک پژوهش تمام عیار و همه جانبه در خصوص زندگی و قیام امام حسین  علیه‌السلام باشد، نگاهی روایت گونه و گذرا به فرازهای اصلی حیات و مبارزات امام حسین علیه‌السلام با تأمل بیشتر در حوادث منتهی به شهادت آن حضرت است. نویسنده تلاش کرده تا در اثنای روایت خویش، برابهامات و احیاناً غرض ورزی ها در نقل های تاریخی نگاهی محققانه بیاندازد.
 
اسد حیدر باتوجه به شناخت عمیقی که دارد در معرفی بافت اجتماعی و ساختار سیاسی شهر کوفه و گرایش های قومی، مذهبی و سیاسی موجود در آن، بررسی دقیقی صورت داده است که به فهم درست علت موضع گیری های چندگانه و رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر مردم کوفه کمک می کند.
 
بخش عمده منابع مورد استفاده برای تدوین این کتاب، مدارک اهل سنت و نقل های تاریخی مورخان سنی است که این امر هرچند از آن جهت که مبتنی بر حداقل های مورد قبول دانشمندان سنی در مورد واقعه ای که نقل ها بین شیعه و سنی در آن بسیار مورد اختلاف و متفاوت است، ارزش خاص خود را دارد و آن را اثری اسلامی و نه صرفا شیعی بدل کرده است؛ از این رو می تواند در جهان اسلام مخاطبان بیشتری داشته باشد.
 
کتاب«همگام با حسین علیه‌السلام» نگاهی نهضتی، سیاسی و اجتماعی به مسأله دارد و آنچنان که نویسنده خود بدان اعتراف کرده است از ذکر فجایع دردناک و وقایع تکان دهنده واقعه عاشورا و به ویژه حوادث و مصائب اهل بیت  علیه‌السلام پس از عاشورا ـ جز مواردی محدود و گذرا  اجتناب کرده است.
 
از این رو شرح گوشه هایی از آن حوادث آنچنان که در این کتاب آمده است، به هیچ وجه از عظمت حادثه و عمق فاجعه و نامردمی ها و دردمنشی هایی که بر خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گذشته است، نمی کاهد.
 
این اثر ارزشمند هرچند در مقطع تاریخی خود، به ویژه در محل نگارش و نشر آن یعنی در کشور عراق، در نوع خود اثری کم نظیر بوده است، لکن به حمدالله در کشور ما، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گشوده شدن فضای سیاسی و فرهنگی در جامعه، زمینه مطالعه و پزوهش های عالمانه در خصوص عاشورا و امام حسین علیه‌السلام فراهم آمده است و آثاری ارزشمند خلق گردیده است.
 
این کتاب متنی تاریخی و مملو از اشارات و نکات دینی است و ترجمه آزاد و مفهومی آن می توانست به روانی و زیبایی ادبی آن کمک کند، لکن این شیوه ی ترجمه از اعتبار و اتقان مفهوم و محتوای آن می کاست؛ از این رو مترجم تلاش کرده تا عین عبارت را با همه دشواری ها؛ به فارسی برگرداند که این امر بر جذابیت بیشتر کتاب و اعتبار آن افزوده است.
 
کتاب «همگام با حسینعلیه­السلام» در یازده فصل تدوین شده است که شامل پرتوی از زندگی امام حسین علیه‌السلام، درآمد، ولایت عهدی یزید، آغاز مبارزه، مسلم بن عقیل، حرکت به سوی عراق، محاصره، در انتظار جنگ، طالبیون، شهادت، پس از شهادت و زینب کبری سلام الله علیها در پایان سفر می باشد.
 
این کتاب همچنین در هفتمین دوره کتاب سال ولایت در سال 84 در بخش ترجمه به عنوان کتاب در خور تشویق مورد تقدیر آیت الله جعفر سبحانی، سیدجعفر شهیدی و سید جعفر سیدان قرار گرفته است و حجت الاسلام رسول جعفریان نیز برآن مقدمه ای نگاشته است.
 
چاپ سوم کتاب «همگام با حسین علیه­السلام» با طراحی جلد جدید در 332 صفحه با قیمت دوازده هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در آستانه ماه محرم در اختیار علاقمندان و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و محققان و پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است./998/د102/ق
ارسال نظرات