عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:
حقوق اسلامی مبنای پیشرفت جامعه اسلامی است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در نشست حقوق شهروندی در جامعه پیشرفته قرآنی مبانی توسه را تبیین و تاکید کرد: اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند باید مبانی جامعه را براساس حقوق اسلامی تنظیم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد مرادخانی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در نشست علمی، حقوق شهروندی در جامعه پیشرفته قرآنی را تبیین کرد.
وی نخست به بیان تعریف شهروند در دو بخش پرداخت و گفت: شهروند به یک معنا فردی است که به دلیل عضویت در یک واحد سیاسی یعنی دولت یا کشور دارای حقوق سیاسی، اجتماعی، مدنی و فرهنگی است و به معنای دیگر فردی است که تحت حاکمیت و حمایت یک دولت قرار دارد و دارای حقوق مدنی و تکالیفی نسبت به دولت است.
حجت الاسلام مراد خانی در مقایسه دو تعریف شهروند به بیان تفاوت دو تعریف پرداخت و افزود: قید تکالیف نسبت به دولت غیر از حقوق مدنی در یکی از تعاریف آمده که باعث تمایز دو تعریف شده است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی مهم ترین عامل موجود در تعاریف شهروند را تابعیت افراد ذکر کرد و ابراز داشت: یکی از مباحث حقوقی بحث تابعیت است و هر کشوری افراد مقیم در کشور را به دو دسته تقسیم کرده؛ افراد خودی و افراد بیگانه.
وی در ادامه به تعریف حقوق بشر اشاره کرد و گفت: حقوق بشر حقوقی است که به هر انسانی به حکم انسان بودن، بدون توجه به رنگ، علقه سیاسی، جنسیت، دین، زبان، نژاد، ملیت و طبقات اجتماعی تعلق می گیرد؛ بنابر این حقوق بشر فرا مکانی و فرازمانی است.
سپس حجت الاسلام مرادخانی تفاوت های اساسی حقوق بشر و حقوق شهروندی را ذکر و تصریح کرد: نخست این که حقوق شهروندی به سرزمینی مشخص تعلق دارد حال آن که حقوق بشر فرا مکانی است.
وی برداشتن مزرها در اروپا را دال بر حقوق بشر دانست و اظهار داشت: اروپاییان برای یکی شدن حقوق تمام افراد حاضر در اروپا اقدام به برداشتن مرزها کردند که از مبانی حقوق بشر است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی دومین فرق بین حقوق بشر و حقوق شهروندی را قبض و بسط حقوق بر اثر حاکمیت دانست و گفت: میزان برخورداری از حقوق شهروندی به قدرت حاکمیت و ارتباط فرد با دستگاه حاکمیت بستگی دارد پس کسانی که تبعه کشور نیستند حق قبض و بسط در کشور را ندارند ولی در حقوق بشر در اختیار دولت نیست و نیاز به تابعیت نیست.
حجت الاسلام مراد خانی چهارمین تفاوت را توجیه پذیری افزایش حقوق شهروندی بر اساس حقوق بشر دانست و افزود: غربی ها توسعه را در نزدیکی حقوق شهروندی به حقوق بشر می دانند.
وی در ادامه تفاوت های دیگر حقوق شهروندی و حقوق بشر را ذکر کرد و ابراز داشت: توجیه پذیری محرومیت افراد به واسطه حقوق شهروندی، نوع تکالیف در حقوق به این معنا که شهروند در حقوق شهروندی در مقابل حقوقی که دارد تکالیفی نسبت به دولت دارد، ضمانت های اجرایی که در حقوق شهروندی حاکمیت ضامن است از تفاوت های با حقوق بشر است.
حجت الاسلام مراد خانی اساسی ترین تفاوت حقوق شهروندی و حقوق بشر را تأثیرگذاری دانست و تصریح کرد: تأثیرگذاری مؤثر افراد در توسعه در حقوق شهروندی است حال آن که فرد اثرگذاری چندانی در توسعه ندارد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به مبانی توسعه در کشورها اشاره و تأکید کرد: از نظر غربیها مبنای توسعه حقوق بشر است ولی در اسلام مبنای پیشرفت تنها حقوق بشر نیست بلکه مبانی اسلام هم تأثیر مستقیم دارد.
وی به تفاوت اساس دیدگاه حقوق بشر و حقوق اسلامی اشاره کرد و گفت: اساس حقوق اسلام، انسان از لحاظی که مخلوق خداوند است دارای حقوق می داند حال آنکه حقوق بشر اصل را انسان می داند.
حجت الاسلام مراد خانی اصل حقوق بشر را بر پایه قوانین خداوند دانست و افزود: حقوق بشر بدون خداوند ابزاری می شود دست انسان های همه افراد اما اگر حقوق اسلامی را حاکم عادل اجرا بکند جامعه توسعه می یابد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در پایان مدینه فاضله را مبنای جهانی شدن جامعه دانست و خاطرنشان کرد: با ظهور امام زمان(عج) حقوق اسلامی در سراسر جهان اجرا می شود و آن گاه توسعه اصلی جهان شکل می گیرد./1322/پ202/س
ارسال نظرات