۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۲۲۷۳۴۸
امام جمعه دامغان:

دشمن به دنبال سست جلوه‌دادن عزاداری‌ها در ایام محرم است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان، گفت: همه باید هوشیار باشیم زیرا دشمن به دنبال سست جلوه‌دادن عزاداری‌های ملت ما در ایام محرم و سوء استفاده از اعمال احساسی است که با نیتی پاک و شیوه‌ای نادرست انجام می‌دهیم.
امام جمعه دامغان در همايش مسئولان هيأت، مداحان و پيرغلامان اهل بيت(ع) رييس اداره تبليغات اسلامي دامغان در همايش مسئولان هيأت، مداحان و پيرغلامان اهل بيت(ع) همايش مسئولان هيأت، مداحان و پيرغلامان اهل بيت(ع) دامغان همايش مسئولان هيأت، مداحان و پيرغلامان اهل بيت(ع) دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان در همایش مسؤولان هیأت مذهبی، مداحان و پیرغلامان اهل بیت(ع) این شهرستان که در محل حسینیه حضرت اباالفضل(ع) دامغان برگزار شد با تسلیت فرارسیدن ایام عزای حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: محرم فرصتی نیکو برای همه انسان‌ها است تا خود را با مکتب و سیره اهل بیت(ع) تطبیق دهند و خود را در این سرچشمه زلال تطهیر کنند.

 

وی ماه محرم را ماه امر به معروف و نهی از منکر، تذکر و تبلیغ برشمرد و افزود: خداوند در قرآن کریم بهترین تعریف را از شهدا دارد و بر زنده‌ بودن شهیدان تأکید می‌کند همانا نباید از یاد ببریم که امام حسین(ع) بر اعمال و نیات ما آگاه و ناظر است، پس اهداف و امیال دنیوی را باید کنار بگذاریم و خالصانه فعالیت کنیم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال سست و بی اساس جلوه دادن عزاداری‌های ما در ایام محرم است، خاطر نشان کرد: خواندن اشعار و مراثی همراه با خرافه که موجب وهن دین می‌شود و اعمالی همچون قمه‌زنی، سینه‌زنی‌های نامتعارف و استفاده از علم‌هایی که اصالت تاریخی و معنایی ندارند که بارها از سوی مراجع عظام تقلید از آنها نهی شده‌ایم، موجب سوء استفاده دشمن می‌شود.

 

امام جمعه دامغان خطاب به مداحان و ذاکران عزای امام حسین(ع) گفت: از قرائت اشعاری که سعی‌ دارند با دروغ و غلو مظلومیت یا شجاعت اهل بیت(ع) را تعریف و توصیف کنند پرهیز کنید، تلاش کنید از سروده‌های شعرای اهل فهم و معرفت و واقف به وقایع کربلا استفاده کنید.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با بیان اینکه امام حسین(ع) هدف قیام خود را اصلاح امت اسلام عنوان کردند و ما نیز باید در این مسیر گام‌برداریم تا عزاداران حقیقی آن حضرت باشیم، تصریح کرد: عزاداران و فعالان هیأت توجه کنند که مدح عملی سیره و سیرت آن حضرت توجه به پیام نهضت حسینی است مبادا به مسائلی همچون اختلاط زن و مرد یا رعایت عفاف و حجاب در محافل سوگواری بی‌توجه باشیم همانا عزاداری مستحب و گناه حرام می‌باشد و عمل مستحب توجیهی بر انجام یا مسبب گناه شدن نیست.

 

باید قدردان نعمت محبت و پیروی اهل بیت(ع) باشیم

 

حجت الاسلام حسین صبوری، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه محرم ماه اوج‌گیری احساسات معنوی شیعیان است، باید در این ایام بیش از پیش قدر نعمت محبت و پیروی اهل بیت(ع) که به ما ارزانی داشته‌شده را بدانیم، گفت: محور محافل عزاداری ماه محرم باید قرآن کریم باشد زیرا همه اهل بیت(ع) حرکت، رفتار، قیام و انقلابشان همگی بر محور کلام خدا است.

 

وی با اشاره به فعالیت‌هیأت و ذاکران و خادمان مکتب عاشورا در ایام عزای حسینی، افزود: از یاد نبریم که راه نجات و رستگاری جز اخلاص در عمل و نیت خداجویانه مسیر دیگری نیست همانا کار اگر برای رضای باریتعالی باشد ارزش پیدا می‌کند، حتی اگر در تصور ما عملی کوچک و ناچیز باشد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد: اگر منیت‌ها کنار برود و برای همه ما الفاظی همچون هیئت من و مسجد من و امثال آن به حاشیه رود و اصل هدف مجالس عزای حضرت سیدالشهدا(ع) و انتقال پیام قیام آن حضرت باشد بی‌تردید حرکت در مسیر قرب الهی بر مجالس ما حاکم می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با بیان اینکه قرآن باید دستور العمل حقیقی زندگی ما باشد و در ایام محرم و صفر بیش از پیش به قرائت، ترجمه، تفسیر و توجه در آیات آن اهتمام ورزیم، خاطر نشان کرد: فعالان هیأت مذهبی به یاد داشته باشند که نماز عامل نجات انسان از فساد و ضلالت و پستی‌ها است و از این‌رو حتی عزاداری اباعبدالله(ع) نیز نباید دلیل و بهانه‌ای برای کم‌توجهی به نماز اول وقت و اقامه نماز به جماعت شود بلکه باید فرصتی برای اشاعه و ترویج فرهنگ نماز باشد.

 

ذلت ناپذیری شیعه از مهمترین پیام‌های قیام حسینی است

 

حجت الاسلام صبوری مجالس سوگواری محرم و صفر را بهترین فرصت برای ترویج سبک زندگی اسلامی برشمرد و گفت: خطبا و علما باید از ظرفیت منابر استفاده نموده و راه و روش زندگی اسوه‌ها، الگوها و قهرمانان دشت کربلا را به مردم بشناسانند و در جامعه اشائه دهند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان یکی از مهمترین پیام‌های نهضت امام حسین(ع) و رفتار آن حضرت را این نکته برشمرد که شیعه هیچ‌گاه ذلت نمی‌پذیرد، در تنگنا قرار می‌گیرد، رنج و مصیبت می‌بیند ولی عزتش را حفظ می‌کند، این شعار افتخار آمیزی است که نباید هرگز به فراموشی سپرده شود.

 

وی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) خواست از بیان خرافات و آنچه موجب وهن دین می‌شود و یا بیان مسائلی که وحدت بین مذاهب اسلامی را به خطر می‌اندازد پرهیز کنند و افزود: مسؤولان و فعالان هیأت مذهبی نیز در عین حفظ شأن و عزت عزاداران به نکاتی همچون جلوگیری از اختلاط زن و مرد در مجالس و دسته‌های عزاداری توجه کنند تا محافلی عاری از گناه و مورد رضای خدا داشته باشیم./977/پ202/ب4 

ارسال نظرات