۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۲۷۷۴۷
استاد حوزه علمیه نجف تشریح کرد؛

هفت تحلیل پیرامون واقعه کربلا

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه نجف به تشریح هفت تحلیل موجود پیرامون واقعه کربلا پرداخت و با طرح این سؤال که کربلا چه ربطی به ما پیدا می کند؟‌، اظهار داشت: وقتی می خواهیم به یک واقعه ای بپردازیم یا آن را تحلیل کنیم، باید ارتباط و جذابیتی با ما داشته باشد و منفعتی از آن عاید ما شود و یا این که ضرری را از ما دفع کند.
عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام محمدحسن دهقان، استاد اخلاق حوزه علمیه نجف و قم، ظهر امروز در جمع نمازگزاران و عزاداران امام حسین(ع) مصلای شهر فارسان، به تشریح هفت تحلیل موجود پیرامون واقعه کربلا پرداخت و با طرح این پرسش که کربلا چه ربطی به ما پیدا می کند؟‌، اظهار داشت: وقتی می خواهیم به واقعه ای بپردازیم یا آن را تحلیل کنیم، باید ارتباط و جذابیتی با ما داشته باشد و منفعتی از آن نصیب ما شود و یا این که ضرری را از ما دفع کند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که باید تحلیل های موجود درباره واقعه کربلا را بشناسیم و بدانیم دیگران در این واقعه چه نظری ارائه کرده اند، افزود: برخی اعتقاد دارند که واقعه کربلا باید گزارش شود و گزارش نویسی را مد نظر خود قرار داده اند، مانند مورخان بزرگی همچون طبری که در حدود 100 صفحه از کتاب تفسیر جامع البیان وی به واقعه کربلا اختصاص یافته، اما اشکی از چشم وی جاری نشده و این مطالب را به نقل از ابی مخنس نوشته است.
 
استاد حوزه علمیه نجف اشرف تصریح کرد: تحلیل دوم پیرامون کربلا نظر برخی است که معتقدند باید ضمن گزارش نویسی از واقعه کربلا با حسین(ع) نیز همدردی کند که بسیاری از هیأت های پیش از انقلاب نیز این گونه بودند.
 
وی، تحلیل سوم را گزارش نویسی، ابراز همدردی و انتقام گرفتن از قاتلان امام حسین(ع) دانست و  اظهار داشت: البته این عده فکر می کنند، قاتلان امام حسین(ع) چند نفر آن هم از اهل سنت هستند که باید بگوییم قاتلان این اما همام بسیارند و همه مخالفان راه امام حسین(ع) در زمره قاتلان آن حضرت قرار دارند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با تقسیم بندی جهان در دو برهه زمانی پس از غدیر و پس از واقعه کربلا، گفت: پس از واقعه غدیر، عالم اسلام به دو قطب سنی و شیعه تبدیل شد، اما پس از حادثه عاشورا، جهان به دو قطب ظالم و مظلوم تقسیم شد و از این جهت، کربلا یک واقعه جهانی است و تنها مربوط به جهان اسلام نمی شود.
 
حجت الاسلام دهقان با اشاره به این که برخی  کربلا را حماسه ای می دانند که امام حسین(ع) آن را آفریده است، گفت: با این نگاه نمی توانیم ارتباطی بین کربلا و خودمان ایجاد کنیم؛ چرا که در زمانی حماسه ای آفریده شده و تمام شده و ما نیز قدرت خلق آن حماسه را در خود نمی بینیم.
 
وی، نگاه سلوک عارفانه به عاشورا و کربلا را نگاه و تحلیل پنجم به واقعه کربلا دانست و تأکید کرد: نگاه سلوک عارفانه به واقعه کربلا خوب است، اما کافی نیست.
 
استاد دانشگاه علوم و معارف قم با بیان این که برخی این واقعه را حادثه ای غیبی می دانند و این تحلیل ششم نسبت به حادثه کربلا است، گفت: امام حسین(ع) در عالم ازل ویژه است و کربلا مختص ایشان است.
 
این مقام مسؤول در آخرین تحلیل اظهار داشت: تحلیل هفتم منتسب به پیامبر گرامی اسلام است که فرموده اند «حسینٌ منی و انا من حسینٌ».
 
وی، افزود: این که پیامبر می فرماید که «حسینٌ  منی»، درست است؛ چرا که نوه ایشان و فرزند رسول الله هستند،‌ اما نکته در بخش دیگر این جمله یعنی، «انا من حسینٌ» است که چرا پیامبر این گونه فرموده اند؟
 
استاد حوزه و دانشگاه،‌ در تبیین این مطلب، گفت: منظور پیامبر اکرم(ص) در این جا، یک منظور مجازی است، یعنی من با همه آثار دینم و همه چیزهایی که دارم از حسین متولد می شوم و دین من از حسین متولد می شود و در یک جمله، کربلا تجدید بعثت رسول خدا است، یعنی همه چیز از اخلاق، تربیت، اقتصاد، سیاست و هر آنچه در آیین رسول الله وجود داشت و کم کم داشت مدفون می شد، ‌در کربلای امام حسین(ع) احیا شد.
 
وی افزود: امام حسین(ع) یعنی دین، طراوت، یعنی یک بار دیگر باید مردم دین را از شکل ظالم و مظلوم بفهمند.
 
حجت الاسلام دهقان در پایان به برخی توطئه ها برای کم رنگ شدن احساس مسؤولیت از سوی مردم در زمان رضاخان اشاره کرد و یادآور شد: در زمان رضاخان برای از بین بردن میرزاکوچک خان جنگلی، تلاش کردند مردم را نسبت به وقایع روز و ظلم حکومت پهلوی بی تفاوت کنند و در پاسخ منتقدان و معترضان بگویند به من چه؟ یا به تو چه؟ و این گونه شد که وقتی یک فرد محلی به خاطر جایزه سر میرزاکوچک خان جنگلی را برید، نیز کسی اعتراضی نکرد.
 
وی با تأکید بر ضرورت شناخت ارتباط کربلا با زندگی ما، گفت: امروز در جامعه به وفور می توان کسانی را دید که مانند یزید رفتار می کنند؛ به عنوان نمونه یزید را یک فرد سگ باز می دانند اما آیا در جامعه امروزی این کار رواج ندارد؟ سایر گناهان نیز همین طور است.
 
استاد اخلاق دانشگاه شهید بهشتی تهران، دهه محرم را همانند دهه ذی الحجه دارای اهمیت بالا دانست و تأکید کرد: در این دهه باید خود را اصلاح کنیم و از گناهان گذشته توبه نماییم./9457/پ201/ب2
ارسال نظرات