۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۲۷۹۸۴

انتشار کتاب «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد»

خبرگزاری رسا ـ «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد.
کتاب «اعدام انقلابي رزم آرا به روايت اسناد»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد» تألیف داوود امیری از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد.

 

نویسنده و پژوهشگر این اثر، از پیشگامان مطالعات فدائیان اسلامپژوهی می باشد که تاکنون چند اثر ارزشمند و مهم پیرامون تاریخ مبارزات فدائیان اسلام تألیف و منتشر نموده است.

 

پیدایش و فعالیت جمعیت فدائیان اسلام از جمله وقایع مهم تاریخ معاصرایران است که با علقههای اسلامی شکل گرفت. گرچه این جمعیت در آغاز حرکت خود اجرای احکام شرعی و حفاظت از حریم دین را در سرلوحهی اقدامات خود قرار داده بود، اما در جریان نهضت ملی نفت حضور فعالی یافت و با دو اعدام انقلابی نقش بسیار مهمی در عملیشدن نهضت مذکور ایفا کرد.

 

اعدام انقلابی هژیر، راه را برای حضور نمایندگان طرفدار ملیکردن صنعت نفت و طرفدار آیتالله کاشانی و دکتر مصدق در مجلس شورای ملی فراهم کرد و اعدام انقلابی رزمآرا، مهمترین مخالف تصویب قانون ملیشدن نفت را از سر راه نهضت برداشت.

 

طی سالهای بعد از انقلاب، بعضی از اشخاص و گروهها برای به زیر سؤال بردن نقش فدائیان اسلام در اعدام انقلابی رزمآرا، با خوانشِ گزینشیِ اسناد چنین وانمود کردهاند که ضارب رزمآرا نه خلیل طهماسبی، بلکه یکی از نظامیان رژیم پهلوی بوده است.

 

 برای پاسخ علمی به این شبهه، بازخوانی کامل اسناد مربوط به اعدام انقلابی رزمآرا ضروری مینمود. بر همین اساس، این اثر با تکیه بر اسناد بازجویی خلیل طهماسبی، بر آن است روایت مستند و مستدل این واقعه را بیان کند.

 

این کتاب،مجموعه کاملی از مستندات تاریخی است که حقیقت وقایع تاریخی این مقطع را روشن میکند. این اسناد، ازجمله مهمترین شواهد تاریخی است که واقعیت نقش فدائیان اسلام و خلیل طهماسبی را که خود قربانیان این واقعه بودند، نمایان می­سازد.

 

همچنین ذکر این نکته ضروری است که اسناد صورت بازجوییها و اسناد ارائهشده در این مجموعه، به دقت استنساخ گردید و برای اینکه انتقال مفاهیم آن به مخاطبان و خوانندگان محترم راحتتر باشد، متن استنساخشده، بهوسیلهی نگارنده نگارش و ویراستاری شد. افزودن نشانههای ویرایشی در متن اسناد، از سوی نگارنده است و تا حدودی هم سعی شد از روش نگارش جدید فرهنگستان ادبیات فارسی، بهره گرفته شود ـ مثل جداسازی کلمات مرکب در زبان فارسی ـ لیکن در این کار در اصل کلمات و جملات و متن اسناد، هیچ تغییری داده نشد. همهی اینها برای تسهیل و کمک به مخاطبان نسل جوان و بهرهبرداری بیشتر آنان صورت گرفت.

 

 کتاب «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد» ر شمارگان 1000نسخه در 584 صفحه به قیمت هیجده هزار تومان به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان 12فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند./998/د102/ق

ارسال نظرات