۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۰۳۶
استاد حوزه علمیه قم:

ریشه مشکلات جامعه بشری در دنیا طلبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با تاکید بر این که ریشه مشکلات جامعه بشری در دنیا طلبی است، گفت: گاهی انسان غرق در دنیا و بدن می شود که اگر به حقیقت خود توجه کند می بیند برتر از مادیات است.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی شب گذشته در سلسله نشست های با موضوع آسمان های باطنی که همزمان با دهه اول ماه محرم در حسینیه رضوان آمل برگزار می شود با بیان این که در قرآن کریم وقتی از کافران سخن به میان می آید گفته می شود هرگز درهای آسمان به روی آنان باز نمی شود، گفت: در کنار آسمان ظاهری به عنوان آیات الهی در قرآن کریم یاد شده است که سخن از آسمان معنا دارد.

 

وی با اشاره به این که تعبیر آسمان اشاره به بالا و علو دارد، بیان داشت: علو و برتری لزوما در امور مکانی نباید معنا شده و در اموری که فوق مکان بوده و مکان برای آن مطرح نیست به عنوان آسمان حساب می شود.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی بتواند روح و آن چه در آن می گذرد را مورد بررسی قرار دهد می بیند که امری مادی و مکانی نیست.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که ریشه مشکلات جامعه بشری در دنیا طلبی است، افزود: گاهی انسان غرق در دنیا و بدن می شود که اگر به حقیقت خود توجه کند می بیند برتر از مادیات است.

 

وی با بیان این که روح در همه جای بدن قرار داشته و در عین حال برتری دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که برای خداوند سبحان قرار دارد همین جریان روح است و در عین این که خداوند منان به همه نزدیک است ولی علو و برتری دارد.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: ملکوت عالم فوق عالم بوده و در جای جای عالم خود را نشان می دهد که هر امر دارای برتری معنوی نسبت به مادون خود این گونه است و هر چیزی که در این جا می بینیم مثالی در عالم بالاتر دارد که از او پیاده شده است.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی قرآن کریم می خواهد که جریان روح را مطرح کند تعبیر نفخ روح دارد که روح خداوندی دمیده می شود، گفت: جان ما از ملکوت عالم بوده و تعلق به زمین ندارد که بی بدیل ترین اکر هستی این بوده که چگونه روح با گل عجین می شود.

 

حجت الاسلام یزدان پناه، افزود: انسان به طور اساسی آسمانی بوده و حقیقتش در این سوی قرار دارد که روح خداوند متعال اصل و حقیقت ما است.

 

وی با بیان این که بسیاری از بزرگان از فیلسوفان و عرفا در این زمینه سخن های بسیاری را عرضه کره اند، گفت: باید روح آسمانی خود را بشناسیم و اهل معنا گفته اند که انسان آمده است تا زمین را آسمانی کند./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات