۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۲۸۳۰۱

مجموعه رباعی «همواره حسین» منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ شاعر آیینی با بیان این که مجموعه رباعی «همواره حسین علیه­السلام» را به تازگی آماده انتشار کرده است، گفت: قالب رباعی، قالبی است که می‌تواند حماسه، مظلومیت و پیام عاشورا را به مخاطب به خوبی منتقل کند.
مجموعه رباعي «همواره حسين عليه السلام»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، سید جواد شرافت، شاعر آیینی با بیان این که مجموعه رباعی «همواره حسین علیه­السلام» را به تازگی آماده انتشار کرده است، اظهار کرد: عنوان این مجموعه برگرفته از رباعی سید حسن حسینی است که به زودی چاپ و در بازار کتاب عرضه می‌شود.

  

این شاعر آیینی با اشاره به این که قالب رباعی، قالبی است که می‌تواند حماسه، مظلومیت و پیام عاشورا را به مخاطب به خوبی منتقل کند، گفت: از بین بیش از یک هزار رباعی عاشورایی، حدود 150 رباعی را انتخاب کردیم که در این اشعار، آثاری از قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، محمدعلی مجاهدی (پروانه)، جلیل صفر بیگی و بسیاری دیگر از شاعران مطرح کشور وجود دارد.

 

وی با بیان این که تاثیرگذاری هنر شعر در هنرهای زبانی و مکتوب به خصوص در میان فارسی زبانان بسیار مشهود است، عنوان کرد: در فضای شعر آیینی و بیان ارزش‌های دینی و الهی این تاثیرگذاری، دوچندان می‌شود و حضرات معصومین علیهم السلام نیز تأکید ویژه‌ای بر شعر متعهد و سالم داشته‌اند.

  

شرافت ادامه داد: همچنین خداوند مرز بین شاعر متعهد و غیر متهد را در آیه‌های پایانی سوره شعرا تشریح می‌کند. نخستین شعر‌ها درباره عاشورا نیز‌‌ همان رجزهایی بوده که از سوی امام حسین علیه­السلام و یارانش گفته شده است.

   

این شاعر خاطرنشان کرد: در ایام ماه محرم و شهادت امام حسین علیه السلام در محافل و مجالس عزاداری بخش اعظمی از فضا را شعر بر دوش می‌کشد و شعر در پارچه‌های سیاهی که بر در و دیوار شهر قرار می‌گیرد هم نقش دارد. به نوعی می‌توان گفت مردم این روز‌ها با شعر عاشورا درگیر هستند.

  

وی با تأکید بر این که شاعر ولایی و عاشورایی باید به لحاظ معرفتی خود را تقویت کند، گفت: یک نگاه این است که عاشورا تمام شد و باید تنها بر مظلومیت امام حسین علیه السلام و یارانش گریست، اما نگاه دیگری هم وجود دارد که امروز می‌توانیم عاشورا را ببینیم و راه و رسم زندگی را از این واقعه یاد بگیریم و زندگی امروزمان هم باید عاشورایی باشد.

   

شرافت گفت: باید در کنار تقویت مسائل ادبی شعر به تقویت مضامین هم بپردازیم و با زندگی سید الشهدا و نظرات و آرمان‌های ایشان آشنا شویم. اگر عمیق‌تر به دنبال این موضوع برویم، سوژه‌های فراوانی هست که در اشعار می‌توانیم به آن‌ها پردازیم./998/د102/ق

ارسال نظرات