۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۲۸۸۹۰
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

مسؤولیت تاریخی خواص برای ایجاد تحول فرهنگی/ هشدار نسبت به عادی شدن منکرات تحت عنوان واقع گرایی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نسبت به عادی شدن منکرات در جامعه تحت عنوان واقع گرایی هشدار داد و گفت: کسانی که مرتکب منکر می شوند باید بایکوت شوند نه این که به آنها امکانات داده شود و مورد تشویق و تجلیل قرار گیرند.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم
آیت الله عباس کعبی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حضرت سیدالشهدا(ع) شهید شدند تا خواص به مسؤولیت خود عمل کنند، ابراز داشت: اگر خواص در کربلا به وظیفه خود عمل می کردند حضرت امام حسین(ع) به شهادت نمی رسید؛ در حال حاضر نیز اگر خواص به وظیفه خود عمل نکنند کربلای دیگری اتفاق خواهد افتاد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب از وضعیت فرهنگی و تصریح ایشان بر لزوم پشتیبانی از نیروهای انقلابی و مؤمن، مسؤولیت خواص را در عرصه ایجاد زمینه تحول فرهنگی در مقطع حساس کنونی مسؤولیتی تاریخی عنوان و تاکید کرد: حوزه،‌ دانشگاه، نخبگان و صاحبنظران در این عرصه مسؤول هستند.
 
عادی شدن منکر در جامعه گناهی بزرگ است
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: ما باید نسبت به وجود منکرات در جامعه ناراحت شویم، اگر منکر در جامعه عادی شود خود این مساله گناهی بزرگ است.
 
وی با بیان این که منکرات تنها منحصر در بحث عفاف و حجاب نیست، بیان کرد: در حال حاضر منکرات در جامعه تحت عنوان واقع گرایی برای یک عده به امری طبیعی تبدیل می شود.
 
آیت الله کعبی با اشاره به ارزش گذاری منفی در جامعه، اظهار داشت: امروز متاسفانه برخی از منکرات تبدیل به معروف می شود و اگر کسی اعتراض کند می گویند اینها ارزش است؛ سؤال ما این است که ‌مگر قرار است ما روشی را دنبال کنیم که غربی ها به دنبال آن هستند.
 
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با استناد به روایتی از حضرت رسول(ص) بیان کرد: گناه علنی باعث ذلت دین و ذلت جامعه دیندار و مؤمن می شود. یکی از نگرانی های ما این است که در حوزه فرهنگ عادی سازی سبب وارد آمدن آسیب به نظام اسلامی شود.
 
آیت الله کعبی با تشریح مراحل امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: انسان در صورت مشاهده منکر باید آزرده خاطر شود، اما اگر خوشش بیاید و یا برای وقوع آن زمینه سازی کند شریک گناه است.
 
مرتکب منکر باید بایکوت شود نه تشویق و تجلیل
عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: کسانی که مرتکب منکر می شوند باید بایکوت شوند نه این که به آنها امکانات داده شود و مورد تشویق و تجلیل قرار گیرند؛ متاسفانه ما در حال حاضر گرفتار این مساله هستیم.
 
وی با انتقاد از برخی برداشت های ناصواب از امر به معروف و نهی از منکر، افزود: فعل و قول امام حسین(ع) حجت شرعی در شناخت ابعاد امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر با شیوه نهضت حسینی و لو تاثیر آن زودهنگام نباشد از وجوب نمی افتد؛‌ چراکه اگر این گونه نبود حضرت نمی فرمود می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.
 
این استاد برجسته حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بین حضرت امام خمینی(ره) و مرحوم سید محسن حکیم قبل از تبعید حضرت امام گفت وگویی انجام شد، خلاصه آن این بود که مرحوم حکیم به حضرت امام گفت«شما به نجف بیا و ما از شما استقبال می کنیم، شما نمی توانی در برابر رژیم کاری بکنی چراکه خونریزی می شود و جواب این خون ها چه می شود» البته ایشان رد این گفت وگو بسیار از امام دفاع کرد و شاه را محکوم از اعمال او اعلام انزجار کرد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: حضرت امام در پاسخ فرمودند «انی لا اری الموت الا السعاده و لاالحیات مع الظالمین الا برما؛ اجازه بدهید من با طلاب قم بمانم و اگر کشته شوم هم اشکالی ندارد و اگر با این اقدامات خود بتوانیم یک روز جلوی یک منکر را بگیریم و یا آن را به تاخیر بیندازیم ما نتیجه گرفته ایم» حضرت امام این گونه نگاه می کرد و این نگاه درست است.
 
آیت الله کعبی افزود: امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست نسبت به شخص مرتکب منکر اثر مستقیم بگذارد، ممکن است فضای عمومی جامعه را عوض کند و دیگران حساب ببرند.       
 
وی یادآورشد: احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر، تاثیر وقتی و لحظه ای نیست، ممکن است تاثیر در گذر تاریخ باشد، اما احتمال مفسده، ممکن است برای شخص مفسده و ضرر مالی، عرض و آبرو و امثال اینها داشته باشد، اما در نتیجه اسلام سود می برد و در تزاحم این دو، نفع اسلام مقدم است.
 
وی تصریح کرد: یکی از خطوط قرمز حفظ جان است، اگر جان در معرض خطر شد باید اهم و مهم کنیم؛ اگر دین در خطر باشد جان هم ناقابل می شود، اگر دین در خطر نباشد جان اهمیت دارد؛ بنابراین نباید به بهانه احتمال تاثیر و نفی مفسده امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود.
 
وظیفه دولت اسلامی برای تحقق معروف و دفع منکر
آیت الله کعبی با اشاره به وظیفه دولت در زمینه امر به معروف و منکر، تاکید کرد: امر به معروف قدرت و اقتدار می خواهد، بنابراین نظام و دولت اسلامی باید عهده دار این مساله باشد. قدرت شرط وجوب است نه شرط واجب.
 
وی در پاسخ به شبهه ای، با بیان این که امر به معروف نهی از منکر واجب نفسی،‌ مطلق، توسلی و فوری است، اظهار داشت: شدت تاکید در امر به معروف به گونه ای است که تحصیل قدرت را واجب می کند، دولت باید زمینه های این مهم را فراهم کند، اگر ارشاد جاهل جزو این زمینه ها است باید نسبت به آن اقدام کرد. اگر مقدمه آن دعوت به خیر است آن هم واجب می شود، اگر حل مشکل و گرفتاری است حل آن نیز واجب می شود و اگر نیاز به تاسیس سازمانی احساس می شود، آن مساله نیز واجب خواهد شد.
 
کلام صاحب جواهر درباره امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله کعبی با تاکید بر این که محیط مساعد برای تحقق معروف و دفع و رفع منکر باید به نحو وجوب مقدمی ایجاد شود، به کلام مرحوم صاحب جواهر در این باره اشاره کرد و گفت: وجوب امر به معروف و نهی از منکر ساقط نمی شود مگر این که انسان به مرحله عجز مطلق برسد،‌ بنابراین تا زمانی که عاجز نباشد و بتواند کاری انجام دهد باید نسبت به آن اقدام کند.
 
استاد حوزه و دانشگاه پیروزی انقلاب اسلامی را تولید قدرت برای اسلام دانست و گفت:  اگر از ابتدا امام و یاران ایشان کاری نمی کردند و دست روی دست می گذاشتند، رژیم شاه ساقط نمی شد و انقلاب اسلامی به ثمر نمی رسید؛ هرچند ما در این راه مرارت های بسیاری دیدیم و افراد زیادی را از دست دادیم.
 
آیت الله کعبی خطاب به مبلغان و روحانیان تاکید کرد: ایجاد شبکه های اجتماعی از نخبگان و تاثیرگذاران و ارتباط با جوانان و اقدام از موضع دفاع از دین بر تک تک ما واجب است؛ هیچ بهانه و عذری در این زمینه پذیرفتنی نیست و هر یک از ما برای ایجاد تحول فرهنگی باید نقش آفرینی کنیم. /924/ت301/ج
ارسال نظرات